Får man alltid en nitritspik, vid nystart?

#1 - 15 maj 2007 13:05
Jag har ett nystartat kar på 250 liter. Idag har jag endast 4 st mbuna Malawis i det. Tanken är att jag ska fylla på med några fiskar itaget, tills jag har ett bestånd på 13-14st.

Kommer jag ändå att få en nitritspik i karet?
(Går det att undvika på något sätt? Typ med Nitriveck eller så?)

Mvh
//Matts
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 maj 2007 13:13
Nej du behöver inte få nitrit i akvariet om du startar upp långsamt och sedan alltefterhand fyller på med fisk.
Tar du det bara lugnt så behöver du inte heller tillsätta någon bakteriekultur - vad dessa gör att är att de tillför nyttobakterier så man kan sätta in fisk i lite snabbare takt.
#3 - 15 maj 2007 14:05
Tack för svaret, Vad bra! :)

I vilken takt kan jag sätta i ny fisk, på ett uniefär?

(3-4 st, en gång i veckan, eller ska man t ex vänta en månad för att allt ska hinna med?)

Mvh
//Matts
#4 - 15 maj 2007 14:14
Jag har märkligt nog lyckats med att inte få en nitritspik än (peppar peppar ta i trä!).

Vi hade 10 fantomtetror som startfiskar, inte malawis, men släppte i 2 ancistrus en vecka senare. Akvariet ska bli ett sällskapsakvarium med växter och är på ca 250l.

För en vecka (3dje veckan) sen släppte vi i 5 små siamesiska algätare och har ännu inte mätt upp nitrit nog för att matcha 0,025ppm (den andra färgen i "listan")
#5 - 15 maj 2007 14:20
Vi har i dagsläget ungefär 75 cm fisk på akvariets 250l. Dessa kommer att växa till sig och så kanske vi tillför någon art till (fjärilsciklid och guppy eller bilbuk)
#6 - 15 maj 2007 23:31
Nej verkar inte behöva bli nitritspikar. Har kört mitt 250L i snart 4 veckor (på lördag). Har inte heller matchat 0,025 ppm riktigt någon gång. Har 6 små Hongi och matat dem ganska kraftigt ändå tycker jag. Nitratvärdet ligger just nu på ca 1 enligt test, vet inte vad som är normalt där heller.

Annons