Fått yngel av fjärilsciklid!

#1 - 29 juli 2008 16:54
Första gången (av massor) som jag fått ett vårdande par. Tyvärr så verkar hanen ha HIH så han flyter i plastburk nu. Honan lär väl inte klara yngel själv i Sällskapsakvarium när de blivit frisimmande men jag ska återinföra hanen efter behandligen och se vad som händer. Han är i tidigt HIH-stadium och har bara små vita prickar i skallen mn jag ÄR säker.

* Kan det gå att återförena tror ni?
* Kan honan klara yngel några dagar i 720l med 3 ytterligare fjärilar, 2 nyckelhål, 8 smådiscus samt 30 kardinaler?
#2 - 29 juli 2008 18:04
Grattis! :) Gjorde du något särskilt i samband med att de lekte?

Vill du att de ska överleva ta ut dem omg!
#3 - 29 juli 2008 18:40
Niklas-P skrev:
Grattis! :) Gjorde du något särskilt i samband med att de lekte?

Nej jag var kräsen när jag valde fiskarna :) Har läst och läst och läst. Få verkar veta vad som får dem att vårda dåligt men många har övergett iden om kommersiell avel. Däremot finns det mycket ideer om att mattillgångar för yngel etc som man dock vet lite om. Fiskarna kan däremot avgöra tidigt om det är "nån ide" tror man. Har haft mitt ganska glest befolkade akvarium igång i över 1 år vilket kan ge gott om smådjur att äta (även parasiter tydligen) eller vad nu flagelater är...
Skulle vilja nämna att de tydligen KAN kläckas i medelhårt vatten. Detta påstår många inte går. Är kH runt 8 här i uppsala.
Niklas-P skrev:
Vill du att de ska överleva ta ut dem omg!

Tetrorna som är farligast va? Kört även om hanen går att återförena?
#4 - 29 juli 2008 20:51
Simsalabim borta! inte intresserad av att göra detta själv kanske..

Annons