Feg sajica

#1 - 25 december 2009 01:05
Hej, jag har just nu en ensam sajica i mitt 120L kar som är inrett med fin sand och många gömställen. Men han/hon visar sig sällan men verkar annars må bra. Jag tänkte nu införskaffa en av andra könet men kan inte få fram några könsskilnader. Så zoopet:

Vad är könsskilnaderna på
sajicas och hur får man de att visa sig mer?
God jul! :)
#2 - 25 december 2009 03:34
Lägg upp en bild.

Hanen är större, typ 30%. Hans fenor är färggladare, rygg fenan är längre o spetsigare. Honan är ovalare, inte lika brant lutning från huvudet till kroppen. När de är unga är det svårt att se skillnad, när de blir lite äldre är det lätt.
#3 - 25 december 2009 15:06
tack :)
bild/video kommer snart
tror du att den skulle bli mindre feg om det kom en till? :D
God Jul!
#4 - 25 december 2009 15:10
Här kommer en bild som är tagen för rätt länge sedan, i ett annat kar dessutom. Men samma fisk iallafall
http://img32.imageshack.us/img32/9308/dscn0897g.jpg
#5 - 25 december 2009 15:12
Jag tror att ensamheten skrämmer fisken. I naturen är det ett tecken på fara och färde när inga fiskar syns.

Lägg till lite artfränder så borde det bli mer fart på den!

MVH Simon B!
#6 - 25 december 2009 15:40
Det där är en hanne.

hoppas du hittar en fin hona till honom!

sajica är underbara.
#7 - 25 december 2009 16:34
Jag har också ett par sajica, trevliga och nog lite underskattade ciklider :)

Fisken på din bild är en hona, det ser man på de gulaktiga fenorna, hanen har rödblå fenor. Även som rätt små (4-5 cm) är de tämligen lätta att se skillnad på, då hanen har klarröda fenor, och honan gula.
#8 - 25 december 2009 16:58
hmm 1-1 ^^
någon som har en bild med en hona och en hane bredvid varandra?
och åter igen tack!
#9 - 25 december 2009 17:23
Har några bilder i mitt galleri under centralamerikanska ciklider, inte så bra kanske, men det syns lite i alla fall.
#10 - 25 december 2009 20:58
tack :) fina bilder! är det en hona till vänster om hanen på din bild med 2 sajica?
#11 - 25 december 2009 21:14
Till vänster? Hanen är den översta på den bilden. Fisken på bilden innan den är honan.
#12 - 26 december 2009 02:19
Jag har ett par som fått yngel. Hanen har ingen rött i sina fenor. Jag skulle säga att det är en hane på bilden för att fenorna ser ut som en hanes. Min gissning skulle va att det är något annat i den, t.e.x zebra då den har ganska tydliga ränder(som mina med har). Men jag är ingen expert, även om jag skulle sätta mycket på att just det där är en hane så kan jag ha fel.
#13 - 26 december 2009 13:44
En ren sajica är det nog, de kan få svaga ränder (som inte alltid är synliga), och ränderna är helt raka, till skillnad från en zebras. Och en hona är det, eftersom den har gula fenor, och en svart kant på ryggfenan. Cryptoheroshonor har inte rundade fenor, utan har en liten spets på rygg och analfenorna.

Honan jag har nu ser ut så, men har starkare gul färg i fenorna. Hanens fenor är rödbruna.
#14 - 26 december 2009 20:50
Hur kan då mina 2 honor få yngel?
#15 - 26 december 2009 22:11
Storkas skrev:
Hur kan då mina 2 honor få yngel?

Säker på att det är sajica du har? Sajicahonor har gula fenor, hanar har rödbruna med blått i.
#16 - 27 december 2009 00:46
hur som hälst, bör sajicas leva i par eller kan min bo ensam av sin sort?

kan tillägga att hon/han gräver en del om det nu skulle hjälpa er att bestämma könet på fisken :)
#17 - 27 december 2009 10:17
Hona precis som Micke säger.

En kompis skulle kunna få mer fart på fisken, men mina sajicor har varit lite fega då och då. En kompis och ett stim tetror brukar funka.

När de ser att tetrorna vågar vara framme blir de inte lika blyga, lycka till.
#18 - 27 december 2009 10:41
Visst är det en hona....
Har ett par som fick yngel för ett tag sen.
Lite mer fisk och så brukar de komma fram....om den gick helt ensam i ett kar...
Fixa lite gömmor, då kan de komma ut och gömma sig på deras villkor....JU mer gömmor så brukar mina komma fram för de vet att de kan simma undan om det behövs. Hoppas det inte blev tjatigt...ler...A.
#19 - 27 december 2009 16:55
Visst går det att ha den som ensam sajica (tillsammans med t.ex nå´n stimfisk), men då går man ju miste om det som är lite av tjusningen med dem, beteendet paret emellan, leken, yngelvården, och så. Så hittar du sajicor i nå´n affär så tycker jag att du ska köpa en hane :)

Jag har mitt par med några ancistrusar och kuhliiålar.
#20 - 27 december 2009 17:18
okej, tack för hjälpen alla!
Kanske fixar en till, tänkte iallafall låta den gå med ett par dvärgkulfiskar, har fungerat fint förut. God Jul på er! (lite sent :) )
#21 - 5 januari 2010 20:42
Alltså den här tråden har verkligen satt sig på huvudet på mig!

Jag har haft sajica i omgångar, och nu när jag tänkt efter har de paret jag har nu inte haft yngel, men jag har sett rom. Paret jag hade innan hade yngel i omgångar men hannen dog för några månader sedan och jag skaffade en ny hane i mån av de attributter som jag trodde gjorde en hane till en hane. Summan av det här är: Jag har 2 honor nu. Det förklarar verkligen en hel del.

Jag kunde verkligen satt mitt vänsterben på att det va en hane. Det här med rött i fenorna har jag missat helt, och det e så enkelt med! :( när jag tänker tillbaks på min gamla hane så klart han hade rött i fenorna..

Aja!
Får ut och leta en ny hane.
Tur att det finns så dedikerade och lärda folk här på forumet!
#22 - 5 januari 2010 21:20
Storkas skrev:
Alltså den här tråden har verkligen satt sig på huvudet på mig!

Jag har haft sajica i omgångar, och nu när jag tänkt efter har de paret jag har nu inte haft yngel, men jag har sett rom. Paret jag hade innan hade yngel i omgångar men hannen dog för några månader sedan och jag skaffade en ny hane i mån av de attributter som jag trodde gjorde en hane till en hane. Summan av det här är: Jag har 2 honor nu. Det förklarar verkligen en hel del.

Jag kunde verkligen satt mitt vänsterben på att det va en hane. Det här med rött i fenorna har jag missat helt, och det e så enkelt med! :( när jag tänker tillbaks på min gamla hane så klart han hade rött i fenorna..

Aja!

Får ut och leta en ny hane.

Tur att det finns så dedikerade och lärda folk här på forumet!

Ja, jag misstänkte att det var så det låg till :) Har båda gula fenor är det garanterat två honor. Men nu när du kom på det kan du ju skaffa en hane, och få lite yngel igen.
#23 - 6 januari 2010 00:08
Japp det är planen, har hittat en liten hane som jag ska introducera i veckan är det tänkt!

Det jag fortfarande tycker är konstigt är den enorma skillnad det är på mina 2 honor utseendemässigt, den ena är mindre o vek som honor jag haft innan, den andra (som jag trodde va hane) är större och mäktigare, well well.. så är det väll i naturen. Sen visste jag inte att de kunde lägga rom utan en hanes närvaro! Man lär sig varje dag!

Annons