Felaktigt nitrittest!

#1 - 8 februari 2004 17:41
Hej

Efter att ha haft ig¨ng karet i ungefär 7 veckor nu och haft samma nitrithalt hela tiden (0.9 mg/l) enligt Sera No2 test började jag bli lite misstänksam. Trots nitritvec i början och vattenbyten har det alltid legat runt 0.9. För att bara kontrollera testade jag lite vattenledningsvatten och fick då samma resultat om inte värre.

Antingen är det 1 mg/l nitrit i vattnet (=jag skulle vara död) eller så är testet felaktigt.

Jag sköljde kyvetten MYCKET noggrant...

PS. fiskarna kom i efter en vecka, började mata varje-varannan dag efter 5 veckor, innan det var tredje dag.

Tacksam för svar, vad göra?
#2 - 8 februari 2004 18:07
Vad har det testade vattnet för färg är det gul, vilken rad läser du av resultatet på.
#3 - 8 februari 2004 18:20
Hade oxå fel på ett sera nitrit test, den visade 0,9 mg/l konstant! T.o.m. i destvatten.
Fick den reklamerad och det lustiga var att ersättnings asken hade en annan färgkarta! Den nya visar gul-brungul osv.
Den gamla visade grön ton om jag inte minns fel nu! Handlarn blev hur som helst oxå förvånad.
Så det verkar vara någon skum batch Sera har släppt ut... reklamera och byt!
Det var en nervös tid då man inbillade sig att man hade lite nitrit hela tiden.
#4 - 8 februari 2004 18:26
Kramfors: nix det är inte gul, det är brunt, gulbrunt. Det är alltså färg nummer 2 från vänster den passar in på om man säger så.

anli: skönt att höra att det är fler som haft fel, konstigt att det var på samma nitrithalt också. Måste som sagt varit något fel på hela sändningen. Det här är ju såna grejer man förväntar sig ska funka så man reagerar inte på det direkt.

Känns lite hopplöst när man gör allt rätt men så är det samma nitrithalt hela tiden :)

Annons