Hmm...Tanken att ha ett litet monster smygandes omkring tillsammans med fiskarna känns spännande tycker jag. Men frågan är om akvariet blir för litet? Iofs blir väl inte senegalusen mer än typ 20?
Vad ska dom ha att äta då? Räkmix för mesigt? :/
jag tycker du har helt rätt tänk.. många som är alldeles för försiktiga i mitt tycke.. många "monsterfiskar" är betydligt snällare än många sällskapsfiskar.. det som gäller för alla fiskar är ju att de äter det som går in i munnen, det handlar bara om hur stor den munnen är.. just fengäddor delas upp i "upper jaws" och "lower jaws" där anatomin skiljer sig en del.. upper jaws har längre överkäke än underkäke och lower jaws har tvärtom (då ser det ut som att de har kyssmun).. upper jaws är snällare (med undantag för P. Ornatopinnis som har blivit misshandlad som liten eller nåt) och blir mindre (mellan 20-30cm) och fungerar generellt med större sällskapsfiskar.. de är även mer aktiva och frisimmande.. jag har råkat få lek på senegalus så de är även möjliga att odla..
du kan köra med någon kraftigare pellets, jag är partisk mot hikari, dels pga lojalitet och dels för att det funkar, cichlid gold sinking brukar funka på fengäddor.. vanliga frysta räkor, fiskfilé, etc.. :) de behöver inte heller mat varje dag även om det är fördelaktigt när de växer..
de planar ut runt 20cm men kan nog bli 30-35 om man ger det 10-20 år.. hur som helst.. om du kan leva med att dina ciklider får ett foder som enligt vissa är för kraftigt skulle jag absolut testa en senegalus.. har du tur kan du få tag i en som är 10-15 cm så inte dina ciklider är elaka mot den.. du har även P. Delhezi att titta på..
jag har suttit via mobilen tills nu så jag har inte orkat skriva en uppsats.. men är det något du undrar över är vi några här som har lite koll iaf..