Fega Nyckelhål?

#1 - 17 mars 2004 15:33
I mitt 220l akvarium går det några malar och 4 nyckelhålsciklider. Problemet är att de gömmer sig eller håller sig i bakgrunden hela tiden, förutom när det är mat. De har gjort så sedan två månader tillbaks då jag sålde mina silverhajar som var i samma akvarium. Jag har bra vattenvärden så vad kan det bero på? För mycket cirkulation? eller att de är ensamma?
#2 - 17 mars 2004 15:36
dom är nog oroliga eftersom det itne finns någon rörelse i akvariumet, skaffa någon "targetfish" typptetror eller liknande så kommer dom nog att komma fram mer. Att fiskar rör på sig är ju ofta ett tecken på att ingen fara är i närheten.

#3 - 17 mars 2004 15:46
ok, då blir det av till akvarielagret för att köpa stimfisk då!
#4 - 18 mars 2004 12:19
Enligt mig så är nyckelhålciklid en extra lättskrämd fisk.
Jag har ett par med 2 scalarer och ett gäng kardinaltetror...
Dom reagerar bara någon går förbi akvariet. Sätter man sig lugnt och tittar en stund så piggnar dom till och simmar på som vanligt...
Tror att dom tuffar på sig lite om man har dämpad belysning... Mina blev även 'modigare' när jag började filtrera med torvgarnulat...
Dom har lekt 2 gånger nu, sen jag skaffade dom för 2 månader sen.
#5 - 18 mars 2004 13:16
Jag har haft liknande problem med mina fiskar.

Helt plötsligt så började de vara extremt blyga och lättskrämda. Alla vattenvärden såg OK ut och inget annat hade ändrats i karet. De bara blev mer och mer lätt skrämda. Suck.
CPfisk enligt mig )=
Kunde inte ens gå förbi akvariet förrän de ville fly från det.
Kom nån på besök så höll de sig gömda hela tiden tills inget hade rört sig i rummet utanför.
Råkade man röra på en arm eller nåt i soffan så var de bortblåsta.

Något underligt är det iaf.

Mvh Fredrik
#6 - 18 mars 2004 13:20
Köp ett litet gäng praktbarber dom är snygga snälla och lockar fram dina nyckelhål.
#7 - 18 mars 2004 19:03
nu har jag köpt ett stimm röd fantomtetra, så nu är det något som rör på sig i alla fall. Vi får väll se om nycklarna gör det efter hand också...
#8 - 18 mars 2004 19:27
Min kakaduaciklidshona är så feg som du beskriver... hanen är väl lite modigare... Har fjärilsciklidpar som alltid är framme och pandurociklider som är nåt mitt-i-mellan... Har iförsig som ni säger stimfisk oxå...
#9 - 19 mars 2004 16:01
Tack för tipset gosatta! nu efter ca ett dygn är samtiliga fiskar framme och är inte det minsta rädda....

Annons