Fegt yngel..

#1 - 16 november 2006 11:34
Mycket yngelfrågor jag har nu.. :D

Jag släppte för en vecka sedan ut mitt största platyyngel (Godzilla :p ), men den vägrar lämna sin tryga vrå bakom pumpen!!! Den är nog troligtvis tillräckligt stor för att ej bli uppäten, men den TÖRS INTE ut och simma bland de övriga platysarna!! Ibland tar den en försiktig sväng några cm ut bort från pumpen men mer är det inte! Jag ser till att släppa mat bakom pumpen så äter gör den!

Den har ju mindre och trängre utrymme nu än vad den hade i yngelkaret!!!
Är detta normalt? Kommer den växa till sig ändå? Vad ska jag göra?? :confused:

"orolig yngelmamma" [:o]
#2 - 16 november 2006 11:48
den kommer alldeles säkert att växa på sig och våga mera om ett tag. Min yngel är också mesiga av sig. Det är ren överlevnads instinkt som gör att den gömmer sig. :D
#3 - 17 november 2006 06:50
Ska troligtvis släppa ut ännu ett idag. Få se om det (Hannibal :p ) bete'r sig likadant. Ska försöka mota in h*n till Godzilla så kanske de tuffar till sig tillsammans??
#4 - 17 november 2006 07:09
För mej har de varit väldigt olika.
Vissa nyutsläppta yngel ha nästan stått och väntat i mitten på akvariet för att se om någon kunde äta upp dem (och haft lite tur :D ) medans andra har simmat och gömt sig direkt.
Släppte ut 4 st för några dar sedan.
En har jag inte sett medans de andra två alltid är på samma ställe.
En är alltid mellan roten och framrutan medans den andra huserar mellan toppen av roten och pumpen.
De har redan förståt att jag betyder mat! :p Behöver inte vänta länge för att se dem. De är lite kul.
Var de sista ynglena är har jag ingen aning om. De kanske gömmer sej eller blivit lunch. Eller dött. Ja de kanske kommer fram...

De växer nog mycke bättre nu när de kan hitta lite mat hela tiden.
Platy ska visst äta lite alger och sånt också.
#5 - 17 november 2006 13:42
Jahapp...så har man nu då TVÅ små yngel som
kivas sinsemellan om utrymmet vid pumpen.. :rolleyes:
Både Hannibal & Godzilla har visst adopterat pumpen som mamma..
#6 - 18 november 2006 13:02
Hihihi kan verkligen se det framför mig, vad gulligt!
Men ja, det ska nog inte vara några problem, de kommer nog fram snart nog och fram tills dess får vi hoppas att pumpen uppfostrar dem rätt.. ;)
#7 - 18 november 2006 19:46
Pumpen är nog egentligen en ganska bra OCH skyddande mamma! :D

- Hungriga storfirrar kommer inte åt de små.
- I hörnet och runt pumpen är cirkulationen ganska lugn..mat samlas gärna där.
- Eftersom jag "strumpat" mamma pump för ynglenas skull, fastnar det MYCKET godsaker i tyget. Namnam :D
Varenda gång jag ser Hannibal har han en jättelååång sk....korv efter sig!

Jag får väl lita ett tag till på mamma pump då ;)
#8 - 18 november 2006 20:54
:D Haha!! Ja, hon verkar vara en mycket förståndig mor, för att vara pump vill säga.
#9 - 24 november 2006 07:13
Uppdatering

Hehehe..mamma pump är populär!

Har nu släppt ut två yngel till - och den ena ligger..var tror ni???? :D
Den andra tror jag tyvärr har försvunnit :( . Två blonda små sötnosar med svarta detaljer- den ena döptes till "blond" och den andra "Dido".
Har ej kunnat se än vilken av dem jag har kvar...

Första ynglet Godzilla håller sig fortfarande gärna nära pumpen,
men har ändå vågat sig ut liiite mer i världen men aldrig långt från mamma pump!!. Väldigt försiktig är h*n.
Nummer 2 Hannibal är däremot gjord av tuffare virke och simmar nu ganska fritt bland växter & stenar..

Det är lite jobbigt vid vattenbyte & pumpfix när man hela tiden måste passa så man inte klämmer/skadar nå'n liten sötnos...
#10 - 24 november 2006 11:02
Aaa de ä kul med platy! ;) De jag tycker är roligast är att alla inte är likadana.
av de 4 jag släppte ut för ca 10 dar sen Ser jag tre ganska offta nu.
Först såg jag bara 2 jämt men nnu för någon dag sen kom de fram ett till.:p
De två jag har sett hela tiden är överalt nu... har lämmnat tryggheten i håligheterna på roten och simmar på rutan och tigger mat.:D Den sista är lite skyggare men vankas de mat så är den framme snabbt!

Var den sista är vet jag inte men har man tur så kanske den också lever...
#11 - 24 november 2006 13:28
Mina yngel är mina ögonstenar :D
Håller med om att alla platy - stora som små - har HELT olika personligheter!

Idag var Godzilla tuff och var fram & krigade om mat med de stora!!:p
Sen såg jag idag något som gjorde mig JÄTTEGLAD - Godzilla blir troligtvis en hi-fen som jag hoppats på!! Då är min kära gamla "Tuppen" (R.I.P) pappa.
Han var min sista hi-fen, och jag tycker de är så himla fina med sina segelliknande ryggfenor.

Jag har nu också sett att det är Dido jag har kvar av de två senast utsläppta.
Helt gulfärgad med svartspräcklig stjärtrot.
Jag hann inte med och se riktigt, men jag tror tyvärr "blond" blev uppkäkad ganska snabbt.. De var lite på gränsen storleksmässigt, men jag chansade.
#12 - 1 december 2006 10:45
Uppdatering

Nu har mina småttingar lämnat mamma pump, och jag har tre små sötnosar fritt simmandes i akvariet :D
Alltid lika kul att spana efter dem, och de är kaxiga och krigar om maten med de stora!

Fast när jag lyfter på locket återvänder de gärna till mamma pumps ovansida
- där de är vana att få mat sedan gammalt...:p
Och klart att de får det nu också...småttingar är till för att skämmas bort :D

De är nu ungefär 2 cm "på längden" och ser ut som riktiga små minifiskar.
JÄTTESÖTA är de, mina små ögonstenar *S*
#13 - 3 december 2006 17:04
hur lång tid tog det för dina platy yngel att bli 2 cm?

Min yngel har överlevt följande, Transporten i mammas mage till mitt akvarium, flytta mellan 2akvarium, 1 om möbelering, alltid bott med dom stora hungriga fiskarna och en del mer.. av 11st som jag hittade vi flyttningar av dom så lever nu 6 st i olika storlekar... Riktiga överlevare!!!
#14 - 3 december 2006 18:02
54L skrev:
hur lång tid tog det för dina platy yngel att bli 2 cm?

De är nu ett par månader ungefär. Men yngel verkar växa väldigt olika fort!!
Jag har fortfarande kvar yngel i yngelkaret - som jag fiskade upp samtidigt som Godzilla (som är störst).
De är fortarande för små..och blir omväxta av andra yngre yngel!!!!
De flesta har jag ej sett födas utan håvat upp när jag stött på dem - fick mig t.ex en liiiiten nykomling idag som bara kan vara några dagar gammal!! :D

Men att de växer olika fort märktes tydligt när jag hade 3 syskon på tillväxt.
Då håvade jag upp mamman när hon ynglade så jag såg dem födas.
Två av dem är för övrigt de övriga som nu är frisimmande - Hannibal & Dido :p
Hannibal kunde jag släppa ut 2 veckor före Dido (och den tredje "Blond" som är borta..).

Så det verkar väldigt olika detdär!!
Just nu har jag 5 på tillväxt i yngelkar..i olika storlek och frå olika kullar.:p

Annons