Fenröta-obotligt?

#1 - 28 januari 2007 20:28
Idag dog den tredje Endlers guppyn av fenröta.
Har medicinerat i en vecka nu, samt haft i mer salt, men det verkar inte alls funka.
En till är ganska illa däran, och skulle gärna vilja kunna rädda den.
Tror ni att det är menigslöst att hålla på med medicin?
Har ni lyckats bota era fiskar nån gång?

Yttligare en fråga: När jag väl blivit av med denna förbaskade
sjukdom, hur lång tid måste jag då vänta tills jag kan släppa i mina
yngel i karet tror ni?
#2 - 29 januari 2007 11:32
Fenröta är svårt att komma åt, men det går!
Det bästa om man medicinerar är att göra det i ett separat kar, eftersom en delorsak till fenröta är just lite knackiga vattenvärden. Medicinerar man hela akvariet så FÅR man ju dåliga vattenvärden på köpet eftersom nyttobakterierna slås ut.

Jag kom tillrätta med fenröta på kampfiskhanne genom att medicinera honom separat - och upprepade gånger. Har för mig det krävdes åtminstone 2 omgångar medicin.

Men eftersom du tydligen medicinerat hela akvariet så spelar det ju ingen roll.. Om jag var du skulle jag faktiskt ta bort de sjuka fiskarna och satsa på att bättra på vattenkvalite'n istället. Alltså sluta med medicinen!
Det kanske låter hårt men är ibland det bästa.
Saltet kan du däremot ha kvar ett tag till.
#3 - 29 januari 2007 11:36
Ingalunda.;) Gjorde just ett inlägg i denna tråd om just fenröta.:)
#4 - 29 januari 2007 11:37
Gjorde just ett inlägg i denna tråd om just fenröta.:)
#5 - 29 januari 2007 13:02
Ja, har funderat på att flytta dem, men har just nu inget kar till det då ynglena bor i det minsta just nu.
Fick in fenrötan från ett par nya fiskar....Får väl skylla mig själv som släppte ner dem utan karantän.
#6 - 29 januari 2007 18:23
Våra platyn hade fenröta när de inhandlades...räckte dock med en medicineringsomgång för att få bort det?

nu har fenorna nästan vuxit ut helt och de är fina igen...

Vi fick General Tonic(tetra medica)

Annons