Farligt för fisken?

#1 - 5 juli 2009 11:02
Kan det hända att det sipprar ut koda ur roten? Eftersom det nu har börjat komma kletiga "fläckar" ur roten efter att ha varit i blöt i nästan en vecka.

Undrar bara ifall detta är farligt för fiskarna?
#2 - 5 juli 2009 11:04
Vad är det för rot? Plockat den själv?
#3 - 5 juli 2009 11:52
Nej, köpt i affären. Jag tror att den kallas för Mopani eller ökenrot.
#4 - 5 juli 2009 12:03
Mopani är ingen fara i kar. den kan missfärga ganska mycket men är vanlig i akvarium så då borde den vara ofarlig tycker man.
#5 - 5 juli 2009 12:06
Jag undrar bara vad kletiga som kommer är :/ Har det hänt er någon gång ?
#6 - 5 juli 2009 13:03
sök på "ludd på rot", "vit klet på rot", "vita alger på min rot" etc så kommer du hitta ett gäääääng trådar om detta. och alla säger väl samma sak egentligen, det är lugnt med det! ;)
#7 - 5 juli 2009 13:27
Spongeduck skrev:
Jag undrar bara vad kletiga som kommer är :/ Har det hänt er någon gång ?

jorå de har hänt mej också. så länge det inte är barrträd eller grenar från naturen så är det inte farligt.
så fort du tagit från naturen så måste du räkna in olika miljögifter tungmetaller terpentiner (barrträd) osv vidare men är det från affär så e de lungt.
jag vet inte va kletet, slemmet, kladdet kommer ifrån,
men Om det kommer slem på mina rötter så tar jag upp dom och skrubbar av dom med lite stålull eller nåt annat med bra skrubbeffekt sen sköljer jag av dom i iskallt vatten. det brukar bara komma "slemm" en gång.
#8 - 6 juli 2009 15:09
karrokaja skrev:
jorå de har hänt mej också. så länge det inte är barrträd eller grenar från naturen så är det inte farligt.

så fort du tagit från naturen så måste du räkna in olika miljögifter tungmetaller terpentiner (barrträd) osv vidare men är det från affär så e de lungt.

jag vet inte va kletet, slemmet, kladdet kommer ifrån,

men Om det kommer slem på mina rötter så tar jag upp dom och skrubbar av dom med lite stålull eller nåt annat med bra skrubbeffekt sen sköljer jag av dom i iskallt vatten. det brukar bara komma "slemm" en gång.

Jo men vad har tungmetaller med detta att gora. Skulle kopta vara helt fria fran det bara for att de ar kopta? :confused:
#9 - 6 juli 2009 20:01
jag kan väl tänka mej att det tränger in tungmetaller om roten legat på ett dåligt ställe. har säkert fel där.
nja dom vet väl vart man ska fixa rötter med minst föroreningar.
Man tar inte en rot från sidan av motorvägen där alla möjliga avgaser tränger in i allt som ligger i närheten av vägen.
Men ute iskogen är det nog inte lika mycket avgaser.

Annons