Jag har ett, relativt, nystartat akvarium på 530 liter. De första invånarna blev fem väldigt små Jack Dempseys, och fem Pictusmalar. Samtliga Dempseys har alltid varit, mer eller mindre, bleka. Tidigare när jag haft JDs har de visserligen varit bleka när de varit små men de här har varit sjukt bleka. Det karaktärsenliga har varit den svarta fläcken och kroppsformen. Jag tänkte att i och med att de växer och blir hemmastadda så skulle färgen mörkna och de blålila prickarna komma fram men icke...
Hur som helst, jag var och köpte fem Red ceibal-ciklider i liknande storlek som mina JDs. Till min förvåning, måste jag säga, ändrade samtliga Jack Dempseys färg omgående när jag introducerade de nya cikliderna. Jag observerade akvariumet ett bra tag för att se om färgen skulle avta men den höll i sig. Nu, veckor efteråt, håller den fortfarande i sig. Den större av gruppen, ca 5-6 cm, är kolsvart med tydliga blåa och lila fläckar fram mot huvudet, på läpparna och gällocken.
Jag är naturligtvis helt övertygad om att färgskiftningen beror på att det kom ny fisk i vattnet men är ändå väldigt överraskad att det skedde så snabbt och markant. Är det någon annan som upplevt ett liknande scenario?
Färgskiftningar har hos Jack Dempseys jag haft tidigare snarare berott på matning, lek, strider, ja det vanliga. Nu, med dessa, slog det om på ett ögonblick och håller till synes i sig...
Sen, som en parentes, måste jag bara få påpeka vilka fantastiskt roliga fiskar de här två arterna är. Tuffa, fartfyllda och med rätt omständigheter, väldigt charmiga. Mina Red ceibal börjar få sin gul-svartrandiga teckning och samsas väldigt bra med resterande invånare. Vi får dock se hur det blir med det sistnämnda vid lek...
Är det någon som har erfarenhet av Red ceibal? Vad kan jag vänta mig när det gäller leken? Vad jag läst mig till är den ganska lik Zebracikliden, både gällande humör, lek och storlek.