Fenröta... På Guppy?

#1 - 28 juli 2011 11:41
Hej!
Min kampfisk har nyligen fått fenröta, och när jag idag saltbadade honom så såg jg att min guppyhanes ryggfena blivit ljusare precis som på kampfisken... Kan guppies också få fenröta? Ka man använda samma behandling som jag använder på kampfisken? Kampfisken badar jag två gånger om dagen i 27 grader varmt vatten med salt och vattenberedningsmedel...

HJÄLP!

Kram S.E
#2 - 28 juli 2011 12:03
Alla fiskar kan få fenröta. Dom får det lätt om dom blir bitna och det är taskig vattenkvalitet.
saltbad ska man egentligen bara ta om det är extrema fall. Om man får fenröta var säker att det är fenröta. Det kan bara
varit någon som naffsat. Behandla med Myxazin, byt vatten i akvariet och tillsätt eventuelt lite jod-fritt salt.
#3 - 28 juli 2011 14:46
Jag tillsätter redan jod-fritt salt. Men jag e gnska säker på att det e fenröta.
#4 - 29 juli 2011 08:48
OK kan du länka ett foto så kan vi få se.
Om du är säker så borde du börja behandla med något bra medel.
Myxazin funkar bra för mig.
#5 - 29 juli 2011 08:58
Ok, nja jag har ingabra bilder då de inte vill stå still...

1. Tar de andra fiskarna skada av Myxazin?

2. Tar fiskarna skada av Myxazin även om det inte är fenröta?

Kram S.E
#6 - 29 juli 2011 10:57
1 Fiskarna tar inte skada och de goda bakterierna i tillexempel filtret tar inte heller skada.
2 De gör inte det. Om du är säker på att det är det bör du behandla annars är de risk att din gode vän dör:(
Det bästa är ju att sätta din guppy ett karatänkar vilken gör att du lättare kan dosera och studera fisken.
Symptomen på fenröta är fransiga fenor, vit-grå beläggning på fenorna samt att fenorna fräter bort om du ser dom här symptomen är det fenröta. Hoppas din vän mår bättre snart:)
#7 - 29 juli 2011 13:46
Ok bra att veta. :) Både min kampfisk och min Guppyhane har fått som genomsinlighet längst ut på fenorna och på kamphanen har det försvunnit en bit... Tyvärr har jag inte tillgång till ett karantänkar... :( Men tror du att det går ändå? Om man bara dosrar i karet?

En annan viktig sak, jag har ett guppyyngel i ett yngelkar i samma akvarium, kommer ynglet att ta skada av Myxazinet?

Kram S.E
#8 - 29 juli 2011 20:39
Dom säger att Myxazinet inte ska skada fisk, växter eller goda bakterier men tyvärr vet jag inte hur det påverkar ett yngel.
Det borde inte skada ynglet men jag är inte 100%. Man kanske kan ha honom i en liten skål, balja eller liknande?
#9 - 29 juli 2011 21:02
Ja det går nog, nu ska jag ju behandlaguppyhanen oxå men e kan ju va i varsin skål... Jag KANSKE ska köpa ett akvarium till kampfisken då han inte e särskilt snäll mot de andra fiskarna

Annons