fet platy = gravid?

#1 - 11 januari 2006 17:05
jo ja har två st platy, en hona och en hane, å nu tycker jag att honan har drastiskt ökat i vikt och storlek sen jag fick den för typ 2 månader sen, jag har börjat få misstankar ifall den är gravid.:D . ska jag isolera honan, i mitt lilla yngelakvrium som jag införskaffat, eller behövs hanen ännu?
#2 - 11 januari 2006 18:47
Nej, hanen behövs inte längre. Han kommer att förfölja honan i hopp om att få para sej med henne. Tycker han att ynglen ser goda ut äter han upp dom. Mina hanar har gjort detta alltid.

Men jag tycker att du ska isolera henne. Hellst skulle du ha en yngelkasse som dom kallas. Det är en plastbalja som har ett galler i botten som ynglen sjunker igenom. Det behövs eftersom honan inte tackar nej till levande föda.

Lycka till och hoppas att det är yngel.
#3 - 14 januari 2006 19:27
Jaaa..

Angåenede yngelkasse, som du skrev som har ett galler, hur fungerar sådana? jag har läst att ynglen först sjunker till bottnet, och sedan söker sig upp till ytan, sen läste jag också om att de oftast föder sina yngel på natten, men är inte säker. hur snabbt blir yngeln upppätna i sådanafall?
Vill inte att alla yngel blir uppätna på en gång.[:)]
#4 - 15 januari 2006 19:01
Mina fiskar har inte brytt sej om det har varit natt eller dag. Tvärtom det du har hört så föder mina oftast på dagen. Det är samma med mina guppy.

Oftast rycker ynglet till och simmar mot ytan direkt dom kommer ut men brukar bli trötta och sjunker igenom gallret.

Några blir uppätna. Det får man räkna med. Hur just ditt fall blir kan jag ju inte veta men oftast får man prova sej fram och se hur just du ska göra. =D

Annons