Farligt att greja mkt i karet?

#1 - 20 januari 2007 15:39
[LEFT]Tjennare,som ni vet så är jag en riktigt grejare! jag kan inte låta bli att greja är de farligt å va å greja i karet kanske 2gånger nån dag?
[/LEFT]
#2 - 20 januari 2007 15:43
Farligt kan jag inte tro att det är, men det vore ju juste mot fiskarna att låta karet vara.
Det är ju rätt stressande för fiskarna att vara rädd för dina händer varje dag.
#3 - 20 januari 2007 15:44
dom enda som e rädda botierna scalarerna ska hälst vara i händerna när man grejar i karet.Men jag gör inte de varje dag men någon gång ibland när jag blir sur för att de ser ut som ett bomb nedslag
#4 - 20 januari 2007 16:02
jag har grejat idag i morse måste i igen nu!rengjorde pumpen å den blåste bort alla växter så får vell plantera om nurå
#5 - 20 januari 2007 16:07
Du är allt en rolig figur silverhajen!fråga mig inte varför:D

/Macke
#6 - 20 januari 2007 16:17
haha :D
#7 - 20 januari 2007 16:20
Är man fast i akvariesträsket så är man...
#8 - 20 januari 2007 16:23
fruktansvärt svårt att komma ifrån:D
#9 - 20 januari 2007 16:33
Jo det har nog alla här på forumet märkt:)
#10 - 20 januari 2007 16:56
För att återgå till frågan så kan man faktiskt stressa botiorna så mycket att vita prick bryter ut, annars så funkar akvariet bättre ju mindre du e o rotar i de.
#11 - 20 januari 2007 18:35
Men om det nu är ett så stort problem att fiskarna faktiskt bökar om en del, så kanske ett fiskbyte vore en idé?
Det finns ju faktiskt fiskar som är lugna och inte gör så mkt väsen av sig.
Vad gäller växterna så skulle nog jag förankra dessa bättre, om det är så att tom pumpen blåser iväg dom.
#12 - 20 januari 2007 18:46
Mm kan vara en fördel!men ajg vet ej va jag ska börja med då
#13 - 21 januari 2007 06:48
Börja med att fundera ut HUR du vill att det ser ut i karet.
Har du sten? Kan du tänka dig att ha sten? Isf är det rel enkelt att på så sätt få växterna att stanna kvar.
Vad har du för fisk nu?
De flesta malar stökar väl om lite iaf.
#14 - 21 januari 2007 10:02
jag har ancistrus som knagar på mina svärdplantor som ser ut som f*n
praktbotier
platy
guppie
scalarer
fjärilar
och silverhajar
#15 - 21 januari 2007 10:09
Jag har märkt att om jag slarvar med matningen till malarna så ger de sig på växterna.

Av de övriga fiskarna så är det väl bara praktbotiorna som jag vet stökar runt i botten. Kanske fjärilarna också...
#16 - 21 januari 2007 10:17
jag tycker man ska pyssla så mycket som möjligt...nästan alla mina fiskar är tama nu, blir inte rädda då jag lägger ner handen eller närmar mig rutan..praktbotierna är fortfarande lite lättskrämda men dom börjar vänja sig.

ju mer du sitter framför rutan och tittar på dem, ju mer du lägger in handen ju mer vänjer de sig vid dig. det är hur jag hitills uppfattat det genom egen erfarenhet
#17 - 21 januari 2007 10:20
Jo, men lagom är bäst..växter ska ju inte flyttas runt hela tiden utan behöver rota sig...fiskar kan bli rädda så de blir sjuka medan andra vänjer sig och blir "tama", mina diskus är jag ju ofta hos och de är mer tama..
#18 - 21 januari 2007 10:21
När jag flyttade mitt 375l till köket (mer spring) så blev silverhajarna mer tama innan var de stressade när akvariet stod i vardagsrummet... OBS det akvariet är sålt nu..
#19 - 21 januari 2007 11:45
Okej dom ända som e rädda e praktbotiorna silverhajarna håller sig på avstånd dom är på sin vakt men botierna gömmer sig bakom pumpen å där grejar jag aldrig
#20 - 21 januari 2007 11:56
skaffa dej fler kar så ditt grejande blir uppdelat på dem... så gjorde jag...
#21 - 21 januari 2007 11:57
okej men de är vell mer stressande å hålla på å flytta firrarna en å låta dom vara kvar i karet där man grejar?läste de ngn stanns kommer inte ihåg rätta mej i fall jag har fel
#22 - 21 januari 2007 12:03
Jag förstår inte riktigt grejjen med att dona i karet konstant.
En del av charmen är väl att se fiskarna möbler själva så de blir nöjda?

Att fö flytta fiskarna, säg under tiden man bygger om, är knappast mer stressande än ett evigt påtande.
#23 - 21 januari 2007 12:05
iofs,jag har en flajj låda men den är blå kan man ha alla fiskar där i då?
#24 - 21 januari 2007 12:08
Här kommer måtten!
Längd=33cm
höjd=20cm
bredd=24cm
#25 - 21 januari 2007 12:26
Stör man inte biomiljön när man hela tiden är och rotar på botten :confused:

Jag brukar försöka hålla mig tills det åtminstone är "vattenbytesdax" om jag har någon växt som flytit upp..
#26 - 21 januari 2007 16:24
Uräkta mig. Men hur reagerar fiskarna när du kör ner händerna och börjar lyfta på stenar etc? Inte kommer de fram och hälsar på dina händer iaf.

Självklart blir de både stressade och störda av att man håller på och rotar i akvariet. Därför tycker jag att man ska försöka hålla labbarna utanför akvariet så mycket som möjligt. Däremot att sitta vid rutan så att fiskarna vänjer sig vid en är väl bland det bättre man kan göra. För det är ju ändå fiskarna man vill titta på, och inte stenarna de gömmer sig bakom.

Ni kan ju tänka er själva om en jätte körde ner händerna genom taket och ryckte bort vardagsrumsbordet när ni satt och tittade på tv. Eller om hela eran lägenhet/hus var totalt ommöblerat när ni kom hem efter jobbet/skolan.

Så jag tycker att man ska hålla sig till det nödvändiga pillandet i akvariet. Däremot tycker även jag att det är väldigt roligt att planera och möblera om i akvariet. Det brukar jag inte göra oftare än 2 ggr per år.

Mvh. Simon
#27 - 21 januari 2007 18:42
Jag tycker att de blir tama...

Mina Kakaduor var jätterädda i början men eftersom de inte ska ha flingfoder ger jag dem deras mat i en plastkopp som jag sticker ner med handen och släpper ut lite i taget allteftersom de äter (så att inte tetrorna snor allt), nu står de och kikar efter handen och kommer till mötes när jag sticker ner den...
:p
Jag rotar inte för jämnan men nu när jag har haft nitritproblem i de små karen har jag snott vatten ifrån det stora när jag har bytt så ofta och de vänjer sig... Nu är alla på hugget när jag kommer, kanske är det godis p g??!!!
Jag tror även att det är bra att rota lite i vissa delar av sanden, inte allt på en gång, när man byter vatten..
Efteråt kommer städpatrullen fram (ålar och eldstjärt) och städar upp godbitarna som virvlades upp... Det syresätter sanden och man får bort mycket smuts... ;)

Annons