Fena av! - Sjukdom eller partaj

#1 - 21 oktober 2007 17:48
Min segelfensguppyhane har blivit av med sin fena.
Både stjärt och ryggfenan.
Ser ganska avgnagda ut.
Ingen annan fisk eller räka har nåt liknande.
är det nån sjukdom eller är det slagsmål?
Jag har en annan könsmogen guppyhane och 6 könsmogna honor.
Tacksam för svar!:)
#2 - 21 oktober 2007 18:16
3 guppy skrev:
Min segelfensguppyhane har blivit av med sin fena.

Både stjärt och ryggfenan.

Ser ganska avgnagda ut.

Ingen annan fisk eller räka har nåt liknande.

är det nån sjukdom eller är det slagsmål?

Jag har en annan könsmogen guppyhane och 6 könsmogna honor.

Tacksam för svar!:)

jag har lite svårt att tro att någon av dina guppysar varit på honom, men men man vet aldrig...kanske en liten mordisk guppy du har ;)...skämt å sido, finns det någon beläggning på fenan eller nått?. kanske fenröta?...
#3 - 21 oktober 2007 19:20
macke_fisk skrev:
jag har lite svårt att tro att någon av dina guppysar varit på honom, men men man vet aldrig...kanske en liten mordisk guppy du har ;)...skämt å sido, finns det någon beläggning på fenan eller nått?. kanske fenröta?...

Om ingen annan fisk har så är väl inte den extremt smittsamma fenrötan nåt alternativ?

Vaddå Beläggning?
#4 - 22 oktober 2007 11:20
Det finns många typer av SVAMPINFEKTIONER....en "belägning" skulle kunna vara någon typ av svamp, ställ frågan i sjukdomsforumet istället....
#5 - 22 oktober 2007 15:21
Kan mycket väl vara att den fått stryk men håll koll på dom andra lite extra
#6 - 22 oktober 2007 17:30
Även min salt o peppar pansarmal har nu blivit av med halva sin ryggfena.:(
#7 - 22 oktober 2007 17:33
3 guppy skrev:
Även min salt o peppar pansarmal har nu blivit av med halva sin ryggfena.:(

vilka mer fiskar har du i det akvariet som fiskarnas fenor blir söndertrasade?
#8 - 23 oktober 2007 00:29
Det låter hårt, men det är sådant här du får räkna med när du har såpass mycket fisk i ett 25 liters kar, om det stämmer med din profil.
De flesta av fiskarna bör ha mer utrymme än vad de har, och med den fiskbelastningen kommer det ofta sjukdomar i karet.
Det är antagligen fenröta som fiskarna drabbats av och du bör medicinera mot detta, och det kommer ofta av dålig vattenkvalité så se till att höja den med.
#9 - 26 oktober 2007 21:16
ansjo skrev:
Det låter hårt, men det är sådant här du får räkna med när du har såpass mycket fisk i ett 25 liters kar, om det stämmer med din profil.

De flesta av fiskarna bör ha mer utrymme än vad de har, och med den fiskbelastningen kommer det ofta sjukdomar i karet.

Det är antagligen fenröta som fiskarna drabbats av och du bör medicinera mot detta, och det kommer ofta av dålig vattenkvalité så se till att höja den med.

Tyvärr har ansjo rätt....börja med stora ganska täta vattebyten, överväg sedan vilka fiskar som skall få flytta [COLOR=Red]om[/COLOR] de överlever, samtidigt som du måste medicinera.
Då KAN de som blir kvar kanske trivas framöver, utan att drabbas av sjukdomar. Lycka till.
#10 - 27 oktober 2007 13:48
tummen skrev:
Tyvärr har ansjo rätt....börja med stora ganska täta vattebyten, överväg sedan vilka fiskar som skall få flytta [COLOR=red]om[/COLOR] de överlever, samtidigt som du måste medicinera.

Då KAN de som blir kvar kanske trivas framöver, utan att drabbas av sjukdomar. Lycka till.

Dom ska flytta till ett 46 liter senare under hösten.
Men som sagt ingen visar några ''dödssyndrom'' utan tre stycken har lite naggade fenor och ''thats it'' ingen beter sig konstigt utan alla äter, simmar som vanligt, parar sig etc.
#11 - 27 oktober 2007 22:02
3 guppy skrev:
Dom ska flytta till ett 46 liter senare under hösten.

Men som sagt ingen visar några ''dödssyndrom'' utan tre stycken har lite naggade fenor och ''thats it'' ingen beter sig konstigt utan alla äter, simmar som vanligt, parar sig etc.

Även 46 liter låter litet, skaffa ett på minst 100 liter så skall du se att de blir MYCKET gladare....äter alla och är glada i övrigt så klarar de sig säkert, men minska om möjligt på antalet fiskar, det tjänar du på i längden!:p:D

Annons