Fattar inte vattentestet!

#1 - 6 februari 2012 19:53
Gjorde GH/KH test och fattar nada:confused: Räknar man alltså droppar tills färgen ändrar sig och det är då värdet? Och vad säger då värdet?
#2 - 6 februari 2012 19:54
det står väl i instruktionerna. brukar väl vara runt 5 droppar o sen låta stå en liten stund. sen har du ju en färgkarta att jämföra mot väl?
#3 - 6 februari 2012 20:07
näe...bara blanda och räkna droppar. Men vad säger antalet droppar tills den ändrar färg? Fattar noll:confused: Borde ju stå om det är ett bra eller dåligt värde.
#4 - 6 februari 2012 20:34
Förmodligen är det så att man droppar i vattnet och skakar lite. Det antalet droppar man har lagt i när vattnet ändrar färg, från blått till gult brukar det nog vara, är det värdet man har.

Alltså, om vattnet ändrar färg efter 5 droppar är värdet 5. Kh: 5.
#5 - 6 februari 2012 20:51
Johanadhoc skrev:
Förmodligen är det så att man droppar i vattnet och skakar lite. Det antalet droppar man har lagt i när vattnet ändrar färg, från blått till gult brukar det nog vara, är det värdet man har.

Alltså, om vattnet ändrar färg efter 5 droppar är värdet 5. Kh: 5.

Ok...då fattade jag rätt. Men hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Tror jag fick GH 6 och KH 4. Lite osäker om GH blev rätt. Jag har ett ph på ca 7-7,5. Vad säger det er?
#6 - 6 februari 2012 21:05
Anki L skrev:
Ok...då fattade jag rätt. Men hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Tror jag fick GH 6 och KH 4. Lite osäker om GH blev rätt. Jag har ett ph på ca 7-7,5. Vad säger det er?
Det säger skitbra för de flesta fiskar och växter.
Så nu kan du glömma det om ditt kranvatten ser lika dant ut!
#7 - 6 februari 2012 21:20
underbart! Jag gjorde vattenbyte igår så kranvattnet borde väl vara ungefär samma? Då kan man sova gott då.

Annons