Filter!

#1 - 18 november 2009 17:16
Jag har en eheim classic som på senaste tiden har börjat krångla. Den pumpar inte som den ska, och låter som ett helt sågverk. Finns det måhända något smärre ingrepp man kan gära på den? Tänkte om det kanske är sand i maskineriet eller något. Annars måste jag åka ända till uppsala, för garantin är ju kvar... Men det lär ta ett tag.

Det känns ju inte så bra att behöva stänga av den på natten för att kunna sova.

Tips? :) Tack på förhand

PS! Jag har rengjort det ett antal gånger, noga!
#2 - 18 november 2009 17:44
Har du Kollat så att impelleraxeln är hel? Pumpar den inte vatten som den ska så är det troligaste att den drar tjuvluft!
#3 - 18 november 2009 17:55
åheim skrev:
Har du Kollat så att impelleraxeln är hel? Pumpar den inte vatten som den ska så är det troligaste att den drar tjuvluft!

Oj, nä, vad är det och hur kollar man det? :P

Det konstiga är att om jag plockar bort huvudet (Jamen... saken..) och tar bort slangar och skit så pumpar den hyfsat. Men inte i närheten av det den gjorde när den var ny. Kan det vara så att den står för långt ner så att det blir jobbigt att pumpa? för den står på golvet och tanken på ett skrivbord...
#4 - 18 november 2009 18:43
Nej, det är inget onormalt med den höjden. Vad har du för filtermedia i pumpen och vilken Classic är det?
Det låter som om det är luft i pumpen, prova att skaka lite lätt på den och se om den sprutar ut en massa syrebubblor från strilröret.
#5 - 18 november 2009 19:01
ansjo skrev:
Nej, det är inget onormalt med den höjden. Vad har du för filtermedia i pumpen och vilken Classic är det?

Det låter som om det är luft i pumpen, prova att skaka lite lätt på den och se om den sprutar ut en massa syrebubblor från strilröret.

Jag har skakat på den. Förut har det funkat, ett tag. Det kom några småbubblor och den blev tyst igen. men den började alltid igen, och nu funkar det inte alls.

Och jag vet inte vad modellen heter... Står inget ingående på lådan heller. Externt filter, 3L, pumpar max 440 liter i timmen (gjorde.) och klarar akvarium med max 250 liter.
Filtret består av såna där keramikmuttrar, filterkudde, små luftiga keramik/sten/sand-kulor, filterkudde och en tunn kolfiberkudde.
#6 - 18 november 2009 21:12
Låter mystiskt, jag tror det är något med ihopsättningen som inte är fullkomlig. Du har ingen i din bekantskapskrets som kan komma och hjälpa dig ta isär och kolla pumpen samt plocka ihop den efteråt?
#7 - 18 november 2009 22:10
ansjo skrev:
Låter mystiskt, jag tror det är något med ihopsättningen som inte är fullkomlig. Du har ingen i din bekantskapskrets som kan komma och hjälpa dig ta isär och kolla pumpen samt plocka ihop den efteråt?

Naj, inte vad jag vet... Men jag får kolla runt. Annars får jag lämna in den och få den lagad, eventuellt få en ny... Tack iallafall.:)
#8 - 19 november 2009 07:36
Du verkar ha en 2213. Jag gissar också på trasig impelleraxel, eller att en gummibussning till impelleraxelns ändar kommit bort men det syns ju direkt när du tar ur impellern (snurrhjulet). Om det inte är det, så är det inuti motorkåpan, men det skall du inte dona med. Utnyttja garantin om du har någon.
#9 - 20 november 2009 01:28
Som ett sista alternativ(eller första) kan du kontrollera insugssidan så den inte på något sätt är blockerad, symptom är nämligen dåligt flöde och ett skallrande från en impeller som hoppar upp och ner pga undertrycket.

Annons