Färg för att måla ramps insida?

#1 - 22 februari 2008 11:42
Vad för sorts färg kan/bör man använda för att måla insidan av rampen vit? Spontant känner jag att vattenbaserad hade underlättat, men håller det?
#2 - 22 februari 2008 14:19
Om det får torka ordentligt så funkar nog vanlig vattenbaserat vit helmatt väggfärg bra.
#3 - 22 februari 2008 14:31
Min tanke med. Den jag tänker på är väl beprövad, den har jag gnuggat ren ordentligt med varmvatten och svamp vid ett tillfälle utan att färgen tog minsta skada.
Då tror jag att jag testar det! Känns bättre än att hålla på med "ohälsosam" färg.
#4 - 22 februari 2008 14:34
Borde man inte kunna limma fast aluminumfolie? Kanske för skört?!
#5 - 22 februari 2008 14:42
Peter_A_F skrev:
Borde man inte kunna limma fast aluminumfolie? Kanske för skört?!

Meningarna går isär lite om folie. Men de flesta menar att vit, matt färg reflekterar bättre än aluminium. Med tanke på jobbet att få folien att verkligen sitta slätt så väljer jag att måla vitt. :)
#6 - 22 februari 2008 14:44
Fick tipset idag att limma fast en spegel på insidan av rampen. Låter vettigt. Vet ju ingenting som reflekterar bättre...
#7 - 22 februari 2008 14:49
Dahla skrev:
Fick tipset idag att limma fast en spegel på insidan av rampen. Låter vettigt. Vet ju ingenting som reflekterar bättre...

Kan säkert funka, men vilket projekt! :)
Har en ramp som är lite för stor för sådant. Men annars hade det varit kul att prova.
#8 - 22 februari 2008 16:42
Dahla skrev:

Vit matt färg reflekterar bättre (i en ljusramp dvs.), hur konstigt det än låter.
#9 - 22 februari 2008 17:49
Jag har några ramper som jag målat med hammerlite metalliclack blå med pärlemo grund lack.
Snyggt och fungerande.
Kan ge lite konstigt sken vid olika lysrör...ex blå blir förbaskat blå, medans flora lysrör blir nästan lila...
Vitt är ju bra på att avleda värme samt även reflektera men jag skulle nog satsa på aluminium list...
Finns annars färdiga clips reflektorer som passar i en akvarieramp.
#10 - 22 februari 2008 18:09
firefox75 skrev:
Jag har några ramper som jag målat med hammerlite metalliclack blå med pärlemo grund lack.

Snyggt och fungerande.

Kan ge lite konstigt sken vid olika lysrör...ex blå blir förbaskat blå, medans flora lysrör blir nästan lila...

Vitt är ju bra på att avleda värme samt även reflektera men jag skulle nog satsa på aluminium list...

Finns annars färdiga clips reflektorer som passar i en akvarieramp.

Det ska eventuellt i reflektorer i rampen senare. Saken är att rampen just nu är mörkbrun invändigt. Den måste målas.
Men jag håller mig nog till vitt..
#11 - 22 februari 2008 20:27
Vit matt färg reflekterar bättre (i en ljusramp dvs.), hur konstigt det än låter.

Om vitt reflekterade bättre än en spegelblank yta så hade du haft vita reflektorer i t.ex. bilstrålkastare. Sedan kan det vara så att halvkast monterad aluminumfolie inte reflekterar så bra.

Det finns lösa plast reflektorer som sanolikt är lättare att montera än det är att måla rampen.
Vill du tvunget måla rampen så skulle jag använda billack, antingen billigaste vita eller fluroserande vit
#12 - 23 februari 2008 07:42
Varför inte silver eller krom färg????
Borde ju reflektera hur bra som helst...samt att de finns i sprayform:D
#13 - 23 februari 2008 07:45
firefox75 skrev:
Varför inte silver eller krom färg????

Borde ju reflektera hur bra som helst...samt att de finns i sprayform:D

Sprayform är enbart en nackdel i mitt fall. Dels för att jag då måste maskera och dels för att jag inte har någonstans att vara och spraya... ;)
Vitt blir det och vanlig vattenbaserad. Jag kan agera testkanin och se hur bra färgen håller.
#14 - 23 februari 2008 07:51
:D
Okej lili76- gör det...

Jag har själv använt vit emaljlack och den är högreflekterande.
Visst krångel med att maskera i rampen när man sprayar är inge kul...men hyfsat mycket snabbare går det.

Ska man måla insidan i vitt så köp samma lack/färg som man har till toan, tvättstället.
De är blanka och vita.

Vill man använda aluminiumfolie så får man lägga på lim först i rampen...sen använda pensel för att få ut/bort alla ojämnheter.
#15 - 23 februari 2008 08:57
lili76 skrev:
Sprayform är enbart en nackdel i mitt fall. Dels för att jag då måste maskera och dels för att jag inte har någonstans att vara och spraya... ;)

Vitt blir det och vanlig vattenbaserad. Jag kan agera testkanin och se hur bra färgen håller.

Jag har vattenbaserad vit väggfärg i min ramp och det funkar utmärkt (på förmålad grå aluminium ramp), ett tips bara, va noga med förarbetet så färgen fäster ordentligt (att rugga ytan med lite fint sandpapper är aldrig fel) :)
#16 - 23 februari 2008 11:39
Rambo skrev:
Om vitt reflekterade bättre än en spegelblank yta så hade du haft vita reflektorer i t.ex. bilstrålkastare. Sedan kan det vara så att halvkast monterad aluminumfolie inte reflekterar så bra.

Det finns lösa plast reflektorer som sanolikt är lättare att montera än det är att måla rampen.

Vill du tvunget måla rampen så skulle jag använda billack, antingen billigaste vita eller fluroserande vit

Som du såg så skrev jag att jag syftade på den specifika situationen i en akvarieljusramp.

En "spegelblank" yta är inte samma sak som en (vanlig) glasspegel. En bilreflektor är inte uppbyggd av bitar från en rät spegel.

Halvkasst monterad aluminiumfolie reflekterar inte lika bra som vit färg. Halvkasst monterat spegelglas reflekterar inte heller lika bra som vit färg. Det viktigaste i sammanhanget är inte hur effektivt själva reflektormaterialet är, utan hur geometrin ser ut.

En fluorescerande färg är ett ypperligt dåligt alternativ att välja. Då kommer du bara tappa onödig effekt vid fluorescensövergångarna.

En bra, dedikerad, reflektor är självklart överlägsen.

Slutsats:
Bästa alternativet är en riktig reflektor, gärna "måsvingekonstruktion".
Näst bästa alternativet är vit, matt färg. Det är bättre än att montera aluminiumfolie, spegelbitar, hammarlack, blanka lackfärger, krom, emalj, billack etc..
#17 - 23 februari 2008 12:58
Varför inte göra som jag gjort med bra resultat i några ramper.
Kontaktplast som man oftast köper i nån träimitation finns ju med "spegelimitation.
Enkelt att sätta dit. Sitter bra och ger extra bra ljus.
#18 - 23 februari 2008 17:16
Fuzzop skrev:
Jag har vattenbaserad vit väggfärg i min ramp och det funkar utmärkt (på förmålad grå aluminium ramp), ett tips bara, va noga med förarbetet så färgen fäster ordentligt (att rugga ytan med lite fint sandpapper är aldrig fel) :)

Ahhh.. Så vi har redan en testkanin..? ;)
Här är det träskiva som ska målas, så det underlättar förarbetet.
#19 - 23 februari 2008 18:24
lili76 skrev:
Ahhh.. Så vi har redan en testkanin..? ;)

Här är det träskiva som ska målas, så det underlättar förarbetet.

Jo, nu är det visserligen inte så många månader sen jag målade den men ser inga problem än iaf och jag har ca 1cm springa på mina täckglas just under rampen så det kommer väl upp lite kondens oxå men ser inte att det skulle påverka färgen nåt så kör på du :)
#20 - 23 februari 2008 20:46
Fuzzop skrev:
Jo, nu är det visserligen inte så många månader sen jag målade den men ser inga problem än iaf och jag har ca 1cm springa på mina täckglas just under rampen så det kommer väl upp lite kondens oxå men ser inte att det skulle påverka färgen nåt så kör på du :)

Här är bara glas över ungefär halva karet, då det inte skulle funka med matning etc om det var glas över hela (heltäckande ramp över hörnakvarium). Låter tryggt att du inte sett någon påverkan ännu! :)

Annons