Farlig situation (sebraciklider)

#1 - 10 maj 2006 07:27
Hej, det här är mitt första inlägg och det sorger mig att det måste vara ett av den här sorten:

jag behöver råd just nu, gällande mina sebraciklider. Jag köpte en hane och en hona för tre dagar sen som jag välkomnade till mitt 50L akvarium med trädstubbe i mitten samt några växter. Tänkte att det skulle vara spännande att få se hur dessa fiskar anpassade sig till miljön, även om den kanske var lite för liten för dom så borde det funkal. Tja, jag hade fel. Hanen (som naturligtvis är större än honan) har tagit åt sig den enda "grottan" i stubben och mobbas hela tiden med honan. Samtidigt så äter dom inte! Jag är väldigt orolig över vad som kommer att hända med detta omaka par och skall till fiskaffären om läget inte ändras till imorgon. Om de inte äter så kan de ju inte leva, och vad som helst är bättre än ett par utsvultna fiskar, right?

Några råd om vad jag kan göra för att få dessa två att bli vänner? Eller kommer de aldrig att bli det? Eller bara något om hur jag kan få dom att börja äta? Det är något av en krissituation.

Förresten, maten jag har till dom heter "Cichlid Deluxe" tror jag och är små kulor av mat som flyter.

Tack i förhand!
#2 - 10 maj 2006 07:32
Utan att veta något om just sebraciklider, så är det så med fiskar när dom kommer till ett nytt ställe att dom är rätt stressade. Beter sig inte som dom brukar.

För det mesta brukar det gå över och dom lugnar ner sig och börjar äta. Så avvakta några dagar till och se. Fiskar kan vara utan mat ett par veckor utan att ta skada.

Vill du locka med god mat kan du köpa någon djupfryst sådan eller kläcka artemia till dom!
#3 - 10 maj 2006 07:35
Tror du behöver någon mat som sjunker åt dem, i alla fall nu i början. Köp någon sorts frysfoder och prova med, t.ex. artemia, räkmix eller svarta mygglarver.

(Sen tycker jag akvariet är alldeles för litet för ett par sebraciklider, det kan fungera till ett par mindre dvärgciklider. Men det verkar du ju känna till... [:o] Antagligen är de inte så stora ännu (eller?), så det är nog inga problem för tillfället, men det kan bli det senare...)
#4 - 10 maj 2006 07:53
Tack så mycket, Birgitta och Mattias. Puh jag är aningen lugnare. Då var det bara att vänta och se helt enkelt. Jag tar och testar med lite räkmix, tror jag har lite i frysen faktiskt. Tack igen!
#5 - 10 maj 2006 08:31
Det kan ibland vara lite svårt att få cikldier att fatta att det är mat som ligger på ytan och flyter, därför är det bra med sjunkande mat. Sen är det så, som Birgitta säger, att det kan ta några dagar innan de börjar äta.

Lycka till!
#6 - 10 maj 2006 10:11
Är du säker på att det är en hane och en hona? Zebraciklider brukar inte vara några större problem att para ihop. De brukar snarare gilla varandra lite för mycket, så det blir yngelexplosion ;)
#7 - 10 maj 2006 12:17
Eller så kan det vara så att de tycker det är för trångt. Ett 50 liters akvarium är på tok för litet för zebraciklider som enligt rekommendationera bör ha minst 250 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212
#8 - 10 maj 2006 13:29
mjo, jag befarar att det är det. Dock väljer jag att hoppas på att de helt enkelt inte är tillräckligt vana med den nya omgivningen. Om det inte har stabiliserat sig på ett par dagar så får jag helt enkelt gå tillbaka till affären..
Bilagor:
#9 - 10 maj 2006 13:33
En meter i längd och 160 liter räcker annars utmärkt. Speciellt om det är ett par.

Mvh Jari
#10 - 10 maj 2006 13:39
I värsta fall får du införskaffa ett plexi o dela av akvariet ett tag så fiskarna får vänja sig av varandra...
#11 - 10 maj 2006 15:57
Jag läste om ditt problem med Dina "Sebror". Gör så här; omplacera hanen till ett annat akvarie så ger Du honan en chans att lugna ner sig och etablera revir. Så när hon äter igen och verkar trivas prövar Du att släppa tillbaka hanen. Jag tror även att Du bör fundera på ett större akvarie. Så slutligen.
Mina "Sebror" (16st) är galna i räkmix däremot tar de nästan aldrig foder på ytan.
#12 - 25 maj 2006 18:57
Hej Hej kanse inte är ngt i detta ämne vet ej hur man göra en tråd så jag tänkte fråga här

De är så här har ett 240Liter kar tänkte ha följande fiskar

Zebraciklid
Palletciklider
Eldbukar
Fjärilciklid
Röd Ciklid

går de ihop? Varför inte isåfall? Maila mig gjärna [email]heax_leet@hotmail.com[/email] och motivera svaret osv
#13 - 25 maj 2006 20:38
Hej Sebbe91

Jag tycker att Du skall ha två par utav de cikliderna Du räknar upp.
T.ex Sebra och Eldbuk. Eller varför inte Sebra och Salvini ? Och varför blanda Afrikanska och Amerikanska?
Skall Du ha Sebraciklider så skall Du absolut INTE ha fjärilsciklider.
Det blir katastrof när "Sebrorna" leker. Och leka kommer de att göra.
Jag förmodar att det kan fungera med Pallet och Röd också.
#14 - 26 maj 2006 16:15
Både palletcikliderna och dom röda kommer att åka på rejält med stryk på sin höjd kanske eldbukarna kan hävda sig ett litet tag iaf. Har sett såna som har zebror tillsammans med jack demsey,guldsöm och texas. Och jag har haft dessa och dom jagar allt som rör sig i akvariumet vid lek och även dina fingrar när man är i det. En fjäril har större chans att överleva ihop med en ormhuvud än med ett par zebror.

Så 2 par eldbukar och ett par zebror det räcker kan jag lova.
#15 - 26 maj 2006 17:31
Har den lilla zebran röd-orange buk, och även nedre delen på ryggfenan??
Har den inte det så är det nog 2 hannar..;)

Lite konstigt att dom håller på så annars.. Zebror kommer annars överens med varandra direkt, så vidare det då inte e´ två hannar.:p

Kan säga det också att hannarna har lite mörkare färger och brantare panna.. honan har lite mer utdragen.. Sen när hanen är gammal så brukar han få en knöl på pannan..

Prova annars bara med vanligt flingfoder kanske även en daggmask om du kan få tag i en sån.. Mina blir helt galna när jag ger dom det. tar tag i varsen ände av masken;) ..

Annons