Fästa Red Moor Wood vid ytan på karet

#1 - 10 juni 2009 07:45
Vet inte om rubriken var så tydlig :)

Men det jag vill komma fram till är att. Jag har 4 Red Moor Wood som jag hade tänkt på fast vid ytan. De ska alltså inte flyta runt utan sitta överest i karet.

Hoppas någon förstår vad jag menar :)

Här är kort hur rötterna ser ut

http://www.pwss.se/product.php?productid=3399&cat=40&page=1

Här är en bild hur jag vill att de ska se ut

http://media.photobucket.com/image/red%20moor%20wood/altaaffe/Malawi%20Tank/2008_1222Malawi0007.jpg
#3 - 10 juni 2009 10:14
Jag har fäst mina med buntband i tvärstagen som täckglasen vilar på, tog mindre än fem minuter att fixa.
#4 - 10 juni 2009 10:28
Som Ouscazz säger, buntband är ett bra knep (får jag fråga Ouscazz hur du fäste buntbanden i rötterna? - jag skruvade fast mina!).
Har man en bakgrund (som på bilderna nedan) kan man även med en rostfri tråd genom ett hål på ovansidan roten fästa rötterna i kanten på bakgrunden. Bara att bocka till tråden och häkta fast på bakgrundens kant!
#5 - 10 juni 2009 11:26
MaxB skrev:
Som Ouscazz säger, buntband är ett bra knep (får jag fråga Ouscazz hur du fäste buntbanden i rötterna? - jag skruvade fast mina!)

Eftersom jag visste hur jag skulle gå tillväga för att fästa dem så letade jag upp rötter med naturliga vinklar och vrår så att jag kunde tråckla buntbanden genom dem utan att borra och bära mig åt. Om man tittar riktigt noga så ser man buntbanden i mitt kar, men det är så lite man ser av dem att man inte tänker på det.

Rostfri tråd var en bra idé, den ska jag testa eftersom jag har lite fler Red Moore-rötter som ligger och skräpar.

Fan Mats, varje gång jag ser en bild av ditt kar ryser jag av välbehag, sluta upp med att sprida bilder runt dig!! :-)
Bilagor:
#6 - 10 juni 2009 11:38
Ouscazz skrev:
Eftersom jag visste hur jag skulle gå tillväga för att fästa dem så letade jag upp rötter med naturliga vinklar och vrår så att jag kunde tråckla buntbanden genom dem utan att borra och bära mig åt. Om man tittar riktigt noga så ser man buntbanden i mitt kar, men det är så lite man ser av dem att man inte tänker på det.

Rostfri tråd var en bra idé, den ska jag testa eftersom jag har lite fler Red Moore-rötter som ligger och skräpar.

Fan Mats, varje gång jag ser en bild av ditt kar ryser jag av välbehag, sluta upp med att sprida bilder runt dig!! :-)

Haha!:d Ja, jag får sluta med det otyget!
OK, då vet jag hur du gjorde med buntbanden. Jag skruvade fast bandet med en bricka (heter det så...?) mellan skruvhuvudet och bandet så att det skulle sitta säkert. Nackdelen med att använda skruv är att dessa lossnar ganska lätt efter en tid då trät mjuknar och roten kan släppa. Kan man trä bandet igenom någon naturlig "feature" på roten är ju detta att föredra!:)

Nille! Hoppas du kan få lite idéer av vårt gaggande här!:)
#7 - 10 juni 2009 13:09
Har fixat buntband nu iaf :)

Har ett 540. Så jag tror det är enklast att fästa det i mittstaget. Tråkiga är att alla rötter kommer på samma ställe då.
#8 - 10 juni 2009 13:37
Nille83 skrev:
Har fixat buntband nu iaf :)

Har ett 540. Så jag tror det är enklast att fästa det i mittstaget. Tråkiga är att alla rötter kommer på samma ställe då.

Skaffa en aluminiumprofil och fäst den i tvärstaget längs med karet, sen är det bara att dra dit rötter efter behag. Jag ska själv fixa en sådan lösning, en aluprofil mellan tvärstagen i 720't, sen är möjligheterna mycket större.

Tänk på att rötterna kan störa ytcirkulationen i karet när man monterar dem så högt.

Mats,

Alternativet till skruv är att borra rakt igenom roten och dra buntbandet den vägen, då slipper du problemet med lösa skruvar (i karet, inte i skallen). :D
#9 - 10 juni 2009 14:04
Ouscazz skrev:

Mats,

Alternativet till skruv är att borra rakt igenom roten och dra buntbandet den vägen, då slipper du problemet med lösa skruvar (i karet, inte i skallen). :D

Jo, det var så jag gjorde - när roten hade lossnat - och det var så jag senare kom på att fästa rostfri tråd också.

Nille! Aluminiumprofiler funkar toppen precis som Ouscazz-Mats säger - jag har provat detta också! En gång använde jag en sån där gammal plåtlinjal, som morsan hade liggandes... många år sedan nu.:)
#10 - 10 juni 2009 14:17
MaxB skrev:
Jo, det var så jag gjorde - när roten hade lossnat - och det var så jag senare kom på att fästa rostfri tråd också.

Nille! Aluminiumprofiler funkar toppen precis som Ouscazz-Mats säger - jag har provat detta också! En gång använde jag en sån där gammal plåtlinjal, som morsan hade liggandes... många år sedan nu.:)

var köper jag aluminiumprofiler? Förstår inte riktgit vad ni menar :)

Förstår hur ni tänker. Men var köper jag det? och hur får jag det i rätt längd?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=67849049

Hittade detta, men det är omöjligt att få under täckglaset
#11 - 10 juni 2009 15:26
Fäst den på undersidan av tvärstaget. Det räcker om vinkeln är ett par/tre millimeter för att den ska ha tillräcklig stabililtet. Alternativt köp ett "plattjärn" tillverkat av aluminium, tre millimeter tjockt borde räcka.

Resten får du tänka ut själv.
#12 - 10 juni 2009 15:33
Ouscazz skrev:
Fäst den på undersidan av tvärstaget. Det räcker om vinkeln är ett par/tre millimeter för att den ska ha tillräcklig stabililtet. Alternativt köp ett "plattjärn" tillverkat av aluminium, tre millimeter tjockt borde räcka.

Resten får du tänka ut själv.

Jag hade tänkt mig att lägga det mellan framsidan och baksidan på aluramen. Därför ska de helst vara platt.
#13 - 12 juni 2009 13:52
#14 - 12 juni 2009 14:14
Nille83 skrev:

Jamen... fasen vad snyggt! Jag måste få fråga; är de rötter man ser längre bak i karet fastsatta på bakgrunden - eller ingår de kanske i bakgrunden?
Iallafall, det ser jättebra ut!:)
#15 - 12 juni 2009 15:28
MaxB skrev:
Jamen... fasen vad snyggt! Jag måste få fråga; är de rötter man ser längre bak i karet fastsatta på bakgrunden - eller ingår de kanske i bakgrunden?

Iallafall, det ser jättebra ut!:)

Tackar.

Det är HS bakgrund från PWSS. Här är länk

http://www.pwss.se/product.php?productid=7739&cat=1171&page=1
#16 - 12 juni 2009 15:56
Nille83 skrev:
Tackar.

Det är HS bakgrund från PWSS. Här är länk

http://www.pwss.se/product.php?productid=7739&cat=1171&page=1

Jag skall förstå!:)
#17 - 12 juni 2009 16:52
Ouscazz skrev:

Håller med, det är såhär varje gång man ser det::eek:!!!
#18 - 13 juni 2009 16:40
Ouscazz skrev:
Jag har fäst mina med buntband i tvärstagen som täckglasen vilar på, tog mindre än fem minuter att fixa.

Vad heter din bakgrund? tyckte den var snygg :)
Btw snyggt akvarium! :)
#19 - 14 juni 2009 06:40
Jag drog en skruv genom mittstaget och ner i roten. Fattade jag det rätt att den kan lossna med tiden? Skruven och roten är ju ändå ovanför vattenytan.. Träet är ju iofs vått.
#20 - 14 juni 2009 11:05
GöranE skrev:
Jag drog en skruv genom mittstaget och ner i roten. Fattade jag det rätt att den kan lossna med tiden? Skruven och roten är ju ändå ovanför vattenytan.. Träet är ju iofs vått.

om du har borrat ett hål igenom ditt mittstag så é det troligare att det går sönder, men det visste du la självklart redan... ;)
Bilagor:

Annons