Får scalarerna verkligen plats?

#1 - 3 september 2003 08:32
Hej hej!

Så....nu har jag då äntligen bytt ut mitt lilla 93 liters akvarium mot ett lite större. Jag försökte smyga in ett Juwel Rio 240 i vardagsrummet men sambon märkte att det var större än det gamla redan när han mycket motvilligt fick hjälpa mig att släpa upp det i lägenheten. "Fy f-n!" var det enda han sa sedan han slängt ( ! ) ner det på golvet och sedan såg jag inte honom på en väldigt lång stund...
Haha!!
Men nu står det där i alla fall och det kan han ju inte göra något åt...

Så nu till min fråga:
Jag har sedan jag var lite och skaffade mitt första akvarium alltid tyckt att scalarer är underbart vackra, men jag har alltid haft för litet kar. Jag hade tänkt att ha mitt nya akvarium som ett sydamerikanskt med följande invånare:
ca 15 st kejsar-eller briljanttetra
2 st ancistrus
och några scalarer....funkar det?? Eller är jag helt ute och cyklar?
Kan jag ha några scalarer alls i detta kar eller är det för litet?
( jag vill! jag vill! )
Hur många kan jag i så fall ha?? Kan jag ha typ 3-4 stycken eller ska jag nöja mig med två?

( är inte säker på hur "högt" vattnet kommer att vara när jag är klar, men akvariet är ju 55 cm högt....kanske det blir 45 cm eller nåt )

Snälla! Någon??
#2 - 3 september 2003 08:42
Hej!
Först och främst, vad är det för knasig sambo du har som nte gillar akvarier???? ;P

Jag tycker att det borde gå aldeles utmärkt att ha scalare i ett 240l.. du kan säkert ha 6-8st utan problem!
enligt min akvariehandlare som är välldigt duktig (och inte försöker sälja så mkt som möjligt) sa att det nog skulle gå bra med 4st scalare i mitt 175l tilslamans med bolivianska fjärilar och vanliga fjärilar...
Köp du dina scalare!
#3 - 3 september 2003 08:49
Dock skulle jag säga att akvariumet nog är lite lågt om scalaren ska ha en chans att riktigt få växa till sig på höjden..
#4 - 3 september 2003 08:53
Skit också!!!! Jag visste det!
Jaha...nu känns det som om jag lika väl kan skita i att ha några fiskar i det.....suck!
Livet är hårt.... [:-118]
Nu är jag verkligen deprimerad.
#5 - 3 september 2003 08:54
vilka scalarer blir 45cm höga? :)

enligt zoopets rekomendationer behöver Pterophyllum scalare minst 45cm högt akvarium. Så du kan nog lugnt hålla lite skalarer så länge du inte försöker med Altum.
#6 - 3 september 2003 08:57
orm orm, ingen som har påstått att dom blir 45cm höga MEN har du mer plats så kommer dom att växa mer på höjden vilket ger vackrare fiskar. Du har sett hur mina ser ut? skulle säga att dom har växt bra mycket mer på höjden en dom flesta andra scalarer vilket gör dom bra mycket vackrare (om man då bortser från den missbildade honan då =) ) .. Men sen är mitt kar 70 högt också.
#7 - 3 september 2003 09:05
Jag hade Scalarer i mitt 325L som är 50cm högt. Scalarerna var dock lite slöjstjärtar så dom hade ju stora fenor!! växte hur bra som helst. Från ca 7cm - ca12cm på några månader
Skaffa du dig ett par st scalarer, jag hade köpt 5st så efter ett tag så väljer jag ut dom 4jag vill behålla (om man har tur 2par då)
#8 - 3 september 2003 11:20
Hej

Har ett Juwel Rio 240 som jag har haft scalarer i till och från, och det har gått bra, höjden verkar tillräcklig. Har sex scalarer i där nu, som i och för sig inte är vuxna. Köpte nya, efter att ha bytt sand, nå´t var fel innan, och scalarerna dog som flugor. Det ska förhoppningsvis vara åtgärdat nu.

MVH Micke
#9 - 3 september 2003 11:47
Ok...jag får väl försöka med några stycken....
Om det verkar som om de inte får plats efter ett tag så får jag väl lämna tillbaka dem.

/muppins
#10 - 3 september 2003 11:50
Tror också på Scalarer i ditt kar, bara du inte skaffar för många. Du får räkna med att när de blir vuxna och börjar leka så går det inte ha mera än två. Jag hade 4 st i mitt 220 L kar och det funkade tills två började leka, då stod de två andra upptryckta och trasiga i ett hörn och jag hade bara inte hjärta att låta dem gå kvar i karet.
Tänk bara på att köpa Scalaresäkra tetror, alltså de med hög kropp, har för mig att Kejsartetran är lite långsmal... kanske har fel där...
#11 - 3 september 2003 11:57
Ursprungligen skickat av muppins

( är inte säker på hur "högt" vattnet kommer att vara när jag är klar, men akvariet är ju 55 cm högt....kanske det blir 45 cm eller nåt )

ska du inte fylla det ända upp eller? =)
#12 - 3 september 2003 11:59
Hej!
Jag har 7st kejsartetror och 2 ancistrus ihop med mina 4 scalarer och det är inga problem med tetrorna, men ibland äter scalarerna på ancistrusarnas stjärtfena så dom blir lite naggade.
#13 - 3 september 2003 12:04
Hej

Kejsartetror tillhör inte de runda tetrorna, men är ändå rätt kraftiga, och är för stora för att scalarerna ska kunna ta dem.

Ett Juwel Rio 240 kan man inte fylla ända upp, eftersom ca 10 cm av höjden består av en svart ramp, där hål för sladdar och så´nt finns på baksidan, så fyller man för högt rinner vattnet ut genom de hålen [:)]

MVH Micke
#14 - 3 september 2003 12:24
Hur scalarer ska jag börja med då?
Det kommer i och för sig ta ett bra tag innan dessa fiskar ska i. Först och främst ska jag hämta sand, fixa bakgrund, köpa rötter o växter. Vilket kanske kan ske i slutet av denna månaden eller i början av nästa. Sedan ska malar och tetror i....så scalarerna kommer väl i någon gång i slutet av oktober skulle jag tro. Eller när jag tänker efter...snarare i slutet av novmber. Usch...vad lång tid det tar!! Ja ja....man får ha tålamod.[:)]

Det lutar åt att det blir briljanttetror, fanns jättefina såna ( i och för sig väldigt stora ) i affären sist jag var där.

/muppins
#15 - 3 september 2003 20:00
Mer än fyra Scalarer måste väl vara onödigt, borde väl bli en av varje kön i alla fall... Ju fler du skaffar, desto fler är det att bli av med om det blir krig i karet...
Det lönar sig med tålamod, det har du säkert förstått... då slipper du förhoppningsvis en massa tålamodsprövande sjukdomsattacker och tråkiga dödsfall i stället...
Lycka till!!!!
#16 - 3 september 2003 20:12
Ursprungligen skickat av JR

[quote]Ursprungligen skickat av muppins

ska du inte fylla det ända upp eller? =)
[/quote]
Maxnivåmarkeringen som man får fylla ett Rio 240 till är ca 46 cm (ovanför är det är en hettäckande "ramp" med lysrör útan täckglas). Sedan får du räkna av "sandhöjden" för att få fram hur mycket fritt vatten det finns för dom. Spontant känns det som att skalarer inte är något problem i ett Rio 240.
#17 - 3 september 2003 20:29
Tänk bara på att hålla akvariet rent annars så blir fenorna lätt missbildade på grund av höga nitrithalter jag har själv råkat ut för det och jag hade två scalarer i mitt 220 luters kar och hade inte fenorna varit missbildade så hade inte scalarerna fått plats på höjden och jag har cirka 35cm i vattenhöjd(akvariets höjd minus grus höjden). Så jag skaffar inte fler scalarer förrän jag har skaffat en större balja.

Annons