Feg fengädda...

#1 - 30 juli 2003 12:10
Jag har äntligen köpt min efterlängtade fengädda. Men hela tiden ligger den och trycker bakom en växt, och inte vill den äta heller. Jag har försökt med räkmix och även vanliga frysta tinade räkor, men inget väcker hans intresse. I akvariet där han bor har jag även en del stora ciklider så det gäller ju att vara framme när maten kommer annars försvinner det i ett nafs. Har någon något tips på hur jag ska få honom att äta och vad som kan falla honom i smaken... Tacksam för alla tips.

Kanske ska tillägga att det är en vecka sen han kom till mig.

Tjing // Lotta

#2 - 30 juli 2003 13:51
Min fengädda som bor bland mina rovfiskar har inga problem att få tag på nån mat. Jag matar mest med räkor och röd mygg. Ibland går det dock några dagar innan han äter.
#3 - 30 juli 2003 14:06
Har 2 fengäddor (P.Senegalis) tilsammans med en Clarias och nog hinner dom få sig en räka emellanåt..

Clarias ca 25cm
Fengäddorna ca 20cm
#4 - 30 juli 2003 19:15
När jag köpte min P. Senegalus meridionalis brydde den sig inte det minsta om räckmix, gamus räckor mm, men när jag l ner lite oxhjärta blev det fart på den, och efter att den började äta äter den allt, "favorit"mat är mask och småfisk.
#5 - 9 juli 2007 19:23
Mata med laxpellets med lyset släckt, eftersom fengäddorna ser dålig så vinner du mycket på att ha lyset släckt då de andra fiskarna inte ser maten..
#6 - 9 juli 2007 20:17
sent svarat :P
#7 - 9 juli 2007 22:14
Haha insåg det nu :)

Annons