Fenröta!

#1 - 2 april 2006 16:07
HJÄLP!!

Min ena slöjstjärt har drabbats av fenröta! Vad ska jag göra förutom att isolera den från de andra?? Finns det någon medecin mot det och vad heter den i så fall?? Vill inte bli av med min stackars slöjstjärt!!
#2 - 2 april 2006 16:37
Snälla snälla snälla hjälp mig!
#3 - 2 april 2006 16:42
Se till att vattnet är rent, sätt till salt http://www.kramforskoi.com/salt.htm
Byt även 30-40 % vatten i akvariet då vattnet kan vara förorenat av bakterier.
Fenröta kan även uppstå efter parasit, svamp, sjukdom angrepp, skada, stress, överbefolkning kan även vara en orsak.
Friska välmående fiskar drabbas inte då de har motståndskraft att själva motstå problem.
#4 - 2 april 2006 16:44
Jag håller just på att medicinera just mot fenröta som jag fått i ett kar med dvärgciklider. Den medicin som jag använder heter Melafix och ska vara bra och skonsam, jag har även haft i lite ektozonsalt och hittills ser det ut att fungera. Ingen av fiskarna har blivit värre utan snarare bättre och ingen har dött, dessutom lekte ett av paren mitt under medicineringen. Jag har bara använt den i fyra dagar men det ser bra ut än så länge som sagt.
#5 - 2 april 2006 17:08
Här kan du läsa om Melafix http://www.home.no/telekort/fisk/melafix.html
Kolla vad in butik har hemma.
Sera har tex baktopur, i svårare fall om bakterien gått in i blodet kan det behövas tex baktopur direct.
#6 - 2 april 2006 18:04
tack snälla för hjälpen! ska åka till djuraffärn så fort jag kan imorgon!! Om inte så skickar ja lilla pappa åt mig.. :)
#7 - 2 april 2006 18:25
Har du förstått att du ska göra delvattenbyte så vattnet är perfekt innan du medicinerar,
Slamsug också botten för att få bort så mycket fasta föroreningar som möjligt och organismer som finns i botten då de flesta kommer att dö av medicinen.
Medicinen som dödar bakterierna på fisken dödar också i stort sett alla bakterier i vattnet även de nyttiga.
Därför är det bästa att köra filtret i ett annat vatten om du ska behandla i akvariet, om de andra fiskarna är friska så optimera vattnet och salta, och behandla den sjuka fisken separat.
Då kan du behöva en luftpump med syresten för syresättningen, ingen foder under behandlingen.
#8 - 2 april 2006 18:59
Jag har bytt och gjort rent grundligt idag, slamsugit botten och även dragit med algskrapa på rutorna.. Bytte ungefär lite mer än hälften av vattnet.
Men jag tänkte att jag behandlar honom i ett eget litet akvarie.. så att jag inte tar dö på de andra viktiga bakterier.. ska jag ha i några växter åt honom då?? och även salt i det ja ahr honom i??
#9 - 2 april 2006 19:06
Du behöver inga växter, ljus eller grus.
Om du inte har några andra fiskar som inte tål salt kan du ha salt i akvariet.
Jag tycker även att du ska ha salt i vattnet under behandlingen.
Vissa mediciner som innehåller formalin brukar salt inte rekommenderas.
#10 - 3 april 2006 11:39
tyvärr dog han under natten.. :( mycket tråkit!
Men alltså.. kan man ha salt i vattnet till slöjstjärtar..??
ska se om jag kan hitta nåt vitamin tillskott åt dem på fiskaffärn idag..
tack för all hjälp..!!
#11 - 3 april 2006 12:24
Du kan ha salt i vattnet till Slöjstjärt 1,5 gram per liter vatten.
Du måste hålla reda på hur mycket vatten du byte och bara tillsätta salt för den mängen.
#12 - 3 april 2006 15:17
jadu.. d va en hel del.. får köra i det nästa vattten byte då ja kan hålla lite mer koll..:)
köpte tropical multimineral till dem idag,..
#13 - 5 april 2006 06:50
Ett tips

[quote=Tikkatikkatini]jadu.. d va en hel del.. får köra i det nästa vattten byte då ja kan hålla lite mer koll..:)
köpte tropical multimineral till dem idag,..[/quote]

Kolla upp så du har ett filtersystem som räcker till. Har precis konstaterat att ett som brakar ihop under trycket av för många fiskar/för litet antal liter vatten per capita kan orsaka fenproblematik.
#14 - 6 april 2006 16:50
fisken med fentöra dog..
men nu ahr mina guppy honor drabbats av munröta istället!! :(:(:(
två har redan dött desvärre.. men den tredje lever fortfarande men hon är också sjuk.. men jag har till och med tagit upp henne i handen och kurerat hennes läppar med bactopur och har det även i vattnet i det akvarie hon är i.. verkar det snabbare när man har det på direkt å inte bara i vattnet? vill inte att hon ska dö! :(:(
#15 - 7 april 2006 14:25
Bactopur ska man inte ha på direkt på fisken vad jag vet.

Annons