Fenorna "klistrar i hop sig"

#1 - 17 september 2009 15:49
Hej!

Har ett relativt nystartat akvarium. En kampisk hane som har trivts bra har plötsligt fått väldigt fula fenor. Som om de klistrat i hop sig. Den är väldigt passiv och skygg, tvärt emot innan.

Alla vattenvärden är bra. Nitrit, ph, hårdhet osv. De övriga fiskarna ser ut att trivas bra.

Vad kan detta bero på? VAd kan det vara för sjukdom? Vad bör jag göra?

Tack på förhand!

//Jonas
#2 - 17 september 2009 17:03
Vad har du för temperatur i akvariet? Kampfiskar vill ha ganska varmt 28-29 grader.
Du kan prova att ge den ett saltbad också.
#3 - 17 september 2009 19:07
Okej, kanske lite svalt. Höjer tempen lite..

Hur ger man salt bad?

//Jonas
#4 - 18 september 2009 06:23
Mätte upp höga Nitrit och nitratvärden i morse. Kan vara det som är boven i dramat kanske.
/Jonas
#5 - 7 oktober 2009 11:10
Hej!
Det där har hänt min guppy hane med, han hade väldigt stora fenor förut men nu är det bara ett rakt sträck. Jag har för mig att det har hänt mina guppys förut någon gång.
Akvariet är ganska nyuppstartat och i det finns det två guppy hanar, två platy hanar och två pansarmalar. Tempraturen ligger runt 25 och alla fiskar ser ut att må bra, förutom guppyn. Värdena ser också okej ut, förutom att carbonate värdet har sänkts lite.
Vet någon vad som är felet?
#6 - 7 oktober 2009 11:30
Om fenorna klibbat ihop eller försvunnit är det antagligen fenröta. Svamp visar sig tex runt munnen som vitt ludd eller som fällt på kropp och fenor. Smittar så det är bra att behandla hela akvariet så snart som möjligt! Ett saltbad är ett tempererat bad á 10l med 15msk upplöst salt (grovsalt ell. havssalt utan jod och klumpförebyggande medel). Man lägger ner fisken allt från sekunder till några minuter. Eller kör dopp och sedan i karantänsakvarium. Upprepa doppet varannan timme. Jag skulle dock höja temp och medicinera med eSHa 2000 som tar eg. allt förutom vita prick.
//Camilla
#7 - 7 oktober 2009 11:33
Och gör ett vattenbyte innan medicinering.
//Camilla
#8 - 7 oktober 2009 11:52
lindjonas skrev:
Mätte upp höga Nitrit och nitratvärden i morse. Kan vara det som är boven i dramat kanske.

/Jonas
Ja höga nitritvärden är väldigt skadligt!
#9 - 17 december 2009 13:31
Hej!
Nu har det slagit till igen för mig. Denna gång på två av platysarna.
Jag har under nån veckas tid haft två stycken dvärgkulfiskar i akvariumet för att äta sniglar. Men nu är de mesta borta, så eventuellt kan de ha gått på de två platysarna och tuggat på deras fenor. Men stjärtarna ser ändå lite klibbiga ut. Jag har tagit bilder på dem, så ni får se själva.
Bilderna ligger på min blogg, men svara här så är jag tacksam!
http://youarelove.blogg.se/2009/december/inget-med-bloggen-att-gora.html#comment
#10 - 17 december 2009 16:24
Hmm...läs på lite om torpedsjuka och se ifall det kan vara det?

Annons