Filter

#1 - 11 januari 2007 19:13
Hej! Jag ska starta ett ca:300 liters akvarium men vet inte vilket filtersystem jag ska satsa på. Har varit ute på en hel del sidor för ta reda på fakta. En del tycker att bottenfilter är det bästa, en del säger yttrefilter är mest effektivt, för bökigt och för mycket ljud tycker vissa som förespråkar innerfilter.
Spelar det roll vilken typ av bottenmaterial man har och om man har växter om man sattsar på bottenfilter?
Tacksam för erfarna råd
#2 - 11 januari 2007 19:24
Välkommen till Zoopet!Vissa vill ha ytterfilter vissa inte precis som du nämner.Själv har jag bara haft negatift att säga om mitt ytterfilter slangar som läcker anordningar som går i sönder m.m.Men när det funkar så är det väl bra.Själv har jag två till tre innefilter i dem stora karen hemma,och det slipper du kanske om man har ett ytterfilter men det brukar ändå kompleteras med ett ytterfilter så det är väl en smaksak.
#3 - 11 januari 2007 19:29
filter

Har du några erfarenheter och synpunkter på bottenfilter???
mvh Stefan
#4 - 11 januari 2007 19:31
Ericsson skrev:
Har du några erfarenheter och synpunkter på bottenfilter???

mvh Stefan
Ingen erfarenhet alls,men min svärfar brukar säga att bottenfilter ska man ha om man vill ha fina växter det är nåt med rörelsen på botten som gynnar dem enligt han om det stämmer vet jag inte.
#5 - 12 januari 2007 00:44
Har kört med bottenfilter i mitt 720 liters, och det har funkat bra..
jag har dock (tror jag) haft för lite växter & ljus, för när jag gjorde rent bottengruset nu inför flyttningen av karet, så var det rejält skitigt.
Meningen med bottenfilter är ju att vattnet ska dras ned genom gruset, där fiskarnas avföring och förmultnande växdelar ska utgöra näringsgrund för växterna. Här är en ballansgång.....för liten cirkulation=lite vatten cirkulerar genom gruset liten näring till rötterna, för stor cirkulation=vatten skjöljer genom växternas rötter och de får ingen näring och kalla fötter.
Har överblivna bottenfilter ....
#6 - 12 januari 2007 20:53
i dagsläget finns det väldigt effektiva filterlösningar och att då använda sig av botten filtrering som nog är den sämsta tycker jag är en dålig idé! jag använder mig av innerfilter och ytterfilter i ett annat och det som är minst slaskade med och går tystast är mitt aquael unimax ytterfilter! om man kan tänka sig att offra lite av ytan i karet kan man enkelt silicona fast en glasskiva i bakre delen av karet där man sedan kilar fast en stor bit blå filtermatta och sätter en pump bakom (ett så kallat biofilter):)
#7 - 14 januari 2007 10:07
Shilo skrev:
Har kört med bottenfilter i mitt 720 liters, och det har funkat bra..

jag har dock (tror jag) haft för lite växter & ljus, för när jag gjorde rent bottengruset nu inför flyttningen av karet, så var det rejält skitigt.

Meningen med bottenfilter är ju att vattnet ska dras ned genom gruset, där fiskarnas avföring och förmultnande växdelar ska utgöra näringsgrund för växterna. Här är en ballansgång.....för liten cirkulation=lite vatten cirkulerar genom gruset liten näring till rötterna, för stor cirkulation=vatten skjöljer genom växternas rötter och de får ingen näring och kalla fötter.

Har överblivna bottenfilter ....

När får växter "kalla fötter" och vad innebär det?

Tycker att mer cirkulation skulle göra att vattnet "värmer" rötterna.

//Calle

Annons