Fen röta?

#1 - 6 mars 2008 17:55
OM en fena på en scalar börjar bryta upp till två st liksom klyvas, det kan va början på fenröta va? eller kan det vara så att pumpen e för stark...
iaf hur ska jag behandla fenröta eller behandla mot infektioner?
#2 - 6 mars 2008 18:27
Bakteriella sjukdommar som fenröta har jag själv behandlat med sera's baktopur och det fungerade bra. Jag höjde även temperaturen till 28 grader (en grad per dag), men vissa rekommenderar att höja den till 30. Salt (utan jod) ska också hjälpa till i behandlingen ( 1 dl/100liter vatten).
#3 - 6 mars 2008 19:25
ska försöka fixa kort på det, eftersom jag var tvungen att Flytta den För att jag hade nitrit top hos farsan så har den hamnat i ett akvarie med ganska stark innerpump.
jeg e inte hundra på att det är fen röta dock, det ser inte "smutsigt ut" och det e inte den riktiga fenan utan det är den övre långa fenan
#4 - 6 mars 2008 21:26
skulle ha mitt 54 Liters kar till Räkkar, men det får bli behandlings kar nu... tror inte de andra fiskarna skulle uppskatta salt
#5 - 7 mars 2008 12:59
Kör bara med saltet om det inte blir mer. Låter som en skada bara eller hur man ska säga.
#6 - 8 mars 2008 11:08
det var nog inte fen röta, fenan har vuxit ihop igen, nu ser man bara lite på toppen att den e "splittrad" så det borde vara OK imorgon :)

Annons