Fastsilikonerad pump

#1 - 1 januari 2008 12:31
Jepps, köpte ett akvarium förra veckan, och i det hade behållaren till filter, pump och doppvärmare satts fast med silikon. Dock så känner jag att den mest ställer till med problem, så jag har lämnat den tom och i stället satt in ett annat filter. Nu vill jag inte ha kvar den där behållaren där, för jag är rädd att det ska ta sig in fiskar i den som inte kommer ut eller att det ska börja samlas en massa skit där i. Kan man få bort det? Det sitter rätt hårt om man säger så..
#2 - 1 januari 2008 12:48
Och en annan sak. Hur ofta brukar ni byta ut filtret i era pumpar? Jag har inte bytat ut mitt filter en endaste gång på nästan ett år (nu pratar jag om ett annat akvarium), för jag har tänkt att då kommer ju alla bra bakterier försvinna. Men nu blir pumpen igensatt jättefort, och när jag gör rent filtert finns det nästan ändå inget skit där.
#3 - 1 januari 2008 13:27
Skär loss silikonet med en vass kniv eller ett löst rakblad.
#4 - 1 januari 2008 13:30
Du får nog försöka ta bort det med en vass kniv. Se upp så du inte skrapar glaset eller skadar silikonet längs med glaset.
Jag brukar aldrig byta filtermassa i innerpumpar, just beroende på att man blir av bakterierna då. I ytterfiltret händer det att jag byter ut filtervadden som ligger överst, men då finns det ju två lager till med makaroner varifrån bakterierna snabbt koloniserar den nya vadden.
Om man nu vill byta filtermassa, så är det nästan som att köra in ett nytt akvarium. En genväg är att krama ur det gamla filtret i den nya filtermassan.
Kanske du skulle skaffa filtermassa med lite grövre hål, om det sätter igen så snabbt? På akvariebutikerna brukar de ha filtermaterial i olika grovlekar. Det är bara att köpa lite och sedan karva till det själv. :)
#5 - 1 januari 2008 13:32
Fråga1: Du får väll försöka skära bort det på någt vis jag har tagit bort ett par pumpar i juwel kar de sitter limmade på ett par punkter bara, ex vis 4 styck duttar som man får skära dän jag anväde en brytbladskniv har jag för mig.

Fråga2: För att kapaciteten på ett filter skall minska så är det ju antagligen skit i insuget eller så är filltermassan igensatt. Vad använder du för filtermatreal jag kör med grövsta möjliga grovlek på filter matta. Den vita och sådan där ul sätter igen sig väldigt fort.
Guest
#6 - 1 januari 2008 14:22
maria_ skrev:
Jepps, köpte ett akvarium förra veckan, och i det hade behållaren till filter, pump och doppvärmare satts fast med silikon. Dock så känner jag att den mest ställer till med problem, så jag har lämnat den tom och i stället satt in ett annat filter.

Misstänker att du menar Juwel?
Vad för problem ställer den till med då?
#7 - 1 januari 2008 15:13
Juwel är det nog.

Jag skulle ju till exempel aldrig kunna rengöra den, eftersom det sitter ett köksskåp ovanför, och den där plastgrjen som sitter i mitten och som allt sitter fast i är längre än utrymmet mellan akvariumet och köksskåpet.
#8 - 1 januari 2008 18:11
synd att du ska behöva ta bort filtret, för juwels filter är väldigt bra och dessutom ett ganska dyrt filter! jag skulle nog överväga att placera karet så att jag skulle kunna ha filtret kvar...
#9 - 1 januari 2008 18:18
Jag kan med egen erfarenhet säga att dessa filter är ganska knepiga att få bort. För mig funkade det inte med en kniv då det var för trångt. Jag tog istället en grövre fiskelina (0.30) och "sågade" bort filterbehållaren. Men se till att ha handskar på dig så du inte skär sönder händerna..
#10 - 1 januari 2008 18:23
Jag tycker det är ganska dumt av dem att sätta fast pumpen så. Det måste de väl förstå att alla inte vill ha den.
Guest
#11 - 1 januari 2008 23:36
maria_ skrev:
Jag tycker det är ganska dumt av dem att sätta fast pumpen så. Det måste de väl förstå att alla inte vill ha den.

Konceptet med Juwel är ju att du köper ett komplett kar.
Jag vill då verkligen inte vara utan mitt filter o pump.
Har hittills inte hittat något på marknaden som är bättre och som är ett innerfilter.
Men det går ju att såga bort det med fiskelina, jag brukar fästa en penna/pinne i varje ända så slipper man handskar...
Sen är Juwels filter konstruerat så att du kan ha det i vilken hörna som helst.
#12 - 2 januari 2008 00:38
Juwel 54 L /kökslucka problem =)

Jag gjorde så här :

Köpte 54 L Juwel med fast silikonerad behålare (pump)
Har räknat ut att juwel avsätter ca 10 % av akvarium volymen till filter
54 L har cirka 0.8 liter filter volym

Redskap :

Tapel kniv (ej i plast ) med nya rakblad

försiktigt in med kniven (utskruvat på max längd) gungade jag frm och tillbaka

Först tog jag de översta silikon klickar sedan böjde filter kuben inåt akvarium för att skapa utrymme för de innersta silikon klickar .

Efter kub borttagning tog jaag skrap kniv till spis rengöring (en ny )

tog sedan och skrapade bort fläckarna (mycket enkelt )

FAS 2

Köpte ehaim sugploppar * 4 st

Borrade håll i filter behållaren och tryckte in sugploppar

Resultat :

Utmärkt filter med enkel rengöring ...

Kattans vad jag är duktig =)
#13 - 2 januari 2008 07:33
Jepps....sugproppar på det filtret man tagit bort är bra...juwel gör ju som sagt var väldigt bra filter.
#14 - 2 januari 2008 14:51
Jag gjorde så här :

Köpte 54 L Juwel med fast silikonerad behålare (pump)

Har räknat ut att juwel avsätter ca 10 % av akvarium volymen till filter

54 L har cirka 0.8 liter filter volym

Redskap :

Tapel kniv (ej i plast ) med nya rakblad

försiktigt in med kniven (utskruvat på max längd) gungade jag frm och tillbaka

Först tog jag de översta silikon klickar sedan böjde filter kuben inåt akvarium för att skapa utrymme för de innersta silikon klickar .

Efter kub borttagning tog jaag skrap kniv till spis rengöring (en ny )

tog sedan och skrapade bort fläckarna (mycket enkelt )

FAS 2

Köpte ehaim sugploppar * 4 st

Borrade håll i filter behållaren och tryckte in sugploppar

Resultat :

Utmärkt filter med enkel rengöring ...

Kattans vad jag är duktig =)

Kan du göra så med mitt akvarium med? Du kan få en räka för det.. :p

Jag provade att skära bort det idag, men det är så smalt mellan pumpen och glaset så det gick inte. Så jag bestämde mig för att det fick sitta kvar. Fast det känns dumt.
#15 - 2 januari 2008 15:18
Hade gärna gjort det Gratis men du är långt borta =(

Malmö - Eslöv hiihhihi
#16 - 2 januari 2008 15:36
Eh, det kostar bara femtio kronor med tåget. Tror jag. Fast jag åker som barn, eller inte nu längre, för nu är det det året jag fyller 20. Jag köpte faktiskt akvariet i Malmö..
#17 - 2 januari 2008 15:41
Unga ... de har det bra =)
Nu är man närmar sig 30 inget är billigt längre hihihi
#18 - 2 januari 2008 15:46
Fast nu räknas ju jag inte som ung längre.. :(
#19 - 3 januari 2008 02:29
Själv använde jag en stekspade av metall för att ta bort filtret på vårt Rio 400. De är ju flexibla och har rundade kanter för att inte repa stekpannor. Bara tryck med lite kraft så ger det sig snart. Ha inte för brott. Det dryga är att putsa bort resterna efter silikonet. Själv tog jag den grova sidan på en tvättborste (vit inte grön) och avslutade med att gnugga med fingrarna.
#20 - 3 januari 2008 18:28
Nu är jag inne på min fråga två igen. Jag tycker att mitt filtermaterial är ganska grovt, jag har i alla fall inte sett grövre. Och nu är pumpen riktigt kass, på två dagar sätter den igen så det knappt kommer något vatten igenom alls. Och pumpen är kanske köpt för något halvår sen, så jag tycker inte att den borde ge sig än. Jag har undersökt den nu för att se om något har satt igen den någonstans, förutom i filtermassan då, men jag hittar inget. Vattnet sugs in längst ner på pumpen, och sedan åker det igenom filtermassan och sedan upp genom två hål som sitter ett på varje sida. Sedan kan ju inte jag se vad som händer med det igen förrän det åker ut genom utblåset. Så då måste ju felet sitta någonstans där. Eller om något av de två hålen har blivit igensatt, för jag har märkt att efter rengöring av filtert så sprutar pumpen ut lika mycket vatten fullt öppen som den tidigare gjorde när man hade stängt den så mycket som det gick.
#21 - 3 januari 2008 18:54
maria_ skrev:
Juwel är det nog.

Jag skulle ju till exempel aldrig kunna rengöra den, eftersom det sitter ett köksskåp ovanför, och den där plastgrjen som sitter i mitten och som allt sitter fast i är längre än utrymmet mellan akvariumet och köksskåpet.

Nu är ju jag bara en sketen betongare men vad tror du om att höja eller korta ditt kökskåp och avända ditt juwelfilter?

Ta ett foto och lägg upp med akvariet och skåpet så kanske jag kan komma med en lösning på det problemet!
#22 - 3 januari 2008 19:09
maria_ skrev:
Juwel är det nog.

Nu är ju jag bara en sketen betongare men vad tror du om att höja eller korta ditt kökskåp och avända ditt juwelfilter?

Ta ett foto och lägg upp med akvariet och skåpet så kanske jag kan komma med en lösning på det problemet!

Sen till fråga 2, vad har du för pump nu?
#23 - 3 januari 2008 19:21
Nu är ju problemet bara att jag har mina akvarier hos min mamma, och hon börjar bli väldans trött på dem. Eller om det är på mig, för jag är ju där ganska ofta nu för tiden. Och när jag köpte mitt senaste akvarium lovade jag att jag bara skulle förvara det hos henne tills jag flyttar hemifrån, i stället fick hon börja möblera om i köket för att jag skulle få plats att sätta upp det någonstans. Att ge sig på hennes köksluckor nu skulle nog vara slutet för mina akvarier.

Pumpen i mitt stora akvarium vet jag inte vad det är för någon. Men jag litar på att det är en bra, för jag litar helt enkelt på akvarieaffären där den är köpt. Och den är inte för ett mindre akvarium, så det kan inte vara det.
#24 - 3 januari 2008 20:02
Men alltså, bara så att jag förstått dig rätt, i ditt juwelkar har du placerat ett vanligt innerfilter, om jag har rätt och du vill ha ett klarare svar på varför just din filterpump slammar igen efter 2 dagar så skulle det underlätta om du kanske la upp en bild på akvariet och kanske kollade vilken filterpump du har, mvh Jesper
#25 - 3 januari 2008 20:04
Men alltså, bara så att jag förstått dig rätt, i ditt juwelkar har du placerat ett vanligt innerfilter, om jag har rätt och du vill ha ett klarare svar på varför just din filterpump slammar igen efter 2 dagar så skulle det underlätta om du kanske la upp en bild på akvariet och kanske kollade vilken filterpump du har, inte att jag misstror din zoobutik men just din biotop kanske behöver en annan typ av filtermedium, mvh Jesper
#26 - 3 januari 2008 20:12
I mitt juwelkar har jag en fastsilikonerad pump som jag inte vill ha. I mitt fiskakvarium som var det första jag någonsin skaffade så är det något fel på pumpen ja. Men den syns inte på mina akvariebilder, för den hänger bakom växterna.
#27 - 3 januari 2008 20:19
I rest my case..
#28 - 3 januari 2008 20:30
Förlåt. :(
#29 - 3 januari 2008 20:36
maria_ skrev:
Förlåt. :(

Hade det inte varit enklare att ringa och väcka mamma och fråga vad pumpen heter, hon skulle säkert bli himla glad..
#30 - 3 januari 2008 20:40
Haha, jag tillåter faktiskt inte att någon annan rör mina akvariesaker. Och hon tillåter inte att jag ringer efter halv åtta.
#31 - 3 januari 2008 20:48
kan du inte ta loss juwel pumpen ur karet,töma ut så mycket vatten att du kan limma den i andra hörnet,du limmar då bara fast den där uppe.
O ja den sitter med den enkla metoden,hela härligheten fylls med vatten o blir så tung att den behöver bara sitta uppe.
Har själv gjort denna opperation,har dock 2 juwel pumpar i mitt 240 liters,varför? jo jag är typ k*t på bra rening/cirkulation o vill inte skaffa mig ett ytterfilter.
I juwel filterna går de proppa grymmt med filtervadd jämnfört med andra filter,snygga or note? de stör mig inte för fem öre o är bra mycket snyggare änn flera andra :)
har just nu ett compact filter som satt i mitt gammla 110 liters + ett std H som satt i 240 liters karet när jag köpte det.
Satte fast mina med silikon o sen 2 tvingar (plast) i 24 h innan jag fyllde på med vatten igen.
#32 - 3 januari 2008 20:52
Fast jag vill ju inte ha pumpen över huvud taget. Men jag kan inte få loss den. :(
#33 - 3 januari 2008 21:00
skojjar du? den är ju busenkel att ta bort,bladkniv funkar jätte bra men bäst är en hederlig kökskniv (model vass,o lite längre) så förbaskat hårt sitter de ju ändå inte ;)
#34 - 3 januari 2008 21:04
Och jag håller mig till nylontråd virad runt ett par blomsterpinnar, sen är det bara att såga och se glad ut..
#35 - 3 januari 2008 21:07
Jag har ju försökt med kniv, men det sitter fast så tätt så jag kan inte få in kniven mellan.. Och sen sitter vissa blobbar så lång in så jag når inte dit. Den sitter fast på 6 ställen. :(
#36 - 3 januari 2008 21:10
min satt på 9 ställen, 4 uppe (in/ut) 4 nere(in/ut) + 1 stor i mitten. börja med en bladkniv tills du får bort första då du inte kommer in med en mycket större kniv änn så.
När väl den är borta tar du fram morsans kökskniv model längre,o ingen bröd kniv utan de ska va en fin attan.
Gärna den hon har när hon filéar laxen ;) så fixar du det lätt.
Menar,ditt filter är inget undantag som juwel gjort,de gäller bara att testa lite olika grejer tills man hittar de rätta.
#37 - 3 januari 2008 21:13
Vad är en bladkniv? Jag kan ingenting om olika knivar, jag försökte bara med några olika. Sen var jag ju förstås väldigt rädd för att skada glaset samtidigt, det kan ha haft viss inverkan.
#38 - 3 januari 2008 21:19
Googling på Bladkniv, 491 svar vid sökning efter bladkniv, tidåtgång:0,26 sekunder
#39 - 5 januari 2008 18:56
Slutet gott, allting gott. :) Jag var hos min mamma idag, och provade med fisketråd som någon hade nämnt. Bortsett från att det tog väldigt lång tid att få in tråden runt plupparna så gick det faktiskt ganska lätt. Jag är glad. :)

Och den andra pumpen har jag rengjort i alla skrymslen med flaskborste, tandborste och piprensare. Man märker skillnaden, om man säger så. Nu har jag den så stängd som det bara kan gå, och ynglena får kämpa på för att inte bara spolas runt. Taskigt mot dem kanske, men de stora fiskarna verkar nöjda. :)

Annons