Feedback på inredningen i mitt akvarium!

#1 - 29 januari 2008 12:28
Hallå!
Skulle vilja ha lite feedback på mitt akvarium, inredningen osv. Jag ska plantera in mer växter, men som förr hört så är det pengarna som styr och ställer. Men, som tidigare sagt så är det bara att skriva vad jag kan förbättre:) Växterna är ca 1 - 2 dagar gamla, så dom blir större, jag vet inte vad det är för modell på dom heller.....

Bild 1; Närmare titt på själva "huvud attraktionen".
http://img509.imageshack.us/my.php?image=dsc04764zr4.jpg

Bild 2; Akvariumet i helheten.
http://img509.imageshack.us/my.php?image=dsc04765cz9.jpg

Bild 3; Ungefär som bild 2, men lite längre ifrån.
http://img178.imageshack.us/my.php?image=dsc04766wf6.jpg
#2 - 29 januari 2008 12:32
Jag tycker som du självsa att du ska ha mycket mer växter i akvariet.
Kanske lite lutning på gruset så att de blir en "nerförsbacke" från bakrutan till framrutan.
Sen kan du ju försöka dölja filtret på något sätt. Inte så stiligt när den är fullt synlig sådär.
#3 - 29 januari 2008 13:12
Du gör rätt att i plantera in lite fler växter, gärna någon svärdsplanta alt sessiflora eller bredbladig vallisneria. Någon flytväxt typ pistia hade också gjort sig bra. Lite rötter hade passat in fint i ditt kar.

Annars tycker jag det ser bra ut, dock hade jag OMEDELBART vänt på postern på baksidan av ditt kar. Den visar en saltvattensbild, hellre en svart bild eller en passande biotopbild.

Lycka till med denna oerhört trevliga hobby.
#4 - 29 januari 2008 13:24
Grodlund skrev:
Jag tycker som du självsa att du ska ha mycket mer växter i akvariet.

Kanske lite lutning på gruset så att de blir en "nerförsbacke" från bakrutan till framrutan.

Sen kan du ju försöka dölja filtret på något sätt. Inte så stiligt när den är fullt synlig sådär.

Hah, ok. Men hur ska jag kunna dölja filtret ?:confused:
#5 - 29 januari 2008 13:25
dreas skrev:
Du gör rätt att i plantera in lite fler växter, gärna någon svärdsplanta alt sessiflora eller bredbladig vallisneria. Någon flytväxt typ pistia hade också gjort sig bra. Lite rötter hade passat in fint i ditt kar.

Annars tycker jag det ser bra ut, dock hade jag OMEDELBART vänt på postern på baksidan av ditt kar. Den visar en saltvattensbild, hellre en svart bild eller en passande biotopbild.

Lycka till med denna oerhört trevliga hobby.

Ok! Rötter glömde jag skriva att det ska i, minst 1 mangroverot ska i:) Ska vända på den, det var morsan som tyckte den var "gullig".
#6 - 29 januari 2008 14:30
Dölj filtret genom att ha lite högre grus "där bak" och plantera lite högre växter som sträcker sig upp framför filtret.

Kanske även går att ha flytväxter vars rötter hänger ner där eller något?
Ja kommer köra på ytterfilter för att slippa funderingar som dessa :D
#7 - 29 januari 2008 16:33
Grodlund skrev:
Dölj filtret genom att ha lite högre grus "där bak" och plantera lite högre växter som sträcker sig upp framför filtret.

Kanske även går att ha flytväxter vars rötter hänger ner där eller något?

Ja kommer köra på ytterfilter för att slippa funderingar som dessa :D

Ehhh... Inte tänker jag köpa gru som täcker filtret, det är bara dumt. Växter ska man väl inte heller sätta i vägen för filter inmatningen, så sliter ju den med sig växterna. Nej, jag behåller det som det är.
#8 - 29 januari 2008 19:33
nej nej nej
vad ja menar är att du skall försöka ha växter framför filtret så att de inte syns.
ja menar inte att du ska gräva ner de eller sätta fullt med växter så att de sugs in.

Jag syftade på att du kunde försöka höjja upp gruset lite under så att växterna kommer högre upp - men givetvis inte rakt in i inmatningen :p
#9 - 30 januari 2008 14:29
Grodlund skrev:
nej nej nej

vad ja menar är att du skall försöka ha växter framför filtret så att de inte syns.

ja menar inte att du ska gräva ner de eller sätta fullt med växter så att de sugs in.

Jag syftade på att du kunde försöka höjja upp gruset lite under så att växterna kommer högre upp - men givetvis inte rakt in i inmatningen :p

Ok, vi får se hur det blir, ska ev köpa 3 växter på Lördag, och några fiskar ;)

Annons