Felaktig volym och ett stort tack

#1 - 30 september 2010 09:07
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]Jag trodde aldrig mitt första inlägg på forumet skulle innehålla bitande kritik. Men efter att ha skickat följande mail till Bromma Zoomarknad för drygt en vecka sedan utan att ha fått något svar vill jag även informera om detta till andra akvarister.[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För ett par månader sedan köpte jag ett hörnakvarium av er, Delta av märket Oceanson. [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri]Jag var lite skeptiskt till volymen redan då jag såg det i affären, men butikspersonalen hos er försäkrade att det var 350 liter, vilket det även står på er hemsida.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=3]Mått:[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri] 70 x 70 x 75 cm[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black][FONT=Calibri]Volym: [/FONT]ca 350 liter[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri]Jag insåg snart att volymuppgiften var helt felaktig.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri]Enligt [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Tahoma][COLOR=#0066cc][FONT=Calibri]http://aquarialand.com/[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri] är volymen 280 liter.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]TECHNICAL DATA : [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]SIZE : 70x70x75h cm[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]WATER VOLUME : 280 lt[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För att vara på den säkra sidan har jag även räknat ut volymen, enligt följande formel:[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Area = 3,1416(pi) * 70 (längdsida) * 70 /4 = 3848 cm2[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Volym = 3848 * 75 = 288 liter[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För att ytterligare försäkra mig om volymen mätte jag den vid ett större vattenbyte, och uppskattar då den verkliga mängden vatten i mitt akvarium till 210 liter, vilket är en helt ok siffra för ett 280 liters akvarium, inte för ett 350 liters.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Jag är väldigt besviken då jag ville ha ett 300 liters akvarium (eller cirka 350 liter, då viss volymmängd går bort). Nu har jag ingen möjlighet att köpa de fiskar (sort/antal) som jag hade planerat. Hade jag fått riktig information från början hade jag troligen köpt [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri]Infinity 126[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri](där för[/FONT][/COLOR][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri] övrigt volymangivelsen stämmer).[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Mvh[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Stefan Lindgren[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag kan även tillägga att jag påpekade detta för personalen i affären redan för en månad sedan, men enligt hemsidan står det fortfarande fel volymangivelse.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Bromma Zoomarknad har en stort utbud på fiskar och akvarietillbehör, tyvärr så är utbudet på kunnig personal betydligt sämre. Jag är/var total nybörjare, men har med tiden insett att jag har fått felaktig information angående: innerfiltrets funktion och installation, vattenberedningsmedel och växtnäring samt vilka fiskar som är lämpliga i akvariet (storleksmässigt). Kunskapsnivån hos personalen är minst sagt varierande.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag vill även passa på att tacka Zoopet och dess medlemmar för all ovärderlig information som jag har läst mig till. Tack vare er har jag nu efter tre månader ett välmående akvarium med glada och pigga fiskar, om än i ett akvarium som är mindre än jag hade tänkt mig.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Om någon på forumet kommer fram till att deras volymangivelse stämmer, så är jag den förste att be om ursäkt till Bromma Zoomarknad.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Stefan Lindgren, Sollentuna[/SIZE][/FONT]
#2 - 30 september 2010 09:14
gilla
#3 - 30 september 2010 10:00
Vill oxå "Gilla" Vart finns Gilla knappen?:p
#4 - 30 september 2010 11:02
#5 - 30 september 2010 12:01
Bromma Zoomarknad, pfft. Tyvärr ingen riktig akvariebutik som jag ser det... Akvarielagret, som dessutom ligger nära, är så enormt mycket bättre.
#6 - 30 september 2010 15:26
Borde du inte få byta ut ditt kar mot ett i rätt storlek? du har ju trots allt betalat för ett på 350liter.
Borde annars vara ett fall för konsumentombudsmannen känns det som då dom väldigt tydligt ljugit för sina kunder.
#7 - 30 september 2010 15:30
Fasen va surt! Jag trycker också på gilla knappen....
#8 - 30 september 2010 15:34
Ja vart ju riktigt dåligt.

Men bara fortsätt skicka det! Någon gång måste de ju svara.. Krävs ibland att man är lite jobbig :(
#9 - 30 september 2010 16:01
Marknadsför man ett akvarium som ca 350 liter så måste man ju acceptera nån slags avvikelse men -20% är klart för mycket, det är inte acceptabelt. Det finns då i konsumentköplagen flera tänkbara saker att ta till, man kan begära prisavdrag, omleverans eller helt enkelt häva avtalet och begära att få lämna tillbaka akvariet och få pengarna tillbaka. Dock, det är en hake och det är att det inte duger att sitta overksam om man hittar ett fel, man måste reklamera.

Vill man behålla möjligheten att göra nåt åt saken så måste man alltså göra en reklamation. Det behöver inte vara så märkvärdigt, det handlar om att tala om att man hittat ett fel på varan och vilket och att man vill att nåt skall göras åt saken.
#10 - 30 september 2010 17:43
Här stod det också som 350l:
http://www.theroyaldiscus.it/trd/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=472

http://www.zoodistribution.se/delta

Men när man räknar på det verkar det inte stämma. Är akvariet en exakt 1/4 av en cirkel?
#11 - 30 september 2010 17:48
Här stod det också som 350l:

http://www.theroyaldiscus.it/trd/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=472

http://www.zoodistribution.se/delta

Men när man räknar på det verkar det inte stämma. Är akvariet en exakt 1/4 av en cirkel?

Säkert är i alla fall att framrutan inte går utanför en 1/4 cirkeln, snarare innanför...
#12 - 30 september 2010 17:53
Surt sa räven... :(

Men det verkar vara fel redan från distributören och räkert från tillverkaren.
#13 - 1 oktober 2010 06:21
Jag har inte så goda erfarenheter av ARN, utdragna processer som inte ledde någon vart. Så för min del ligger bollen hos Bromma Zoomarknad om de vill behålla mig som kund. Annars ligger som sagt Akvarielagret bara ett stenkast bort. Jag är faktiskt lite sugen på att skaffa ett akvarium till.
#14 - 1 oktober 2010 06:30
Det kan kvitta vilka erfarenheter som finns kvar.. Reklamation har du rätt till... Du ska bara kunna tömma avkariet slänga in det i bilen och köra till djuraffären med kvittot gå in och säga att du har med akvariet i bilen här är kvittot... Antingen pengarna eller ett akvarie i rätt storlek annars kan du kontakta polis du kan kontakta advokat osv...

Du har vinsten i detta fal..... Felaktig reklam kan stå det stället dyrt.. mycket dyrt tro mig. Så samla kraft ordna hem ett lite mindre akvarie som du kan överföra allt som du har i ditt nuvarande i.. och kör sen dit! Men ta med akvariet och kvittot! Åk inte dit och fråga "Kan jag komma hit med akvariet" Utan du åker dit SUR och har med akvariet direkt! Jag har faktiskt varit med om liknande.. Dock så svarade affären mig.. Men inget hände fören jag blev förbannad och körde ditt med skitet...

EDIT: Om någon står och klagar så att andra kunder kan höra då måste man lösa det! I telefon och mail kan man skita i vilket för där hör inte andra kunder det!
#15 - 1 oktober 2010 06:33
Kan inte varit så att det bara är grovt fel? "i vilket fall som så ska dom ju byta det till dig " Men endå för ett vanligt akvarie med måtten 70*70*75 är 360 liter . Så dom har kanske räknat ut volymen som ett vanligt.. Och inte i ett hörn
#16 - 1 oktober 2010 06:47
Räknar dom ut volymen på samma sätt för rektangulära akvarium som för hörnakvarium med välvt glas, så är det ingen butik som jag vill handla i fortsättningsvis :) Tack för att du delade med dig av dina egna erfarenheter Majki01, ska se om jag orkar ta tag i det där.
#17 - 1 oktober 2010 07:13
Ne jag syfta mer på deras erfarenhet.. Dom kanske bara mäter alla sidor och slår ut det i en kub kalkylator som man gör med vanliga akvarie... Har dom brist på erfarenhet så kan det ju faktiskt vara en sådan lätt miss dom gjort.. Men dock så har du ju all rätt att byta in det. !
#18 - 1 oktober 2010 10:09
Klart det är tråkigt att storleken inte stämmer på ett akvarium man köpt. Men böket med att tömma och köra dit burken igen känns som knöligt och onödigt jobb för mig iaf med såpass stor burk ändå. Det är nog lättare och smidigare att komma överens om bra priser/gratis kompensation på fisk, käk, inredningar eller vad man nu köper. Om det blir utbyte av burken iaf så glöm inte att har man rätt till ersättning för vad det kostar med resa fram och tillbaka till affären vid fel på en vara.
Att åka och vara hyffsat lugn men bestämd ger nog mer än att skälla som 17.
#14 Polis bryr sig knapapst om en sån här "simpel" sak.
#19 - 1 oktober 2010 10:54
Det är som du säger ett stort projekt för att byta upp sig 70 liter, och jag känner att jag inte orkar med det just nu när jag precis har fått allt att fungera som det ska.
#20 - 1 oktober 2010 11:24
Fast ett nytt akvarium på sisådär 550 liter skulle vara en trevlig kompensation ;)

Skämt å sido, för mig är inte kompensationen den viktigaste biten, utan att man som total nybörjare får felaktig information av personer som har detta som sitt yrke. Att luras att köpa ett akvarium som varken stämmer med uppgifterna på deras hemsida eller vad personalen säger, känns för jävligt. Att dessutom matas med felaktiga råd gällande skötsel och fiskar, känns minst lika illa. Jag ska emellertid inte dra alla över samma kam, det finns kompetent personal på Bromma Zoomarknad, det gäller bara att ha tur att träffa någon av dem.

Anledningen att jag skrev inlägget var att inte fler nybörjare ska riskera att råka ut för samma sak som mig.
#21 - 1 oktober 2010 11:25
heder åt dig där steff
#22 - 14 oktober 2010 07:41
[FONT=Calibri][SIZE=3]En sista uppdatering i ämnet[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nu har det gått tre veckor sedan jag skickade första mailet till Bromma Zoomarknad, och trots påminnelsemail har jag inte fått något svar. I mina ögon betyder tystnaden att Bromma Zoomarknad inte är en seriös akvarieaffär. De bryr sig inte om sina kunder, utan försöker tysta ner problemen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Om någon mot all förmodan ändå vill köpa ett akvarium på Bromma Zoomarknad, tänk då på att Delta hörnakvarium (Oceanson) är på 280 liter, inte 350 liter som det fortfarande står på deras hemsida.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Bromma Zoomarkand har förlorat mig som kund så nästa besök blir på Akvarielagret, ska bli spännande att se vad de har för utbud [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Förhoppningsvis är det sista gången jag skriver såna här inlägg i forumet, men jag blir förbannad när en sådan stor och välkänd affär skiter fullständigt i sina kunder[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Stefan Lindgren, Sollentuna[/FONT][/SIZE]
#23 - 14 oktober 2010 08:12
Kanske skulle åka dit coh prata om akvariet. Som sagt bättre än på telefon. Tänk om det är så knäppt att det blivit något fel så affären inte fått mailet. Frugan råkade ut för det alldeles nyligen.
#24 - 14 oktober 2010 08:22
Jag har påtalat felet vid två olika tillfällen som jag har besökt affären, och bägge gångerna har de försäkrat att det ska vara på 350 liter. Så de vet om problemet, och ändå valt att inte ändra på hemsidan. Och varför skulle de inte ha fått mailen?
#25 - 14 oktober 2010 08:34
Dessutom så reagerade jag redan när jag såg akvariet första gången (som jag skrev i mailet) att det såg lite väl litet ut för att rymma 350 liter, och de om några borde ha gjort samma iakttagelse.

Jag har inget behov att kasta skit på Bromma Zoomarkand, utan skrev inlägget för att inte fler nybörjare ska råka ut för samma sak som mig.
#26 - 14 oktober 2010 08:46
Fattar inte att de fortfarande hävdar att akvariet är på 350 liter?
Går ju faktiskt att räkna ut med simpel gymnasiematte?

Synd att du råkade illa ut, har handlat sten och lite annat på Bromma Zoo, tycker att butiken är trevlig och fräsch, även om kunskapen är galet mkt större på t.ex. Akvarielagret.
#27 - 14 oktober 2010 08:53
Missade att du varit dit ett par ggr redan. Lite osmidigt av affären.
Det där med mail som inte kommer fram ingen aning om varför. Bara att frugan råkat ut för just det nyligen. Vi har ingen affär av något slag förresten.
#28 - 14 oktober 2010 09:18
eriahl skrev:
Missade att du varit dit ett par ggr redan. Lite osmidigt av affären.

Det där med mail som inte kommer fram ingen aning om varför. Bara att frugan råkat ut för just det nyligen. Vi har ingen affär av något slag förresten.

just det har jag råkat ut för, i ett icke akvarierelatreat ärende.

köpte mig en husvagn i våras, på företagets hemsida finns alla säljare upplagda med foton, telefon, fax, och mailadress.

eftersom jag är lite nojjig gällande vad som sägs och inte sägs när det är fråga om affärer på 100,000 pesos, så vill jag
ha allt skriftligt....ergo, jag mailar snubben som var min kontaktperson, han svarar inte, jag mailar igen efter ett tag,
han svarar inte, jag mailar igen,,,,inget svar, efter någon vecka ringer han och undrar varför jag inte hör av mig,
jag säger då att jag har mailat honom 3-4 ggr under en två veckors period, visar sig då att gubbfan inte vet hur man
hanterar mail, han vet inte hur man loggar på en dator ens en gång.......suck....blev i slutändan en massa fax fram och tebax.

lite lustigt tycker jag, att ett företag lägger upp en officiell hemsida med all kontaktinfo, men inte säkerställer att de anställda
kollar (ens kan kolla) sina mail.

när allt var klart så påpekade jag detta för chefen på bolaget....han blev lite förskräckt...visste han inte om....
han går in och kollar snubbens maillåda.....den hade kanske 2000 olästa mails....man kan ju undra hur mycket
affärer som bommades....

nu har jag konstaterat att bolaget har ändrat sin hemsida, finns bara en mailadress till alla säljare, den öppnas
varje morgon, tankas ner, printas ut, av deras assistent.....

you never know....

//
#29 - 16 oktober 2010 03:01
Det här har väl inte så himla mycket med bromma zoo att göra? Utan snarare om tillverkaren eller leverantören...
Jag tror KNAPPAST att bromma mäter sina akvarium de beställer in BARA för att vara på den säkra sidan. Utan de litar väl antagligen på det som står på tillverkarens hemsida eller på de listor som de beställer ifrån. Jag hade inte sagt något om bromma var DE ENDA som sålde detta kar under 350L, men med tanke på att andra hemsidor även marknadsför detta som ett 350L, så känns de snarare som att det är tillverkaren som medvetet lurar butiken... Sen att de i sin tur marknadsför detta som ett 350L är väl då rätt uppenbart... eller är det jag som är ute och cyklar nu?
#30 - 16 oktober 2010 07:15
sandish skrev:
Det här har väl inte så himla mycket med bromma zoo att göra? Utan snarare om tillverkaren eller leverantören...

Jag tror KNAPPAST att bromma mäter sina akvarium de beställer in BARA för att vara på den säkra sidan. Utan de litar väl antagligen på det som står på tillverkarens hemsida eller på de listor som de beställer ifrån. Jag hade inte sagt något om bromma var DE ENDA som sålde detta kar under 350L, men med tanke på att andra hemsidor även marknadsför detta som ett 350L, så känns de snarare som att det är tillverkaren som medvetet lurar butiken... Sen att de i sin tur marknadsför detta som ett 350L är väl då rätt uppenbart... eller är det jag som är ute och cyklar nu?

Jag kan nästan svara OCH ? till det d skrev? denna zoobutik är endå en återförförsäljare och ska med glädje gå in med reklamation när något är fel! Och nu har kunden kontaktat dom och berättat vad som är fel och endå vill dom inte hjälpa han...
Så all heder åt TS och all smuts åt denna zoo butik!
Bilagor:
#31 - 16 oktober 2010 07:32
Jag var lite missnöjd med ett filter jag fick av dem och de fixade ett nytt, men jag fick behålla det gamla och hela processen tog 20 minuter. dock var det nya väsentligt vassare så jag fick betala en 6:e del av det filtret.

Jag var nöjd.
#32 - 16 oktober 2010 12:11
Om jag som helt nybörjare var tveksam till att det var ett akvarium på 350 liter första gången jag såg det, så borde väl de som återförsäljare göra samma sak? Det är ju ändå deras yrke att känna till de produkter som man säljer, eller? Det hela inlägget handlar om är att ta kunderna på allvar, inte sopa problemen under mattan.

Annons