felaktig info om guldiskakvarium

#1 - 3 mars 2010 10:44
Inte så konstigt att folk tror att det går bra med skålar till guldfiskar eller andra små byttor :(
&NR=1" target="_blank">
&NR=1

Man får intrycket att killen vet va han snackar om :mad:
#2 - 3 mars 2010 10:51
Tyckte denna var minst lika illa :(
&NR=1" target="_blank">
&NR=1

Vattenbyte 1ggr/mån och totalrengöring av filtret [:O]
#3 - 3 mars 2010 11:15
fast i mina större kar byter jag också vatten 1gång i månaden. men jag gillade ingen av hans klipp.
#4 - 3 mars 2010 11:45
Flaxss skrev:
fast i mina större kar byter jag också vatten 1gång i månaden. men jag gillade ingen av hans klipp.

Okej, i stora kar men nu verkade det inte vara stora kar han syftade på [:o]
#5 - 3 mars 2010 18:13
Visst klarar sig fiskarna om man byter vatten 1 gång i månaden, men jag får en känsla av att det är bättre att byta en gång i veckan eller varannan vecka istället
#6 - 3 mars 2010 18:29
joelvuo skrev:
Visst klarar sig fiskarna om man byter vatten 1 gång i månaden, men jag får en känsla av att det är bättre att byta en gång i veckan eller varannan vecka istället

man får ju byta lite efter vattenmängd, filter, fiskmängd. i mina två största kar ett på 250L och ett på 375L byter jag vatten med en månads mellanrum. i mina små kar byter jag en gång varje vecka. jag tror inte fiskarna mår dåligt av att jag bara byter 1gång per månad.
#7 - 3 mars 2010 20:47
-.
#8 - 3 mars 2010 23:09
Kolla in den här snubben då.... Byter 90% vatten VARJE DAG!!!
" target="_blank">

(Edit: glömde länken) :D
#9 - 3 mars 2010 23:15
sandish skrev:
Kolla in den här snubben då.... Byter 90% vatten VARJE DAG!!!

Du eller? :P
#10 - 3 mars 2010 23:24
&NR=1" target="_blank">
&NR=1

Kika på sizen han rekommenderar som minsta storlek till att ha sin kamfisk i hemma xD
#11 - 3 mars 2010 23:32
joelvuo skrev:
Du eller? :P

:D Glömde länka :D... men nu så :)
#12 - 3 mars 2010 23:36
sandish skrev:
:D Glömde länka :D... men nu så :)

Haha, det gick inte mycket bättre där, du borde sova tror jag ;)
#13 - 3 mars 2010 23:40
Sultanen skrev:
&NR=1" target="_blank">
&NR=1

Kika på sizen han rekommenderar som minsta storlek till att ha sin kamfisk i hemma xD

Vad var det som var så kul med det?
#14 - 3 mars 2010 23:42
Vad var det som var så kul med det?

Ironin i att rekommendera folk att hålla en fisk permanent i, kan det ha varit maximalt en liter vatten?
#15 - 4 mars 2010 07:04
Sultanen skrev:
Ironin i att rekommendera folk att hålla en fisk permanent i, kan det ha varit maximalt en liter vatten?

Funkar ju faktiskt, men kräver mera skötsel och så är det dessutom inte spec kul att kolla på.

Han poängterar ju faktiskt att man bör ha större kar och tillochmed köra med filter.

Men hur är det djurplågeri att hålla en kampis i den burken om bara vattenbytena och matningen sköts?
#16 - 4 mars 2010 07:33
Du överlever också i en garderob med tubmatning och någon som plockar bort avföring ifrån golvet...
#17 - 4 mars 2010 09:52
sultanen skrev:
du överlever också i en garderob med tubmatning och någon som plockar bort avföring ifrån golvet...

hahaha:d klockrent!
#18 - 4 mars 2010 14:18
Sultanen skrev:
Du överlever också i en garderob med tubmatning och någon som plockar bort avföring ifrån golvet...

Samt byter ut luften en gång per dag också
#19 - 5 mars 2010 10:59
Sultanen skrev:

Nej det gör jag inte.

Svaret hittar du om du använder det organ som kampfiskar inte har tillräckligt utvecklat för att må dåligt av att bo i så små utrymmen.

Tycker inte att det är spec snyggt att ha en kampis i så små utrymmen. Men de kan lätt må bra däri.
#20 - 5 mars 2010 11:29
Nej det gör jag inte.

Svaret hittar du om du använder det organ som kampfiskar inte har tillräckligt utvecklat för att må dåligt av att bo i så små utrymmen.

Tycker inte att det är spec snyggt att ha en kampis i så små utrymmen. Men de kan lätt må bra däri.

Så då menar du att man utan problem kan odla kampfisk i den skålen? Samt att den färgar ut lika väl däri som i ett stort kar?

Hur definerar du må bra? Överlever = mår bra?
#21 - 5 mars 2010 13:38
Sultanen skrev:
Så då menar du att man utan problem kan odla kampfisk i den skålen? Samt att den färgar ut lika väl däri som i ett stort kar?

Hur definerar du må bra? Överlever = mår bra?

Nä, odla kan du inte göra, men då kan man ju ifrågasätta alla som har praktbotior lr andra firrar som man inte lyckats odla...

Den överlever och mår bra i den skålen, såvida matning osv sköts

Den behöver bara kunna simma lite och spänna fenor, vilket den lätt klarar i ett sådant kar. Ja det ser tråkigt ut, men den lider inte av det.

Edit: må bra = Inte bli stressad ----> sjuk och inte tvingas leva på i så liten volym så att den inte kan använda sina muskler på ett sätt den gör i naturen.

Sen att det borde vara "tråkigt" för den är inget som den bryr sig om, eftersom dess hjärna inte kan förstå vad "tråkigt" innebär
#22 - 5 mars 2010 17:06
Nä, odla kan du inte göra, men då kan man ju ifrågasätta alla som har praktbotior lr andra firrar som man inte lyckats odla...

Den överlever och mår bra i den skålen, såvida matning osv sköts

Den behöver bara kunna simma lite och spänna fenor, vilket den lätt klarar i ett sådant kar. Ja det ser tråkigt ut, men den lider inte av det.

Edit: må bra = Inte bli stressad ----> sjuk och inte tvingas leva på i så liten volym så att den inte kan använda sina muskler på ett sätt den gör i naturen.

Sen att det borde vara "tråkigt" för den är inget som den bryr sig om, eftersom dess hjärna inte kan förstå vad "tråkigt" innebär

Menar du att den inte vet hur det är i naturen? Alltså att den är odlad i akvarium? I så fall kan man ju jämföra som att du skulle vara född i en garderob, du skulle inte veta att det finns större yta utanför
#23 - 5 mars 2010 17:27
joelvuo skrev:
Menar du att den inte vet hur det är i naturen? Alltså att den är odlad i akvarium? I så fall kan man ju jämföra som att du skulle vara född i en garderob, du skulle inte veta att det finns större yta utanför

Nej, jag menar att den kan med största sannolikhet inte skilja på om den är i naturen eller i en 2liters burk.

Om jag vore född i en garderob, hade jag mått dåligt av det pga att min kropp och mitt psyke inte hade kunna använda något ens i närheten av dess potetial.

Människan är byggd för avancerade sociala/mentala/fysiska aktiviteter.

Människan är inte en kampfisk.
#24 - 6 mars 2010 14:50
Ny forskning ger ny kunskap som i alla fall gett mig mer än nog anledning att vara väldigt försiktig med att säga nåt om vad djur inte kan. Djur planerar för framtiden, tillverkar verktyg, räknar, interagerar - mycket av det som kommit fram skulle jag får inte längesen sagt vara helt osannolikt. Så vad vet man om vad som rör sig i en fiskhjärna? Inte mycket.

Somligt är i alla fall visat, myten om att guldfiskar bara har tre sekunders minne och alltså inte vet var de var nyss, använt som försvar för kupor, är definitivt punkterad. Det går utmärkt att lära guldfiskar många trick och de kommer ihåg vad de lärt sig i månader.

Så hur vet man att en fisk inte kan ha tråkigt? Det ligger sin risk redan i att använda termer som kommer ur vårt känsloliv men om man nu försöker undgå den fällan genom att i stället fråga sig om en fisk kan bli understimulerad så skulle ju jag inte se det som osannolikt. Vissa djur har ju lyfts upp i intelligens, kråkfågel visar sig t ex ha ungefär samma intelligensnivå som stora apor, och jag misstänker starkt att fiskar är grovt underskattade när det gäller intelektuell förmåga. Risken är stor att man i framtiden kommer att bli lika förundrade över att det en gång fanns folk som inte trodde att en fisk kan ha tråkigt som vi är över att man en gång i tiden tyckte att det var onödigt besvär med bedövning när man opererade spädbarn.

Oavsett vad man nu tror om det här så är i alla fall en sak säker, i Sverige så får vi inte ha fiskar enligt vad som visas i de där filmerna. Det är faktiskt straffbart.
#25 - 6 mars 2010 15:28
Oj. Bygert - stor eloge till dig! ^^ Faktum är att det inte alls är särskilt länge sedan man tyckte sig 'veta' att spädbarn inte kunde känna smärta... och det känns för oss, idag, rätt skrämmande.
Jag undrar vilka vetenskaper kommande generationer kommer att tycka är pinsamma och/eller skrämmande när vi är borta.

Och albinfiskare: "må bra = Inte bli stressad ----> sjuk och inte tvingas leva på i så liten volym så att den inte kan använda sina muskler på ett sätt den gör i naturen.
" Visserligen lever vår slöjstjärtade kampfisk inte vilt i naturen.... men den som någonsin sett en kampis (oberoende hona resp hane) göra exempelvis ett utfall eller en kvick rovattack i ett större kar vill nog protestera. Det är en rörelse den definitivt inte kan genomföra i en burk som rymmer en liter vatten.
Att den kan andas i och trivs i lugna, låga vatten är inte en ursäkt för att hålla firren i en syltburk.
#26 - 6 mars 2010 16:00
Måla nu inte upp mig som någon som tror att spädbarn inte kan känna smärta, taskig jämförelse tycker jag.

Jag menar visst inte att man SKA ha fiskarna i sådana små burkar, och det här med att de (vildformen) inte kan göra utfall får jag faktiskt ge med mig på.

Känner folk som haft en kampis i en sådan skål i 3 år och den såg alltid välmående ut.

Jag har haft fiskar som dött i betydligt "bättre" förhållanden, därför anser jag inte att de lider av sådana små burkar. Om en fisk mår dåligt märks det fort.

[Ironi] Med samma logik som många "djurvänner" har skulle jag kunna säga att kampfisken inte blir utsatt för några predatorer eller matbrist vilket också är naturligt i deras habitat. Och det måste ju vara ett stort plus för den... [Ironi]

Om ni fortfarande tror/vet/tycker att de lider får ni ju antingen skippa kampfisk eller anlägga ett träsk i trädgården... I'm just sayin

Ps. Klippet är antagligen inte inspelat i sverige eller speciellt riktat till den svenska befolkningen, så man kan ju anta att de inte tar hänsyn till svenska lagar
#27 - 6 mars 2010 16:17
Du har rätt. Jämförelsen med spädbarnen var varken rättvis eller relevant - men jag tror att den kom upp för att peka på 'hur mycket vi inte vet' och hur hastigt vetenskapen förändras.... inte som något direkt påhopp gentemot dig, albinfiskare. ^^

"Se välmående ut" är inte alltid detsamma som att trivas dock. Det finns stuterier runt om i världen som föder upp toppklassade hästar i en miljö som går genom box - skrittmaskin - ridhus... och alla deras kusar ser förmodligen utan undantag väldigt välmående ut. Blank hårrem. Pigga ögon. Till och medväl musklade trots att stäppdjuren inte fått se ett enda grönt grässtrå Eller ett utrymme större än ett par hundra kvadratmeter.
Men jag tro att de flesta av oss, även den som inte är en direkt hästkännare, skulle säga att mycket saknas innan de kommer i närheten av sund hästhållning. De kommer i längden att lida av andra åkommor istället, både fysiska och psykiska.

Vidare behöver man inte dö för att man lider, eller leva längre för att man inte gör det.

Allt JAG vill säga i den här diskussionen är: bara för att man KAN betyder det inte att man BÖR (hålla en fisk i en syltburk till exempel ).

Annons