Fel på Fluval 405...

#1 - 5 maj 2008 19:18
Något är fel på min Fluval 405 och jag kan inte komma på vad det är...

Det började förra veckan med att det började skrapa i den, låter ungefär som när det är luft i filtret men man hör att det är något som är fel, det är inte luft. När den skrapar så funkar den inte. Den skrapar i några sekunder, upp till ca 10, och funkar sen bra igen...
Var ner och köpte en ny packning för den var utsliten, då funkade den ett par dagar men nu har den börjat igen.
Funderar på om det kan vara något med motorn men vågar inte öppna och kolla då jag inte vet om garantin gäller då.

Är det någon som har nåt förslag på vad det kan vara???

/Hans
#2 - 5 maj 2008 19:23
ingen aning, kan ju vara lite vad som helst, fråga någon som är lite hobby elektriker som kan öppna den utan att ha i sönder den, lättast att lokalisera problemet då tror jag,

fast kolla slangar o filter först, så att de är rena och fina

har en likadan o min har funkat hittils.. fick den för 400kr 3 mån gammal:D
#3 - 5 maj 2008 19:24
Kan vara magnetspolen som går ojämnt.
Eller keramikaxel som börjar bli sliten och får rotorn att vobbla.
#4 - 5 maj 2008 19:27
nej keramikaxeln är det inte, det var den jag bytte ut tillsammans med gummipluppen, packningen som sitter på den.. Ja kanske kan vara magneten som börjat krångla. Kan man se det med blotta ögat, sitter den löst eller så?

/Hans
#5 - 5 maj 2008 19:54
det är ganska tajt inne i impellerhuset och impellermagneten kanske skrapar emot ibland och också kilas fast vid de fallen som du säger att den stannar! har du ingen garanti?
#6 - 5 maj 2008 21:03
Men gå och lämna in den om du har garanti, Fluvan är väl ganska generösa med garanti. Grämigt om du börjar pilla med den själv och sen pajar den....
#7 - 6 maj 2008 18:14
Var in med den till zoo idag och pratade med min säljare. Det är tur man är tjenis med honom:) Han trodde att det var magneten det var fel på men han reklamerade den så jag fick ta hem en ny 405:)

Nu går den så tyst och fin så!

/Hans
#8 - 6 maj 2008 19:05
battalionP skrev:
Var in med den till zoo idag och pratade med min säljare. Det är tur man är tjenis med honom:) Han trodde att det var magneten det var fel på men han reklamerade den så jag fick ta hem en ny 405:)

Nu går den så tyst och fin så!

/Hans

Vad sa jag? Fluval är grymt generösa med garantier.
#9 - 6 maj 2008 19:28
O mitt förslag om magnetspolen.
:D
Alltid kul att vara till hjälp iallafall.
#10 - 6 maj 2008 21:33
'Bra att du fick en ny, men ´när magnetspolen börjar krångla kan det vara lösa partiklar som fastnat på den. då tar man en vanlig tejpbit och drar bort dem. Ungefär som att vaxa benen*hehe*. Tryck till och snärta bort tejpen. Förvånansvärt så svart tejpen blir.
#12 - 7 maj 2008 16:34
Åfan! Hade jag ingen aning om att man kunde lösa det med en tejpbit. Ja då vet jag till nästa gång:)

Hahaa klockrent gaffel!:)
#13 - 7 maj 2008 16:41
Tack Gaffel för den, har han också akvarium....
Sen finns det ju brasiliansk vaxning om herrarna är mer bekanta med den.
Med en impeller som krånglar får man ta till alla knep man kan...
#14 - 26 juli 2008 21:51
Inhandlade en 405a igår. Va ju ett jäkla tryck i den så fick koppla på ett strilrör och rikta lite uppåt så blev det mer lagom. Men vilket ljud! Spelar ingen roll vart man står i tv-rummet så hör man den hela tiden, står man brevid akvariet undrar man ju om det sitter en diesel motor inbyggd i skåpet, har provat att skaka lite på den, tips från försäljaren då hör jag visserligen att det kommer ut luft ur den men den låter lika högt för det, så ingen skillnad förutom att den pissar ut vatten från locket som en bonus när man skakar den! Nu har den bara varit inkopplad i två dar så kanske ska ge det några dagar till ifall det nu e luft som vill ut. Den ska vara tyst enligt säljaren iaf! Men det är den änsålänge långt ifrån! :(
#15 - 26 juli 2008 22:03
jag kör också en fluval och den tystnar en hel del när den få bli inkörd ett par veckor men visst låter dem en del, min tetratec är tystare! man kan också dra i och ur kontakten några gånger och hitta ett läge där det går tystare!
#16 - 26 juli 2008 22:27
Okej får verkligen hoppas det för den här nivån pallar jag bara inte med!!!
#17 - 27 juli 2008 12:25
har nu med problem me mitt fluval 404.. den har varit fantastiskt tyst (mkt svagt humm ljud) men nu låter den som en flock bufflar på avstånd.. blev sådan efter en totalrengörning av pumpen och filtret..
#18 - 27 juli 2008 14:48
Vad sa jag? Fluval är grymt generösa med garantier.
fast nu var det butiksägaren som var generös;) han gav direkt ut ett nytt filter innan han vet om fluval tänker ersätta ersätta honom för filtret:)

Annons