fäster inte!

#1 - 15 juni 2007 13:41
börjar med att tacka för den enorma kunskapsbank som detta forum är, otroligt praktiskt när man är nybörjare.

har nyligen börjat med detta och har inhandlat ett beggagnat helglas på 345 liter.
det är 55cm högt så rutorna buktar rejält när det är fullt, finns inga synliga bevis på att det suttit ett mittenstag där innan men jag vill nog ha ett där för säkerhets skull.
har fixat ett stag i glas(6mm tjockt och 5cm brett).
rengör med aceton och limmar med casco lasitus glas silikon, låter det härda minst 3 dygn.
lossnar direkt!
vad är felet?
#2 - 15 juni 2007 13:56
Har du Aceton utan olja? Kanske en dum fråga men...
#3 - 15 juni 2007 17:29
rent aceton!

kan det vara dåligt silicon, det verkar inte släppa från glaset utan från själva fogen?
#4 - 15 juni 2007 17:38
Låter nästan som om det inte har härdat färdigt.
Har du glaset i spänn under tiden du silikonar karet?
Skulle nog testa att antingen låta det härda längre tid innan du plockar bort stöttorna eller vad du nu använder, eller köpa ett annat silikon och testa med.
#5 - 15 juni 2007 18:18
dunderhake skrev:
börjar med att tacka för den enorma kunskapsbank som detta forum är, otroligt praktiskt när man är nybörjare.

har nyligen börjat med detta och har inhandlat ett beggagnat helglas på 345 liter.

det är 55cm högt så rutorna buktar rejält när det är fullt, finns inga synliga bevis på att det suttit ett mittenstag där innan men jag vill nog ha ett där för säkerhets skull.

rengör med aceton och limmar med casco lasitus glas silikon, låter det härda minst 3 dygn.

lossnar direkt!

vad är felet?
Lossnar det när du rycker i det lite?om det gör det tror jag att det är för liten yta att fästa komponenterna på då kan man alltid göra nån annan variant kanske,har ingen riktig vana när det gäller helglas och stag i mellan så det kan vara nåt helt annat kanske än vad jag beskrivet för dig.
#6 - 15 juni 2007 18:45
Förstår inte riktigt. Släpper inte från glaset men fogen?
#7 - 15 juni 2007 19:00
silikonfogen liksom slits isär så det sitter på glasytorna precis som om det inte härdat.
har halvfult med vatten i karet och kör med en skruvtving för att hålla ihop rutorna, kan det bli spänningar då?

är det någon som har limmat glasstag på helglas som vet???
#8 - 15 juni 2007 19:14
Måste det vara glasstag kan du inte köra med annat material med två vinklar som går ner över glaskanten,men det ser kanske konstigt ut eller inte för ljusrampen täcker det mesta av det om man tänker efter.
#9 - 15 juni 2007 20:50
dunderhake skrev:
silikonfogen liksom slits isär så det sitter på glasytorna precis som om det inte härdat.

har halvfult med vatten i karet och kör med en skruvtving för att hålla ihop rutorna, kan det bli spänningar då?

är det någon som har limmat glasstag på helglas som vet???

Har du funderat på att istället limma en ram upptill? Kanske funkar bättre....det gör det i alla fall för mig, men då är det betydligt mindre akvarier. Annars kan ju staget vara för smalt, testa med 10 cm bredd istället, och gärna 8 mm tjocklek och låt det HÄRDA ORDENTLIGT, minst den dubbla tiden nästa gång. LYCKA TILL!!!!!!!:D
#10 - 15 juni 2007 20:52
tummen skrev:
Har du funderat på att istället limma en ram upptill? Kanske funkar bättre....det gör det i alla fall för mig, men då är det betydligt mindre akvarier. Annars kan ju staget vara för smalt, testa med 10 cm bredd istället, och gärna 8 mm tjocklek och låt det HÄRDA ORDENTLIGT, minst den dubbla tiden nästa gång. LYCKA TILL!!!!!!!:D
På mitt helglas som är ett hemmabygge är det gjort så som du beskriver också, och det funkar jätte bra
#11 - 15 juni 2007 20:53
jo det klart det finns andra lösningar men det vore trevligt att ha glas när resten är i glas.
vad jag inte förstår är att det finns akvarium med mittenstag i glas, så jag vet att det funkar.
jag hittar inte felet i min limmning?

jag får prova med ett annat silicon!
#12 - 15 juni 2007 20:58
dunderhake skrev:
jo det klart det finns andra lösningar men det vore trevligt att ha glas när resten är i glas.

vad jag inte förstår är att det finns akvarium med mittenstag i glas, så jag vet att det funkar.

jag hittar inte felet i min limmning?

jag får prova med ett annat silicon!

Ja gör det, men det kan ju vara så att fogen helt enkelt blir för klen och slits isär, och då får du öka dimensionerna på staget för att få större fästyta....ditt akvarieglas borde väl vara 8 mm minst, använd samma dimension som "originalglaset" så borde det funka tycker jag....eller testa med två smala stag....Lycka till igen!:D
#13 - 15 juni 2007 21:04
dunderhake skrev:

lossnar direkt!

vad är felet?
när man har mittstag av glas så har man alltid satt glaslister runt hela karet på insidan sedan lägger man mittstaget över så att det vilar på listerna sen limmar man dem med vanligt akvariesilicon...

Annons