Färgat lysrör?

#1 - 12 september 2014 20:59
Har färgstarka Malawi ciklider och läste mig till att det blir fina effekter och färger med blå lysrör. Ska isåfall båda rören vara färgade? Även intresserad av " månljus" men det verkar klyddigt att bygga när man har en fast ljusramp i akvariets lock? Erfarenheter mottages tacksamt!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 september 2014 21:32
Njae, för mycket blått ser bara artificiellt ut.
Sedan om man skall lyfta fram färgerna så beror det ju också vilka fiskar man har - har du blåa fiskar i akvariet så förstärks ju de blåa färgerna, har du, gula/orange/röda fiskar så blir deras färger helt "urvattnade" av ett blått lysrör.

Så visst kan man förstärka färgerna med olka typer av lysrör men då bör man välja fiskar efter lysrörets färg eller tvärtom
#3 - 13 september 2014 10:36
Jobbigt! Jag har både blåa, röda och orange. Blir det vanliga lysrör då? Månsken, någon som vet något om det? Läste länkar om det här på forumet, men det var länge sedan. vill ha någon fin ljus effekt men vet inte riktigt vad!
#4 - 16 september 2014 03:26
Effekten du talar om med starkare färger är på grund av att så kallat aktininiskt ljus framhäver alla fluorescerande färger. Det finns olika varianter av detta, samt kombinationer med andra färger. Vissa kan t.ex. främja fotosyntesen mer än andra. Här kan se exempel på olika sorters LED akvariebelysning. Jag försökte dessutom hitta en sida med fylligare information än jag själv kan bistå med, men det var inte lätt att hitta om just belysningen!
#5 - 16 september 2014 06:23
Tack för tipset. När jag köpte karet så var min handlare (köpte det inte av honom) skeptisk till ett möbelakvarium. Just för att belysningen satt "fel". Han visade på sina kar genom att flytta fram lysröret så fick fisken klarare färger. Detta var ett rektangulärt kar och det funkar inte på mitt hemma som har välvd ruta och fast belysning. Tar gärna emot tips om hur jag kan förändra, är skickas på detta men har snappat upp vilka effekter det kan ha för ögat!

Annons