Färgglad snäll ciklid?

#1 - 26 mars 2007 16:42
Har ett kar med mestadels SA fiskar som jag tänkte komplettera med någon mer ciklid. Jag har rätt bra koll på vilka SA ciklider som finns, men funderar på om det kanske finns någon afrikansk som kan passa (inte från de tre stora sjöarna förstås :p).

Det ska vara en ciklid som är färgglad, relativt lugn och snäll och inte för stor (max 15 cm) :). Den ska också klara lite högre temperatur på 28-29 grader och ett pH runt 7.
Vanliga palettciklider känner jag ju till, men de känns inte så roliga, men det kanske finns fina färgglada varianter? Vad för andra finns det som skulle passa mina krav?
#2 - 26 mars 2007 16:56
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=151
Kanske skulle kunna fungera.
//Camilla
#3 - 26 mars 2007 18:32
Vanliga palettciklider? Du menar Vanliga Demoner/slaktmaskiner

Dom är inte ett dugg snälla o lungna snarare tyranner o slaktar det mesta som kommer i des väg när dom får yngel
Agresiva som attans och bör undvikas i vanliga sällskapskar
#4 - 26 mars 2007 20:08
Det finns inga enkla sanningar inom akvaristiken. Att palettciklider skulle vara "slaktmaskiner" må hända om de sätts in i fel sammanhang. Om man ser till de afrkanska cikliderna så är väl just palettcikliden tillsammans med A. thomasi de lämpligaste arterna för ett sällskapsakvarium. Alla ciklider är yngelvårdande och skyddar sina yngel. Den mindre palettcikliden (P. taeniatus) är fredligare än den vanliga paletten, den finns det också en hel del olika lokala varianter av.
#5 - 28 mars 2007 09:01
Ja, det var ju inte riktigt tänkt att det skulle bli en diskussion om palettcikliders aggressivitet :). Jag nämnde mest palettciklid för att inte få massa tips om just den...

Men taeniatus får jag titta lite på om det finns några färgglada varianter på den. Har även funderat på släktet Pseudocrenilabrus, de verkar vara fina fiskar fast jag vet inte hur de ser ut på riktigt. Men de kanske inte passar in på mina andra önskemål (t.ex. temperaturen och att de ska vara relativt lugna). Finns det andra alternativ, eller ska jag hålla mig till SA :)?

Annons