Fejk eller sanning

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 juli 2007 15:05
Ja rätt makabert är det i alla fall om det nu inte är fejkat alltihop
http://www.expressen.se/webb-tv/index.html?serialid=156049
#2 - 11 juli 2007 15:14
Måste vara fejk.
#3 - 11 juli 2007 15:31
Kom på sen att det är nog inte fejk,på barer i japan när du tar en snaps så ska du dricka eller svälja en levande liten slöjskärt förhöjer smaken säger dem så det skulle vara nog troligt att det kan vara sanning.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 juli 2007 15:36
stene skrev:
Kom på sen att det är nog inte fejk,på barer i japan när du tar en snaps så ska du dricka eller svälja en levande liten slöjskärt förhöjer smaken säger dem så det skulle vara nog troligt att det kan vara sanning.

Jo men det underligaste är väl att en fisk kan "överleva" att bli friterad. Frityroljan är ju oerhört varm
#5 - 11 juli 2007 15:57
frågan är om inte man skulle gett ett nackskott på dom kockarna som tillagar sånt här. Jag blir bara så sjukt förbannad när jag ser det här, men som du sa kjell den borde ju vara död, kan vara nervryckningar ju.. men själv hade jag bara mått illa av att äta sånt om den rör sig eller ens har huvudet kvar och en öppen mun rör sig.
#6 - 11 juli 2007 16:16
Dom visade det på tv för en tid sen med,avskyvärd är det./Elis:mad:
#7 - 11 juli 2007 17:25
Jo men det underligaste är väl att en fisk kan "överleva" att bli friterad. Frityroljan är ju oerhört varm
Ser ut att dem har den i nån slags påse i oljan om det gör det kanske det vet jag inte.Vi har en kille på jobb som har jobbat på svenska skolan i Kina han har berättat sådana historier om fiskar Koi och Guldfisk då i synnerhet hur dem visas på offentliga platser resturanger m.m det är hemskt att höra men det ingår i deras kultur.
#8 - 11 juli 2007 17:54
Jag kan fortfarande inte se filmen, men det låter som ett fint exempel på varför man inte skall avliva fisk med kokande vatten: fisken dör inte förrän temperaturen i hjärnan eller andra inre organ blir hög, vilket tar ett tag, fram till dess har den "bara" heltäckande brännskador + kan inte andas pga att gälarna bränts.
#9 - 11 juli 2007 18:11
Tyvärr tror jag att detta är sant.
Har nämligen sett ett annat videoklipp (amatör) om några ungdomar som var där och åt. Dom började skrika och ha sig när dom såg att fisken fortfarande levde.
#10 - 11 juli 2007 18:49
Förvånar mig inte överhuvud taget om detta är sanning. Och jag tror säkerligen att fisken kan överleva den tortyr den utsätts för. Det finns ju människor som överlevt horribla brännskador och varför då inte fisken?
Det tragiska är att det är efterfrågan på "maträtten" som gör att den tillagas. Om ingen åt den, skulle ingen göra den.
#11 - 11 juli 2007 18:55
jag tycker synd om fiskarna som blir friterade om det nu är sant..
#12 - 11 juli 2007 19:08
I asien har dem annat syn på djur än vi Sverige.
#13 - 11 juli 2007 20:02
Fy vad äckligt. Så gör man inte mot andra. De skulle fan bli levande friterade själva.
#14 - 11 juli 2007 20:05
stene skrev:
I asien har dem annat syn på djur än vi Sverige.

Dom där borta har en annan syn på mycket, inte bara på djuren.
#15 - 11 juli 2007 20:32
icejoy skrev:
Givetvis har dem det finns bara ett ord tragiskt:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 juli 2007 20:38
icejoy skrev:

Jo - men vi är väl egentligen inte så mycket bättre i alla fall.
Ta alla fiskare som lägger den uppfiskade fisken i båten där den får ligga och självdö - vilket kan ta en rätt bra stund. Ja så dör väl förresten också de flesta fiskar som trålas upp.

Visst jag tycker exemplet ovan är rätt groteskt om det nu inte är någon ny påhittad bonsaihistoria - men steget till vår egen syn är kanske inte så där jättestor i alla fall.
Jag själv äter gärna fisk (dock inte levande;)) men risken är säkert stor att just den fisk jag har ätit har kvävts till döds.
#17 - 11 juli 2007 20:44
Jag kan, precis som Azur säger, fanimej inte titta på filmen. Det räckte med ett par sekunder så fick jag faktiskt hjärtklappning.
Kan bara inte begripa hur fisken överlever en fritering om det nu inte är en fejk. Å andra sidan har de i österled en helt annat syn på djur än här, tänk på de där ormarna som flås levande på både gator och i restauranger, för att tappas på blod, som anses vara potenshöjande. Hajfensoppa, där Haj- och Delfinryggfenor skärs av och djuren släpps tillbaka blödande i havet. Noshörningshorn, som i pulverform också anses vara potenshöjande.... Där är bara några exempel... Fuckwits!
#18 - 11 juli 2007 22:19
Var i Japan för 2 år sedan.

Det är som Stene säger, De har en annan syn på djur där nere zoo butikerna är helt fruktansvärda, utanför så stog det stålburar knökade med katter och hundar, vi gick 2-3 meter in och gick direkt ut.. FYFAN.

Men är man uppvuxen med att se djur behndlas så, så reflekterar man inte när man ser det, det är ju så det skall vara, hur skall det annars vara?

Bara att se på Japansk TV elelr att se på youtube klipp på japaner gör att man inte längre blir paff när man ser någonting sådant här.
#19 - 11 juli 2007 22:34
Jävla Djurplågeri[:(!][:(!][:(!]
Oförskämt

Håller med om att dom borde bli levande friterade själva.[:(!][:(!]:(:([B)]
Guest
#20 - 11 juli 2007 23:01
Man kan ju heller inte dra alla över kam...
Taiwanesiska djurrättsaktivister försöker faktiskt stoppa detta!
Så alla har inte denna sjuka djursyn...
#21 - 13 juli 2007 17:38
Ja rätt makabert är det i alla fall om det nu inte är fejkat alltihop

jag har en arbetskamrat som har ätit fritterad glass när han var i kina, så om man kan fritera glass utan att den smälter så går det nog att frittera en stackars fisk också.
#22 - 17 oktober 2007 09:03
nej man ska inte dra alla över en kam men lite mystiska funtade måste dom ju vara!! dom har ju också djurrättsaktivister så uppenbarligen är det inte generellt för dom asiatiska folkslagen att inte vara kloka i huvudet men vad kallar man tjejen som satt där och åt glatt skrattandes? eller killen som förklarade att man inte får röra inälvorna så överlever den ännu en stund? jo precis sjuka i huvudet. blir juh för fan mörkrädd. usch jag kommer nog aldrig mer kunna äta fisk utan att se detta inslaget i repris i huvudet...
#23 - 17 oktober 2007 09:17
har åkt kanske 200 ggr till Asien sedan 1988. Både privat och med jobbet.

Har ätit både nämnbara och onämnbara saker.....

Det jobbigaste att äta var nog den levande hummern.....

Det vidrigaste var nog det råa kohjärtat.....

Det är inte samma värld........

Fast som Kjell säger.....fisk som kvävs till döds för att sedan hamna på våra tallrikar är kanske inte så roligt det heller...

Annons