fästa bakgrund i fyllt akvarium?

#1 - 17 maj 2007 14:19
Pga. av div. missöden(fel information)[:(!] har min bakgrund förstörts, så har därför funderat på att beställa en sån där "billig" svart aquael bakgrund.
tror ni jag kan fästa den i karet medans det är fyllt (halv fullt).
Har akvariesilikon hemma,kan tänka mig köpa annat om det behövs, har hört att det finns nån typ av lim som"fäster" under vatten.
Hur ska jag gå till väga?
vad har ni för erfarenheter av detta?
hjälp...
mvh Danne
#2 - 17 maj 2007 14:22
du är tvungen att tömma karet helt och torka det sen siliconera....
#3 - 17 maj 2007 14:23
om du hittar en aquael som är lika lång och hög som ditt akvarium är, så är det bara att köra ner bakgrunden i akvariet med vatten i och allt. Min satte sig ganska bra när jag bara körde ner den. (dvs du behöver inte silikonera)
#4 - 17 maj 2007 14:33
Annars kan man kanske sætta fast några sugkoppar på bakgrunden... Det borde væl gå.
#5 - 17 maj 2007 14:57
wicked1 skrev:
om du hittar en aquael som är lika lång och hög som ditt akvarium är, så är det bara att köra ner bakgrunden i akvariet med vatten i och allt. Min satte sig ganska bra när jag bara körde ner den. (dvs du behöver inte silikonera)

den är precis 80*40,som mitt kar.jag har dock ett liggunderlag i botten,kanske ställer till problem?
ska försöka
Tack.
#6 - 17 maj 2007 14:58
Kjaer skrev:
Annars kan man kanske sætta fast några sugkoppar på bakgrunden... Det borde væl gå.

hmm.. intressant ide, måste undersökas
tack
#7 - 17 maj 2007 17:17
beställde en aquael strl. 80 *40,sen ska den på plats på ett eller annat sätt!
tack för hjälpen
#8 - 17 maj 2007 17:31
Dom är mindre än vad det är angivet.
#9 - 17 maj 2007 21:17
[quote=veronica27;969837]Dom är mindre än vad det är angivet.[/quot
hur stor är de i "verkligheten"?
är det inte så att måtten de har angivit är måtten på akvariet som respektive bakrund ska passa i , alltså i det här fallet är bakrunden lite mindre än yttermåttet på mitt akvarie(80*40)?
#10 - 18 maj 2007 00:46
det kan vara så, är inte helt 100. Jag köpte en bakgrund som är 60cm lång och den passade perfekt i mitt 60cm långa kar.
#11 - 18 maj 2007 06:40
wicked1 skrev:
det kan vara så, är inte helt 100. Jag köpte en bakgrund som är 60cm lång och den passade perfekt i mitt 60cm långa kar.

ok, då borde alltså det enligt uppgift 80cm långa passa i mitt 80cm långa akvarie!
har väldigt svårt att tro att måtten de anger skulle va helt "galna".

mvh Danne
#12 - 18 maj 2007 07:09
Nej, helt galna är de inte men ett par cm mindre är de. Fråga så får du se...
#13 - 18 maj 2007 17:58
ok,jag ska ha det i åtanke.
tack för upplysningen
mvh Danne
#14 - 21 maj 2007 19:10
Vi var och tittade på en ODA bakgrund idag, vet inte vad det är, det är väl inte AquaEl's och inte Back to Nature, kanske nåt mittimellan"dyrt".

Iaf, vi tänkte också ha ett halvfullt akvarie och inga fiskar där givetvis och köra ner den senare.. det blir inte nu, men i sommar nån gång..

Men den hade sånt nät på sidorna, hur brukar man fästa dom bakgrunderna? Tror ni den också sitter bra av sig själv? eller kan man silikona fast nätet på sidorna i ovankant iaf?
Och man har vattennivån under några dagar och sen när det torkat (om det torkar i fuktig miljö?? alltså, fuktig luft som det lär bli) så höjer man vattennivån igen, skulle det funka?

men som sagt, hur fäster man dom annars i tomma akvarium, dom är ju lite vågiga liksom, inte platt på baksidan ju..

Annons