fet guppy kantrar??

#1 - 27 mars 2007 12:15
alltså ja jag har haft fisk förut osv meeeeen aldrig vart med om att en guppy hona blir så fet så hon kantrar över till sidan.....
nu karensa jag henne i ett mindre kar om det är ngt annat, inga utåt stående fjäll som det ska va vid buk joxet utan antagligen är hon på smällen......
inga tecken på sjukdom mer än att hon kantrar och vill va på botten.
vattnet i karet har bra värden och de övriga fiskarna verkar va som vanligt.
men hon e fet..... har aldrig sett en så fet guppy faktiskt.
#2 - 27 mars 2007 15:35
Låter som om det är något fel, på hennes simblåsa.

Simblåsan är ju det organ som hjälper fisken att hålla sig på rätt köl och att bli i det närmaste viktlös i vattnet. Utan simblåsa är fisken tvungen att simma intensivt hela tiden, för att inte sjunka.

MVH/Anita
#3 - 27 mars 2007 15:43
Min guppy äger lätt

HAR DEN BÄSTA GUPPYN :d

HAR REKORDET OXÅ .. 62 ST YNGEL AV 1 GUPPY HONA :P ALLIHOPA LEVER O E STORA NU. . . .

GOOD LUCK AND HAVE FUN !
#4 - 27 mars 2007 15:46
Riktigt stora och friska guppyhonor kan få över 150 yngel åt gången. Kanske har din guppy många yngel men ligger hon på sidan har hon nog fått fel på simblåsan och om den ligger på sidan hela tiden borde du avliva den.
#5 - 27 mars 2007 17:00
noppe hon ligger inte på sidan hela tiden utan är som att hon välter..
fundrar på om hon ska yngla och om det kan va det som gör det.
känns lite barbariskt att hugga skallen av henne om det bara är yngling.
#6 - 27 mars 2007 21:42
En guppy hona som som får så många yngel att hon blir sjuk av det, skulle jag inte vilja spara någon avkomma efter.

Det är väldigt osunt och onaturligt, absolut inget man vill ska sprida sig i en guppystam.

MVH/Anita
#7 - 28 mars 2007 01:29
Fertila ungfödare finns det gott om, men inte skulle jag hugga huvudet på en av mina för att hon får många yngel.
Då kanske det är tur att jag bara har 2 barn:p !
Skämt åsido, att de får många yngel när de blir större är bara normalt, men att de sedan blir såpass utkörda i slutet av livet när de föder gör inte avkomman sämre för det. Då skulle alla yngel som den honan fått tidigare vara av sämre kvalité och det vet jag inte om jag kan skriva under på.
#8 - 28 mars 2007 07:38
Inte kvantiteten.....

Senerunal skrev:

HAR REKORDET OXÅ .. 62 ST YNGEL AV 1 GUPPY HONA :P ALLIHOPA LEVER O E STORA NU. . . .

GOOD LUCK AND HAVE FUN !

;) man ska eftersträva utan KVALITETEN.....;)
#9 - 28 mars 2007 09:24
Ja vad är viktigast är det kvantitet eller kvalitet? För mig är det det sistnämnda som gäller.
#10 - 28 mars 2007 12:50
Ja, eftersom du stoppat henne i ett eget karantänakvarium så är det väl bara att vänta och se vad som händer...[:-55]

Jag håller tummarna att det bara är yngel iaf:)
#11 - 28 mars 2007 12:50
ansjo skrev:
Fertila ungfödare finns det gott om, men inte skulle jag hugga huvudet på en av mina för att hon får många yngel.

Då kanske det är tur att jag bara har 2 barn:p !

Skämt åsido, att de får många yngel när de blir större är bara normalt, men att de sedan blir såpass utkörda i slutet av livet när de föder gör inte avkomman sämre för det. Då skulle alla yngel som den honan fått tidigare vara av sämre kvalité och det vet jag inte om jag kan skriva under på.

Fattade kanske fel, fick för mej att det var en ganska nyinköpt hona.

Är den gammal är det en helt annan femma, då är det kanske inte så konstigt om den ger upp vid en stor kull.

Däremot, så ser jag ingen som helst fördel, med ungfödare som får extremt många yngel. Anser inte att det är en egenskap som bör prioriteras, lika lite som honor som får väldigt få yngel.

Ett normalt antal yngel till honans storlek, är helt klart att föredra. Om man vill ha friska och sunda fiskar.

MVH/Anita
#12 - 28 mars 2007 16:32
hon fick gå vidare i går kväll, hon måde uppenbart välldigt dåligt och vi gjorde plågan kort.
hon var ganska ung och hennes första kull...
kan jag sakna ngt i mitt vatten som stoppar upp ynglingen och det stannar kvar i magen och gör fiskarna sjuka?
i morse hittade jag en hög gravid platy död, hon hade inte visat några tecken på sjukdom eller kantring.
värderna är bra i karet och övriga fiskar ser pigga ut, har 1 platy till som är höggravid och 2 guppy honor som oxå borde vara på g snart......
#13 - 28 mars 2007 16:46
polysperma skrev:
hon fick gå vidare i går kväll, hon måde uppenbart välldigt dåligt och vi gjorde plågan kort.

hon var ganska ung och hennes första kull...

kan jag sakna ngt i mitt vatten som stoppar upp ynglingen och det stannar kvar i magen och gör fiskarna sjuka?

i morse hittade jag en hög gravid platy död, hon hade inte visat några tecken på sjukdom eller kantring.

värderna är bra i karet och övriga fiskar ser pigga ut, har 1 platy till som är höggravid och 2 guppy honor som oxå borde vara på g snart......

har osså hafr huppys som bara har hunnit föda ett yngel innan dom har bara dött, dom klarade inte trycket :confused: .....men sen så har jag haft guppyn som säkert gett mig sammabnlagt över 100 yngel och klarat sig galant hela tiden :p
#14 - 28 mars 2007 18:08
Kanske bara helt enkelt beror på att de inte har varit i så bra form från början , de starkaste klarar sig ju men jag kan ju ha fel. Har du kollat värderna i karet, har du något annat akvarium som du kan ha över dem i?
#15 - 28 mars 2007 19:32
har 2 kar...... kanske ska peta över dom till mini scalarena.
#16 - 30 mars 2007 11:12
polysperma skrev:
har 2 kar...... kanske ska peta över dom till mini scalarena.

Hoppas det löser sig....
#17 - 1 april 2007 07:14
Senerunal skrev:

GOOD LUCK AND HAVE FUN !

MEN HALLÅ VAD HAR DINA GUPPIES MED SAKEN ATT GÖR

Man måste kolla att hjärnan är ansluten innan munnen/fingrarna inkopplas ;)

Annons