Fenröta, hopplösa fall?

#1 - 26 juni 2007 16:35
Hejsan allihopa!

Det är så att jag har drabbats av fenröta i mitt 55 liters akvarium, det var ett tag sedan som det började. Först så höjde jag temperaturen med ngn grad och hade i lite ektozonsalt. Jag medicinerade med baktopur precis så som det står på förpackningen.

Dom flesta av fiskarna blev bra, men det är ngn av dom som tydligen inte vill bli bättre så nu är jag inne på en andra kur. Tidigare syndes det mera på några av ynglen men dom är det bara bra med nu.

Fiskarna som jag har i akvariet är guppyn & Trådfenade regnbågsfiskar, samt några körsbärsräkor och några olika snäckor.

Fenrötan började när jag hade köpt ett gäng med mix-guppyn på affären, fiskarna var från ngn privatperson här i stan. Jag gissar på att några av dessa guppyn inte är några ungdomar för några av dom är riktigt krokiga..
Dom såg ju fina & fräscha ut på affären, förmodligen tittade jag inte så noga för jag såg bara dom friska och fina guppyna.

Givetvis byter jag vatten & håller koll på vattenkvaliten och där är det inga problem.

Jag fick tidigare rådet att köra med en kur costapur om det inte hjälpe med baktopuren, för tidigare var jag en aning osäker på vad fiskarna hade drabbats av men nu syns det tydligt på i alla fall en guppy att det är fenröta.

Finns det kanske ngn medicin som är bombsäker när det gäller fenröta eller ska jag helt enkelt ta bort den guppyn som inte vill bli bra. För är hon gammal & eländig så kanske hon helt enkelt inte blir bättre än vad hon är nu?

Hälsningar från Anneth som behöver hjälp,
#2 - 26 juni 2007 16:55
Det är en liten samvetsfråga det där.
Skulle jag råka ut för det som du har hade jag flyttat de som fortfarande är sjuka till ett karantänskar. Dels så ser du lättare om de blir sämre, de smittar inte de övriga som har frisknat till och så kan du då medicinera bara de som fortfarande är sjuka.
Blir de inte bättre av det kanske du får överväga att ta till kniven, då de kanske har svårare att ta emot medicin om de redan är gamla och slitna.
#3 - 27 juni 2007 13:11
Nu så har jag satt sjuklingarna för sig själva i ett eget litet akvarium samtidigt som jag har haft i medicin. Så nu är det bara att hoppas på att dom blir friska annars så tar jag bort dom.

Hälsningar Anneth
#4 - 27 juni 2007 20:52
Hoppas att det kommer att gå bra, men ha samtidigt ögonen öppna så de övriga "friska" fiskarna inte blir dåliga igen.
#5 - 27 juni 2007 21:09
Jodå jag håller koll på dom, nästan så att man blir lite knäpp, jag reagerar så fort ngn fisk beter sig lite konstigt, även om det är normala grejjer som fiskarna har för sig.:D Eller så ser man fel på fiskarna, fel som egentligen inte finns där..:D

Hälsningar från Anneth
#6 - 27 juni 2007 21:14
Det är bara att ta det lugnt, luta sig tillbaka i soffan och gilla läget.
Jag tror att man många gånger överarbetar saker och ting då man så fort tror att en fisk är dålig medicinerar hela karet med följd att bakteriekulturen slås ut.
Då är det bättre att göra som du gjorde nu, ta ut fisken till ett eget kar, hålla koll på den och givetvis även de andra och medicinera med måtta.
Fiskar kan bli stressade med och bara det gör att de kan sjukna till och se hängiga ut för att sedan friskna.
#7 - 27 juni 2007 21:19
Jo jag vet det, jag försöker i alla fall att inte stressa & ta ihjäl fiskarna pga min tokiga noja,, Dom som är kvar i akvariet är ju pigga & fräscha, dom både äter & skiter som dom ska:D

Hälsningar Anneth
#8 - 27 juni 2007 21:28
Det kommer säkert att gå bra, och det bästa i den här historien att nu har du blivit mer erfaren och klokare:p!
#9 - 28 juni 2007 16:43
Ja vi får hoppas på att jag har blivit klokare av den här sjukhistorien, fast efter 30 år med akvariehobbyn så borde jag ju ha lärt mig ngt alla fall, även om det tar tid ibland:D..

Ja dom där sjuklingarna som går själva ser inte ut att vilja bli bättre så snart tar jag nog bort dom, synd bara på så himla fina guppyn, men det är ju inte så mycket att göra när dom inte blir friska och krya..

Hälsningar Anneth
#10 - 7 juli 2007 19:51
Nu efter många om & men så är mina fiskar förhoppningsvis friska. Dom blev dåliga igen efter sista medicineringen med baktopur.
Det dök upp lite nya konstigheter med fiskarna, eller det fanns nog där hela tiden fast jag inte såg det. Nämligen att några av fiskarna tappade färgen främst på bakkroppen, klibbade ihop med både stjärt & ryggfenorna, dom simmade ryckigt.
Dom ihopklibbade & även trasiga fenorna trodde jag ju först att det var fenröta. En del av guppyna var ju även lite krokiga, tom med mina trådfenade regnbågsfiskar började bli dåliga, bleka & med ihopklibbade fenor.

Så jag började söka igenom i några av mina böcker och hittade i Kjell Fohrmans bok Back to Nature Akvarieguide och där under sjukdomar på hudgrumling hittade jag det som mina fiskar förmodligen hade drabbats av så jag gjorde som det stod där, höjde temperaturen ännu mera, hade på mera ektozonsalt och medicinerade med costapur, jag höll på med det ett tag så nu tror jag faktiskt att fiskarna är friska i det akvariet...

Hade jag gjort som det sas i en tidigare tråd så hade mina fiskar blivit friska mycket tidigare, men det är väll så med "gamla envisa kärringar" att man ger sig inte i första taget..;)

Men nu känns det i alla fall himla roligt igen med att vara akvarist. =)

Simma lugnt
Hälsningar från Anneth, den envisa ;)
#11 - 27 juli 2007 13:38
Hej, hur ser fenröta ut på fiskar?

Annons