Fenål

#1 - 18 februari 2007 16:09
Har en fenål(Erpetoichthys calabaricus) sedan en vecka tillbaka.
han ligger o trycker i sitt gömställe 99.5% av tiden,vilket tydligen är normalt.
matar honom med frysta räkor, fast jag är inte. riktigt säker att han får i sig så mycket,har bara sett honom käka en gång.
Hur mycket mat o hur ofta äter de?
Hur vet jag att han inte dött o ligger o förpestar akvariet(utan att vända upp o ned på det)?

Tacksam för svar
- nybörjaren
#2 - 18 februari 2007 16:15
De öron/fen/pansarålar jag har haft har inte varit skygga alls, utan tämligen glatt simmat runt i akvariet. Jag vet inte om det beror på att jag alltid har dem i par, snarare än ensamma. Vet inte om de kräver sällskap av artfränder, men de verkar i alla fall inte vantrivas i varandras sällskap. En gissning är att de blir skygga om man har dem ensamma, men vet inte hur de lever i naturen. Jag brukar hursomhelst skaffa en hane och en hona när jag köper så´na.

Jag har heller inte sett de jag haft äta så ofta, men de har bra luktsinne, och hittar förmodligen småbitar som andra fiskar missar.
#3 - 18 februari 2007 16:32
fixar kanske en till o ser vad som händer, tack!
#4 - 18 februari 2007 16:40
Könen ser man på storleken på analfenan.
#5 - 18 februari 2007 16:44
Ok,problemet är att jag inte vet vad jag har i nu o eftersom han/hon förmodligen kommer fortsätta gömma sig,så vet jag inte riktigt vilket kön jag ska köpa???
#6 - 18 februari 2007 16:53
Du kanske kan lyfta på grottorna.
#7 - 18 februari 2007 17:04
den ligger i ett stort skeppsvrak, lyfte på det häromdan när jag trodde den rymt.
knackade även på det med en pinne medans det var i luften,men han kom ändå inte ut!
#8 - 18 februari 2007 17:07
Ok, du minns inte hur den såg ut när du köpte den? Honor har en liten smal pinne till analfena, hanar har en större och bredare.
#9 - 18 februari 2007 17:20
ok, får titta när jag får chansen. Tack för svaret!
#10 - 18 februari 2007 18:27
De trivs absolut bäst när de är flera.

Annons