Fästa BTN i över- eller underkant?

#1 - 13 december 2006 05:59
Min btn är lite för kort för mitt akvarium, 5cm kortare för att vara exatkare.
Då är frågan vad som är bäst, att lämna 5cm i under eller överkant.

Om jag lämnar 5 cm i underkant så måste jag på något sätt täta på vissa ställen så att fisk inte kan komma in under bakgrunden och om jag lämnar 5cm i överkant så kan jag ju inte fylla karet ända upp då dom kan komma in längst upp på bakgrunden.

Hur tycker ni man ska göra?
Hur ska jag se till att de glipor och hål där fiskar kan komma igenom täpps? Har tänkt på att man kanske kan skära till små plastbitar och silikona fast.

/gurka :)
#2 - 13 december 2006 07:31
Kommer du inte att ha grus på botten?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 december 2006 08:09
Antar att du menar att den är för låg och inte för kort.
Som petnym säger så har man ju grus och annan inredning längst ner som täcker "hålet".
Bakgrunden ställer man för övrigt på en frigolitskiva.
#4 - 13 december 2006 16:32
Antar att du menar att den är för låg och inte för kort.

Som petnym säger så har man ju grus och annan inredning längst ner som täcker "hålet".

Bakgrunden ställer man för övrigt på en frigolitskiva.

Jo det var så jag menade, den är 5cm för låg.

Hur menar du med frigoligskiva? Kollade på btn.se men där stod inget om frigolit.
Hur gör jag det? Ska jag lägga frigolit mellan btnen och bottenglaset?

Kommer du inte att ha grus på botten?

Jo men ska ha ciklider och är orolig att dom ska gräva ner i sanden och komma emellan glaset och btnen. Sen tycker jag det känns onödigt att ha 10cm sand på botten.

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 december 2006 17:28
Hur menar du med frigoligskiva? Kollade på btn.se men där stod inget om frigolit.

Hur gör jag det? Ska jag lägga frigolit mellan btnen och bottenglaset?

Du tar en 5 cm tjock frigolitskiva som limmas fast på bottenglaset och limmar sedan fast bakgrunden på den. Skär sedan bort den frigolit som hamnat framför bakgrunden (dvs "inne i" själva akvariet - fiskdelen)

Jo men ska ha ciklider och är orolig att dom ska gräva ner i sanden och komma emellan glaset och btnen. Sen tycker jag det känns onödigt att ha 10cm sand på botten.

Varför 10 cm det var ju bara 5 cm som felade då räcker det ju med 5,5 cm grus i bakkanten - där fram kan det vara ännu mindre. Man kan ju också använda ännu mindre med grus om man lägger lite stenar efter bakkanten.
Om du använder stenar i bakkanten (men även annars) kan du också kladda lite silikon på den del av frigoliten som syns och sedan lägga i grus i silkonen (samma grus som man har i akvariet) innan den torkat .
#6 - 27 december 2006 19:29
Du tar en 5 cm tjock frigolitskiva som limmas fast på bottenglaset och limmar sedan fast bakgrunden på den. Skär sedan bort den frigolit som hamnat framför bakgrunden (dvs "inne i" själva akvariet - fiskdelen).

Förlåt om jag lånar tråden ska man ha frigolit under alltid eller var detta bara för att höja upp bakgrunden?
#7 - 27 december 2006 19:33
Finns ingen anledning om det inte är för "låg". Dock är det smart att ha en skiva i botten om man har sten i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 december 2006 19:39
Sen bör väl också nämnas att den nya BTN-modellen Slimline har en platt baksida och limmas på bakrutan så där behövs aldrig någon frigolit under även om den är för låg
#9 - 27 december 2006 19:55
Finns ingen anledning om det inte är för "låg". Dock är det smart att ha en skiva i botten om man har sten i akvariet.

Tänkte iofs ha i en frigolit skiva iallafall men inte under bakgrunden då karet ska rymma multisar bl.a. för att inte riskera nåt med "fallande" sten.
#10 - 29 december 2006 09:12
Du tar en 5 cm tjock frigolitskiva som limmas fast på bottenglaset och limmar sedan fast bakgrunden på den. Skär sedan bort den frigolit som hamnat framför bakgrunden (dvs "inne i" själva akvariet - fiskdelen)

Om jag har en bakgrund oms är för kort då? vad gör jag då? det är ju itne så snyggt med en frigolit bit i i högra eller vänstra hörnet :/
PS:Bakgrunden e svart.
#11 - 29 december 2006 10:07
nilbrink skrev:
Om jag har en bakgrund oms är för kort då? vad gör jag då? det är ju itne så snyggt med en frigolit bit i i högra eller vänstra hörnet :/

Limma fast en bit frogolit bakom den sidan och täck den med svart silikon eller färg. Sätt sedan pumpen framför så kommer det inte att synas.
Tycker motiveringen dom lämnar på sidan med infon om bakgrunden verkar skum det är ju inte snyggt med ett par cm glipa på båda sidorna eller 5 på ena sidan.

Satte fast min bakgrund i går den var ca. 6-8 mm för liten på båda sidor detta löste jag med att dutta fast finkornig sand i silikonet som har ungefär samma färg som bakgrunden.

Sen kommer det att finnas en springa under bakgrunden på ca 1 cm jag "pallade" upp den temporärt medans jag limmade fast den tror inte den rubbar sig när silikonet har härdat.

Lycka till.
#12 - 29 december 2006 10:08
nilbrink skrev:

Ban ser till att köpa en som har rätt längd, alt. köper en bit till och hoppas på att det går att skarva snyggt.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 december 2006 10:08
nilbrink skrev:

Det är betydligt svårare att göra snyggt - hur man gör beror ju på hur mycket som felar?
En möjlighet är att använda frigiolit för den sista biten som man sedan karvar lite i så den får samma struktur - sedan klär man den med svart silikon
#14 - 29 december 2006 10:31
ok. får se vad som händer.kollade först in akvariumbutiken o där stod det att den är 5cm kortare på varje ledd och så. emn nrä jag beställde den från fridhemsakvarier (från simontorp) så stod det inget om 5cm kortare. det stod helt enkelt 150x50 så vi får se :)
#15 - 29 december 2006 11:36
Jag luskade på samma fråga som nilbrink, har oxå beställt en sån bakgrund.
Nu är min bakdel på akvariet svart för tillfället så förhoppningsvis kommer det inte att synas så väl..
#16 - 29 december 2006 11:37
Att den är 5 cm kortare i varje ände än vad som anges har jag svårt att tänka mig.
#17 - 29 december 2006 11:55
Att den är 5 cm kortare i varje ände än vad som anges har jag svårt att tänka mig.

MEN DET STÅR JU SÅ PÅ HEMSIDAN!
#18 - 29 december 2006 12:00
länk?
#20 - 29 december 2006 13:00
Spelar ju ingen roll hur det ser ut när bakgrunden ser ut så.................
Mäter du dina innermått så skiljer det nog inte så mycket. Förstår inte varför det skulle va bra med en så stor springa dock.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 29 december 2006 13:52
Aquael har ett konstigt system med nät på gavlarana vad nu det skall vara bra till?
Dock om det felas 5 cm så innebär det att den är 145 cm lång. Ett 150 akvarium brukar ha ett innermått på ca. 147 cm vilket innebär att det blir en glipa på 1 cm på vardera sidan vilket väl inte är så farligt - ha gott om svart akvariesilikon hemma bara
#22 - 29 december 2006 16:02
Ok. Men ska jag fixa nåra sånna där nät eller?
#23 - 30 december 2006 07:17
Aquael har ett konstigt system med nät på gavlarana vad nu det skall vara bra till?

Dock om det felas 5 cm så innebär det att den är 145 cm lång. Ett 150 akvarium brukar ha ett innermått på ca. 147 cm vilket innebär att det blir en glipa på 1 cm på vardera sidan vilket väl inte är så farligt - ha gott om svart akvariesilikon hemma bara

Den bakgrund jag köpte hade också dessa nät på sidorna frågade då i butiken om det var rester från produktionen eller liknande men fick svaret att det var om man inte ville silikonera fast bakgrunden förmodar att det ska hindra fiskarna från att simma in bakom den men hur snyggt blir det.
Mitt nät togs bort direkt iallafall.
#24 - 8 januari 2007 10:48
NU NÄR JAG BESTÄLLDE FRÅN WWW.FRIDHEMSAKVARIER.SE (BUTIK) SÅ KOM DEN HEM PERFEKT! INGA J'''A 5CM BORTA HÄR INTE :P SKIT FIN! :D
#25 - 8 januari 2007 10:49
nilbrink skrev:
NU NÄR JAG BESTÄLLDE FRÅN WWW.FRIDHEMSAKVARIER.SE (BUTIK) SÅ KOM DEN HEM PERFEKT! INGA J'''A 5CM BORTA HÄR INTE :P SKIT FIN! :D

Vad kul grattis :) verkade ju som rena skitsnacket att det skulle vara stora springor mellan glas och bakgrund.

Annons