Favorit-Apistogramma?

#1 - 12 augusti 2012 09:53
Funderar på att muta min sambo till att jag ska få ha ett till akvarium på 90L (man får ju börja smått).

Vilka är era favorit-Apistogramma? Jag har funderingar på Inka, kakadua och [COLOR=#000000][FONT=verdana]Viejita. Jag vill ha en färgglad och intressant fisk att titta på :) [/FONT][/COLOR]
#2 - 12 augusti 2012 12:01
Eftersom jag nyss skaffade borellii så får det väl vara favoriten just nu. Andra baljan är under inkörning och funderar på inka där. Det blir nog lite försenat eftersom jag håller på att bocka av listan med nybörjarmisstag. Denna gången var det att glömma bort att sughäverten ligger i så ett 20% byte blev ett 80% [:o] och en liten grupp jättestressade koppartetror. Tur att kranvattnet är ganska varmt just nu.

Mina borellii är inte direkt skygga. Hanen kommer fram till rutan och stirrar på mig och flyttar sig inte ens när jag kör ner häverten för att städa.

En annan tänkbar är nijsseni. Finns i en massa färgvarianter.
#3 - 12 augusti 2012 16:37
Hmm, behöver nog googla fram mer bilder på den där nijsseni för det fanns bara en i artbeskrivningen. Har snart fastnat helt för inka!
#5 - 12 augusti 2012 16:45
Jaxen skrev:

Må så vara men de såg inte så himla roliga ut :( Däremot hittade jag att min lokala fiskhandlare har Regnbågsciklid Double Red inne, de är inte liiiite snygga! *ironi*
#6 - 12 augusti 2012 17:25
Apistograma macmasteri är en av de snyggaste dvärgarna tycker jag. Mina är inte alls rädda utan är framme hela tiden och far.
#7 - 12 augusti 2012 20:50
Jag har apistogramma borellii och agassizii (regnbågsciklid). Väldigt trevliga fiskar båda två, i mitt tycke är agassiziin den färggrannare och snyggare av dem två.
Men mina borelliisar fick yngel nästan det första de gjorde och har visat sig vara utmärkta föräldrar så det är kul! Ynglena är nu 4 veckor så förhoppningsvis får jag upp dem till vuxen storlek också. :)

Annars tycker jag A.hongsloi är väldigt fina, när jag får plats någon gång så ska jag skaffa såna också.
#8 - 12 augusti 2012 20:56
Jag har två Apistogramma viejita II (även om en del säger att det egentligen är Apistogramma macmasteri), som jag gillar. De verkar väldigt tåliga, och honan går nu med ett gäng yngel som är några veckor gamla nu. Finns ju andra väldigt vackra, men de jag har haft innan har tenderat att vara känsligare, och så har jag ju inte haft så många arter. Rent utseendemässigt så gillar jag ju t.ex nijsseni, där särskilt honan ser speciell ut i sin gula lekdräkt med en stor svart fläck.
#9 - 13 augusti 2012 05:28
LS10 skrev:
Jag har apistogramma borellii och agassizii (regnbågsciklid). Väldigt trevliga fiskar båda två, i mitt tycke är agassiziin den färggrannare och snyggare av dem två.

Men mina borelliisar fick yngel nästan det första de gjorde och har visat sig vara utmärkta föräldrar så det är kul! Ynglena är nu 4 veckor så förhoppningsvis får jag upp dem till vuxen storlek också. :)

Annars tycker jag A.hongsloi är väldigt fina, när jag får plats någon gång så ska jag skaffa såna också.

Oh, hongsloi var snygga!
#10 - 14 augusti 2012 11:20
Detta är min favorit just nu :) det är Apistogramma bitaeniata.

Annons