Jag har ett Fluval 403 som väsnas och används enbart temporärt i samband med rengöring, ommöblering, när jag snabbt behöver extra kapacitet för mekanisk filtrering. Senast använt för en vecka sedan till ett nyinrett 375 liters kar där det vita gruset gav en extremt finkornig "dimma", trots många vattens sköljningar innan. Laddade då Fluvalen med fem våningar olika material, avslutat med Melittapåsar på topp för att fånga in det minsta "dammet".
Packningen är lite gammal så jag fick ställa Fluvalen i en stor balja för att ta hand om läckvattnet tills det tätade sig, tog bortåt ett dygn. Nu frågan. Allt filtermaterial rengjordes grundligt och filtret gick i två dygn tills karet var klart. Det finns inte mycket smuts i filtret, bara lite damm som sannolikt sitter på Melittapåsarna. Men, jag har alltså inte öppnat filtret och gjort rent det efter senaste användningen. Redan efter ett par timmars stillastående, är det enligt flera filterexperter jag läst välskrivna artiklar av, risk för allvarlig giftverkan om man kör igång filtret igen utan att ha rengjort det. Lite lat som jag är, och med tanke på att det varit igång så kort tid, och att det vill läcka när jag tar isär och sätter ihop det igen, har jag en tanke om att kanske det kunde gå att köra det med kranvatten i badrummet en stund och därmed få bort eventuellt skadligt vatten ut burken och sedan koppla in det på ett annat kar som behöver städas upp. Vad säger Ni som kan filter?
MVH Per