Färglada endlershonor?

#1 - 27 oktober 2008 01:42
Jag tycker endlershanar är mycket vackra, vilket inte kan sägas om honorna.
Hos avelsguppy finns ju färglada honor, men de är ju betydligt större och jag vill inte korsa in dem med risken att hybriderna blir större än endlers nu. Helst skulle jag vilja ha tag på honor som är både färglada och mindre än endlershonorna.
Någon som sett nåt sådant?
#2 - 27 oktober 2008 12:29
Wunder skrev:
Jag tycker endlershanar är mycket vackra, vilket inte kan sägas om honorna.

Hos avelsguppy finns ju färglada honor, men de är ju betydligt större och jag vill inte korsa in dem med risken att hybriderna blir större än endlers nu. Helst skulle jag vilja ha tag på honor som är både färglada och mindre än endlershonorna.

Någon som sett nåt sådant?

Det existerar inte, eventuellt kan du få tag i någon endlershona med svaga svarta "tecken" i fenorna, men inte mer. Foga dig i tanken och njut av hanarnas prakt istället.

De "vanliga" honornas vackra färger är resultatet av långt avelsarbete och existerar inte heller i naturen.
#3 - 27 oktober 2008 12:32
tummen skrev:
Det existerar inte, eventuellt kan du få tag i någon endlershona med svaga svarta "tecken" i fenorna, men inte mer. Foga dig i tanken och njut av hanarnas prakt istället.

De "vanliga" honornas vackra färger är resultatet av långt avelsarbete och existerar inte heller i naturen.

som tummen säger,,,,kanske lite små svarta tecken i fenorna....och i något enstaka fall ett svagt svagt blåskimmer på några fjäll om man har rätt belysning......

annars är de.................grå--------punkt slut......

.
#4 - 28 oktober 2008 21:04
Kensa skrev:
som tummen säger,,,,kanske lite små svarta tecken i fenorna....och i något enstaka fall ett svagt svagt blåskimmer på några fjäll om man har rätt belysning......

annars är de.................grå--------punkt slut......

.

...och det där med blått skimmer med rätt belysning är oftast mer ett blänk från lyset än en (riktig)färg.....
#5 - 29 oktober 2008 13:33
Fast att det inte finns färglada i naturen gör mej inget, det får gärna vara avelsguppy. Problemet är ju att avelsguppy är stora som finlandsfärjor.
Ingen som sett små färglada guppyhonor?
#6 - 29 oktober 2008 13:44
Wunder skrev:
Fast att det inte finns färglada i naturen gör mej inget, det får gärna vara avelsguppy. Problemet är ju att avelsguppy är stora som finlandsfärjor.

Ingen som sett små färglada guppyhonor?

Små färgglada Guppyhonor kan du hitta om du riktigt letar men inte Endlershonor.

Annars är det bara att börja odla och hela tiden plocka bort de största :D
Om 50år kanske du har den storleken som du vill ha :p
#7 - 3 november 2008 12:58
Nina82 skrev:
Små färgglada Guppyhonor kan du hitta om du riktigt letar men inte Endlershonor.

Annars är det bara att börja odla och hela tiden plocka bort de största :D

Om 50år kanske du har den storleken som du vill ha :p

Det finns redan en kille som gör så, han är nere på hanar med storlek omkring 1.5 cm, honorna håller ungefär 3 cm. Det handlar i hans fall om en endlerhybrid.:) Tyvärr har honorna lika lite färg som vanliga vildguppyhonor i hans stam.[:o]
#8 - 3 november 2008 13:19
tummen skrev:
Det finns redan en kille som gör så, han är nere på hanar med storlek omkring 1.5 cm, honorna håller ungefär 3 cm. Det handlar i hans fall om en endlerhybrid.:) Tyvärr har honorna lika lite färg som vanliga vildguppyhonor i hans stam.[:o]

Hade det svagt i minnet :D
Har läst om honom en gång. Kan det ha varit på SGS hemsida ;) :)
#9 - 3 november 2008 13:25
Nina82 skrev:
Hade det svagt i minnet :D

Har läst om honom en gång. Kan det ha varit på SGS hemsida ;) :)

sist jag läste om det så hade han avbrutet försöket.....

eller minns jag fel....

.
Bilagor:
#10 - 3 november 2008 13:40
Kensa skrev:
sist jag läste om det så hade han avbrutet försöket.....

eller minns jag fel....

.

Efter att ha nått absolut minsta storlek som gick slutade han sitt projekt. Ungefär 6år tog det, tror jag :)

http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm
#11 - 4 november 2008 15:59
Nina82 skrev:
Efter att ha nått absolut minsta storlek som gick slutade han sitt projekt. Ungefär 6år tog det, tror jag :)

http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm

Det var honom jag menade, intressant att veta hur det slutade, jag trodde han höll på fortfarande!:D

Annons