Färgskiftande Odessabarbar?

#1 - 6 december 2003 14:59
Varför i hela friden skiftar mina odessabarbar i färg? Det är ingen hejd på skiftningen heller, det kan skilja 10 minuter mellan likblek och nästan svart!

Jag har 4 odessabarbar tillsammans med 10 neontetror, en bandgurami (den andra dog av) och en liten mal i ett 54l.
#2 - 6 december 2003 21:48
Ja, de är riktiga kameleonter. Vid mitt första möte med dem i akvarieaffären var jag måttligt imponerad, men eftersom min handlare brukar veta vad han talar om tog jag hem några. Jag tycker det är en av de vackraste barberna.

Men något egentligt svar på frågan har jag inte, det är väl humörsvängningar?
#3 - 9 december 2003 00:02
Och varför är det så förtvivlat svårt att hitta nån vettig information om dom?
#4 - 9 december 2003 06:52
Det är hanarna som som färgar ut & spelar upp för honorna. Det här med information så är det troligtvis en framavlad variant som inte finns i naturen.
#5 - 9 december 2003 11:28
Att det är svårt svårt att hitta information beror bland annat på att den är ganska ny på marknaden och att arten nog inte är vetenskapligt bestämd.

Här står lite mer om den:
http://user.tninet.se/~vpb368p/karpfiskar/odessabarb.html

#6 - 9 december 2003 11:41
Den är inte ny på marknaden. Den har nog funnits sedan jag var liten grabb, ensådär 10 år. dgqlof, du har nog själv inte läst vad som stod i länken du skickade?? ;-)
"Denna art dök upp första gången i början av sjuttiotalet på djurmarknaden i Odessa(Ukraina). "
#7 - 9 december 2003 22:32
Och hur många barber har kommit ut på marknaden sedan sjuttiotalet?

#8 - 9 december 2003 22:57
Att det är svårt att hitta information om dem beror nog också på att det inte har varit "inne" att odla romspridare under internets levnadstid, det är ju mest ciklider och diverse malar som folk skriver om på nätet, förutom lite levandefödare. Märkligt egentligen att det skrivs om dessa, vid odling av dem har man ju hjälp av expterna själva, mamma och pappa fisk tar ju hand om rommen.

Ett exempel: "agassizi" ger 3700 träffar på google och "tiger barb" bara 1800.
#9 - 9 december 2003 23:28
Det är inte bara hannarna som skiftar i färg. Alla fyra skiftar. På sistone har de inte skiftat så mycket utan bara varit likbleka hela tiden. Dom verkar även vara rädda för ljuset.

Annons