Hejsan allihopa!
Det är så att jag har drabbats av fenröta i mitt 55 liters akvarium, det var ett tag sedan som det började. Först så höjde jag temperaturen med ngn grad och hade i lite ektozonsalt. Jag medicinerade med baktopur precis så som det står på förpackningen.
Dom flesta av fiskarna blev bra, men det är ngn av dom som tydligen inte vill bli bättre så nu är jag inne på en andra kur. Tidigare syndes det mera på några av ynglen men dom är det bara bra med nu.
Fiskarna som jag har i akvariet är guppyn & Trådfenade regnbågsfiskar, samt några körsbärsräkor och några olika snäckor.
Fenrötan började när jag hade köpt ett gäng med mix-guppyn på affären, fiskarna var från ngn privatperson här i stan. Jag gissar på att några av dessa guppyn inte är några ungdomar för några av dom är riktigt krokiga..
Dom såg ju fina & fräscha ut på affären, förmodligen tittade jag inte så noga för jag såg bara dom friska och fina guppyna.
Givetvis byter jag vatten & håller koll på vattenkvaliten och där är det inga problem.
Jag fick tidigare rådet att köra med en kur costapur om det inte hjälpe med baktopuren, för tidigare var jag en aning osäker på vad fiskarna hade drabbats av men nu syns det tydligt på i alla fall en guppy att det är fenröta.
Finns det kanske ngn medicin som är bombsäker när det gäller fenröta eller ska jag helt enkelt ta bort den guppyn som inte vill bli bra. För är hon gammal & eländig så kanske hon helt enkelt inte blir bättre än vad hon är nu?
Hälsningar från Anneth som behöver hjälp,