[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]Jag trodde aldrig mitt första inlägg på forumet skulle innehålla bitande kritik. Men efter att ha skickat följande mail till Bromma Zoomarknad för drygt en vecka sedan utan att ha fått något svar vill jag även informera om detta till andra akvarister.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]Hej,[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För ett par månader sedan köpte jag ett hörnakvarium av er, Delta av märket Oceanson. [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri]Jag var lite skeptiskt till volymen redan då jag såg det i affären, men butikspersonalen hos er försäkrade att det var 350 liter, vilket det även står på er hemsida.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=3]Mått:[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri] 70 x 70 x 75 cm[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][COLOR=black][FONT=Calibri]Volym: [/FONT]ca 350 liter[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri]Jag insåg snart att volymuppgiften var helt felaktig.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri]Enligt [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Tahoma][COLOR=#0066cc][FONT=Calibri]http://aquarialand.com/[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri] är volymen 280 liter.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]TECHNICAL DATA : [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri][SIZE=3]SIZE : 70x70x75h cm[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]WATER VOLUME : 280 lt[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För att vara på den säkra sidan har jag även räknat ut volymen, enligt följande formel:[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Area = 3,1416(pi) * 70 (längdsida) * 70 /4 = 3848 cm2[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Volym = 3848 * 75 = 288 liter[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]För att ytterligare försäkra mig om volymen mätte jag den vid ett större vattenbyte, och uppskattar då den verkliga mängden vatten i mitt akvarium till 210 liter, vilket är en helt ok siffra för ett 280 liters akvarium, inte för ett 350 liters.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Jag är väldigt besviken då jag ville ha ett 300 liters akvarium (eller cirka 350 liter, då viss volymmängd går bort). Nu har jag ingen möjlighet att köpa de fiskar (sort/antal) som jag hade planerat. Hade jag fått riktig information från början hade jag troligen köpt [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri]Infinity 126[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=black][FONT=Calibri](där för[/FONT][/COLOR][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri] övrigt volymangivelsen stämmer).[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Mvh[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#2a2a2a][FONT=Calibri]Stefan Lindgren[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag kan även tillägga att jag påpekade detta för personalen i affären redan för en månad sedan, men enligt hemsidan står det fortfarande fel volymangivelse.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Bromma Zoomarknad har en stort utbud på fiskar och akvarietillbehör, tyvärr så är utbudet på kunnig personal betydligt sämre. Jag är/var total nybörjare, men har med tiden insett att jag har fått felaktig information angående: innerfiltrets funktion och installation, vattenberedningsmedel och växtnäring samt vilka fiskar som är lämpliga i akvariet (storleksmässigt). Kunskapsnivån hos personalen är minst sagt varierande.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag vill även passa på att tacka Zoopet och dess medlemmar för all ovärderlig information som jag har läst mig till. Tack vare er har jag nu efter tre månader ett välmående akvarium med glada och pigga fiskar, om än i ett akvarium som är mindre än jag hade tänkt mig.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Om någon på forumet kommer fram till att deras volymangivelse stämmer, så är jag den förste att be om ursäkt till Bromma Zoomarknad.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Stefan Lindgren, Sollentuna[/SIZE][/FONT]