Fel på Zoopet !?!?!?

#1 - 3 oktober 2007 10:54
Hej !

Har zoopet eller planetcatfish fel ?????????

På zoopet står det exempelvis att fisken på länken enbart äter alger.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335

På planetcatfish står det att den inte alls äter alger.
[FONT=Arial][COLOR=#800080]http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=75[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial]Visst är det intressant. [/FONT]

[FONT=Arial]Särskilt nu när man får hem 4 st VF från en grossist imorgon. [/FONT]

[FONT=Arial]Hmmm.....säger som en berömd trubadur...vem kan man lita på ?[/FONT]

[FONT=Arial]Nu skall detta inte ses som direkt kritik på zoopet. [/FONT]
[FONT=Arial]Det är nog oerhört svårt att få in rätt info på rätt plats. [/FONT]
[FONT=Arial]Särskilt om samma arts firrar kanske uppför sig olika.[/FONT]

[FONT=Arial]Nu har jag inte köpt mina firrar som algätare, så jag har inte det problemet. [/FONT]

[FONT=Arial]Men det kanske finns andra......... [/FONT]

#2 - 3 oktober 2007 10:58
Jag skulle lägga röst på Planet Catfish.
#3 - 3 oktober 2007 11:01
att dom har rätt eller fel på planetcatfish...?
#4 - 3 oktober 2007 11:20
Planetcatfish har rätt.
Det är väl troligen en sammanblandning med Panaque maccus. De två arterna blandas jämt ihop med varandra.
#5 - 3 oktober 2007 11:29
Enligt grossisten så äter dom firrarna jag får imorgon inte enda alg.
Ej heller algtabletter eller annat som "algätande" malar äter,
exempelvis ärtor, gurka, etc.

De är matade med räkmix, artemia, pellets, flingor och annat mer "köttlikt" foder.
Vilka enligt hans uppgift dom åt med "god aptit".

Kort och gott...samma käk som skalarerna kommer att få.
Guest
#6 - 3 oktober 2007 19:55
Zoopets bild visar en LDA01/L169 Panaque sp, fast bilden visar inte färgerna rätt.

Om du inte är säker på nån malart, gå då in på planetcatfish, de är nästan 100 procentiga.
Panaque maccus har tätare gula ränder, men jag tror även bilden är lite missvisande
#7 - 3 oktober 2007 20:24
Jag menade att själva beskrivningen gäller för Panaque maccus, dvs det är fel namn på arbeskrivningen. Bilden kan jag inte alls bedöma - jag ser knappt skillnad på Panaque maccus och Peckoltia vittata, än mindre de olika obeskrivna arter som liknar dem.
#8 - 3 oktober 2007 20:53
Planet Catfish har rätt.
#9 - 4 oktober 2007 04:37
man kanske skulle be Kjell eller någon annan på Administrationen att gå in och ändra lite på beskrivningen.

Själv har jag dålig kunskap i hur man hackar in på andras servers och ändrar,,,,,,,,:p
#10 - 4 oktober 2007 05:27
Har dragit ett priv mess till Kjell.

Hoppas det inte tolkas fel.
#11 - 4 oktober 2007 07:18
[:-106]
#12 - 6 oktober 2007 17:38
Kjell brukar ju inte vara omöjlig när det gäller felinformationer.
#13 - 8 oktober 2007 04:39
Fast jag har inte hört några kommentarer ännu.
admin
Christian Alfredsson
#14 - 8 oktober 2007 05:21
Han har varit borta en vecka på mässor. Kommer tillbaka idag.
#15 - 8 oktober 2007 05:41
ahaaa.

Som jag sa i ett inlägg ovan.

Hoppas att det inte feltolkas.

Det finns ju en liten liten chans att jag har fel......:p

Det har hänt förr ganska ofta...kommer nog att ske framöver oxå...;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 oktober 2007 09:22
Jag har under de senaste månaderna jobbat en hel del med en ny bok om L-malar och har då kunnat konstatera att det finns en hel del fel bland Zoopets artbeskrivningar just för dessa fiskar - faktiskt också lite fel på Planetcatfish var sinfo som jag annars till stor del har använt när jag skrivit artbeskrivningarna.
Jag kommer därför framöver att göra en genomgång av alla artbeskrivningar på L-malar för att korrigera det som är fel.

I just detta fall är Planetcatfish som har rätt. Tack för påpekandet.
#17 - 9 oktober 2007 09:48
det verkar som om dom malarna jag har köpt, vilka enligt www.aleds.se är Peckoltia Vittata äter lite av varje. Räkmix, pellets, flingor som ramlade ner på botten, samt även lite alger. Såg en igår som "tuggade" sig över en alggrön kolsten, lämnade ett svart streck efter sig. Så de är kanske allätare.....
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 oktober 2007 10:23
Enligt info så förekommer i stort sett inte alls P. vittata i handeln (om den ens någonsin har förekommit) - oftast så är det antingen Peckoltia sp. L015 eller Panaqolus/Panaque sp. LDA67 som säljs under namnet P. vitatta
#19 - 9 oktober 2007 10:25
Den bilden som är på Åleds hemsida för Peckoltia vittata är ingen Peckoltia Vittata utan en Panaque Maccus (Dessa 2 blandas alltid ihopa eftersom handelsnamnet för båda är Clown Pleco).

Bilden på zoopet som beskriver en Peckoltia vittata är inte heller rätt. Teckningen i ansiktet på bilder på zoopet är fel.

Om du skall få kolla på din clown pleco o konstatera vad för sort det egentligen är bör du titta på:

Panaque Maccus (L-104)

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=734

Peckoltia vittata (L-015)

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=75

Där är rätt bilder på båda arterna och rätt namn och l-nummer

Jens
#20 - 10 oktober 2007 04:38
Då undrar jag vad jag har i karet...?

Någon av er som kan se på dessa lite småsuddiga bilderna vilken mal det är ???????
#21 - 10 oktober 2007 05:55
Vore intressant att få reda på för min del också Kensa.
Jag har en precis likadan - inköpt under handelsnamnet "clown pleco" såklart [:o]
#22 - 10 oktober 2007 05:58
Det är Panaque Maccus, utan tvekan.

Jens
#23 - 10 oktober 2007 07:01
skulle förklara deras tuggande på rötterna....

vad mer än rötter skulle ni ge dom att äta ?
#24 - 10 oktober 2007 07:59
Som Zoopet säger:
"Allätare, men en stor del av kosten utgörs av alger och rötter. Äter i akvarium det som erbjuds men en stor del av kosten skall utgöras av grönfoder samt någon/några gånger i veckan lite fryst foder. Det är också viktigt att det finns flera olika slags rötter i akvariet som den kan få sätta tänderna i."

Som planetcatfish säger:
"A wood-eating fish, the tank should be decorated with several different types of driftwood. These fish really like to have something to chew on and squash, cucumber, and other vegetables should be readily available to them (yams are a favourite). Supplement two to three times weekly with frozen foods."
#25 - 10 oktober 2007 09:58
spazm skrev:
Det är Panaque Maccus, utan tvekan.

Yep! Det har bott en sån i mitt SA. Förutom rötter åt h*n även algtabletter, suash och vanlig fiskmat.
#26 - 10 oktober 2007 10:46
Jag har vid tillfälle haft 5st. De var i mitt tyckte något småkräsna faktiskt. Gurka och squash vart inte speciellt populärt, rötter åt de en hel del av (och som alla panquer så bajsade de mängder). Frysfoder är klart poppis, artermia, röda mygg verkade det som om mina gick igång på samt VISSA märken av waffers. Dock så var de alltid runda o trinda om magen så mat fick de i sig!

Tips är att skaffa lite bamburör med innerdiameter runt 3cm. Mina älskade dessa "trägrottor" och valde dem framför stengrottor. Går alltid att gömma under stenar eller rötter om man inte tycker det är så snyggt med bamburör nerkörda i sanden över allt..

Lycka till med din panquer Kensa!

Jens

Annons