färg? discus.

#1 - 22 november 2006 20:59
Tja!
Nu när man har egen butik så är det ju massor av häftiga fiskar som kommer till butiken.
Mina favoriter är utan tvekan discusarna.
Har tagit hem ett par stycken som jag har privat på uppväxt, varav en som jag tycker är superfin.
Den åt inte i butiken så jag tog hem den och nu äter den oxhjärtamix som en liten gris tills den är runt som en boll. Så det ska va =)
Anledningen till att jag skriver är att jag undrar vad det är för färg den har. Den är köpt som en royal blue, men den ser inte alls ut så. Tycker mer den liknar nån slags snakeskin.
Nån som har en aning?
Länkar bilder på den...
http://www.underwatergarden.blogspot.com
#2 - 23 november 2006 05:39
Färgen vet jag inget om men den har nog inte ätit på väldigt länge innan du fick tag på den så grattis till att du fått den att äta .Det syns på det stora ögat i jämförelse till resten på kroppen . Så nu får du mata atav he:)
#3 - 23 november 2006 20:29
Det ser ut som en snakskin men lite aning av leopard så det är nog lite av det ena och det andra i den fisken.
Det tråkiga med den som jag kan se direkt är att den måste vara mycket gammal!!
Jag har nästan aldrig sett en diskus med så onormalt stort öga i jämförelse till kroppen!
Så det kan ju bli intressant hur den kommer utvecklas när det gäller tillväxt om du göder den.
Jag är lite rädd för att den har stannat i växten.

Mvh
#4 - 23 november 2006 21:03
Det ser ut som en snakskin men lite aning av leopard så det är nog lite av det ena och det andra i den fisken.

Det tråkiga med den som jag kan se direkt är att den måste vara mycket gammal!!

Jag har nästan aldrig sett en diskus med så onormalt stort öga i jämförelse till kroppen!

Så det kan ju bli intressant hur den kommer utvecklas när det gäller tillväxt om du göder den.

Jag är lite rädd för att den har stannat i växten.

Mvh

Konstigt att ni båda nämner att den har stort öga.
Så extremt stora ögon har den inte tycker jag, och jag har ju hållit på rätt mycket med discus.
Kan tillägga att hela fisken är strax under decimetern.
Den enda nackdelen som jag kan se är att den har en håvskada. Vet att endel missbildningar blir kallade håvskador för att det ska låta bättre, men på denna vet jag, för den har lite ärrvävnad.
Hoppas den växer ikapp ögat nu då :P
Den äter iaf bra och är nästan lite för rädd om sin mat. Dom andra blir ivägjagade. Han ska ha all mat, fast att magen står ut åt alla håll :)
#5 - 24 november 2006 10:40
En fisk behöver ju inte vara fel för att den inte stämmer med normerna!
Det är ju upp till den som äger den att bedomma om dom gillar den eller inte.
Det är ju inte alltid utseendet allt hänger på! :-)

Men det här med strl på ögat.
Jag har läst någonstans att om man vill se att en ungdiscus stämmer i storlek i förhållanden till ålder så ska man kunna placera sju st ögon som en stapel på varandra och den stapeln ska fåplats på skallen i höjdled rakt ner och rakt upp från ögat.
3 ögon ovan och tre ögon under.

Ett bra tips och det stämmer med de discusar jag har som jag vet ursprung och ålder på.

Mvh :-)
#6 - 24 november 2006 12:08
En fisk behöver ju inte vara fel för att den inte stämmer med normerna!

Det är ju upp till den som äger den att bedomma om dom gillar den eller inte.

Det är ju inte alltid utseendet allt hänger på! :-)

Men det här med strl på ögat.

Jag har läst någonstans att om man vill se att en ungdiscus stämmer i storlek i förhållanden till ålder så ska man kunna placera sju st ögon som en stapel på varandra och den stapeln ska fåplats på skallen i höjdled rakt ner och rakt upp från ögat.

3 ögon ovan och tre ögon under.

Ett bra tips och det stämmer med de discusar jag har som jag vet ursprung och ålder på.

Mvh :-)

Okej...Den har plats med 6 extra ögon :)
#7 - 24 november 2006 13:03
Här är en sida med diskusfärger, hoppas den kan vara till lite hjälp :)
http://www.xs4all.nl/~hlc/fons/strains/pictures.htm
#8 - 24 november 2006 13:50
Vi måste ha olika ögonmått du och jag för jag får bara in 4 extra ögon! :-)
#9 - 24 november 2006 14:09
Vi måste ha olika ögonmått du och jag för jag får bara in 4 extra ögon! :-)

ojoj vilket tjaffs det var med ögonen....
Huvudfrågan var vilken färg fisken hade.
Jag tog ju inte heller hem den från butiken utan anledning. Den åt ingenting. Men nu gör den det.
Har den för stort öga, så ser den väl bättre. So what.
Sluttjatat om ögonstorlek.
#10 - 24 november 2006 15:17
Jag blir så tött på svenska forum!
Så fort man skriver och vill va hjälpsam så är det taggarna ut!
Det är väl dags att va tyst! :)
#11 - 24 november 2006 20:39
Äschdå, klart man får tala...
Men det var inte för att få höra att mina discus är undernärda som jag frågade vilken färgvariant mina fiskar har :P
#12 - 4 december 2006 10:46
tycker det ser ut dom en röd snakeskin

Annons