Filter bakom slimline

#1 - 25 mars 2012 12:44
Hej, behöver lite hjälp av er kunniga akvarister
Jag har köpt ett akvarium som ska bli Asien med Dvärg gurami och någon stimfisk. Akvariet kommer vara inbyggt så jag har en liten ide över hur jag skulle kunna göra en smart filter lösning men jag kan inte så mycket om det, så ni får gärna hjälpa mig.

Info om karet.
64 Liter
60x30x46

Somsagt akvariet kommer vara inbyggt och eftersom det är bara 30 cm brett så blir det väldigt litet om jag tar bort några cm där, därför har jag valt att ta bort från sidan. Det kommer inte synas häller eftersom akvariet blir inbyggt ända till slimlinen.

Här är en bild på hur jag har tänkt att det ska vara:
http://imageshack.us/photo/my-images/716/skiss64.png/

Då undrar jag skulle detta fungera?
Vad ska man ha för utblås är det en cirkulations pump bara? Hur stark behöver den isånnafall att vara?
Hur många cm brett måste filter lösningen vara för att den ska fungera?
Inblåset ska det bara vara typ 3 raster? Klarar cirkulations pumpen att dra vattnet igenom alla filter kuddarna 30 cm?

tack på förhand
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 mars 2012 13:02
Varför inte göra som det tipsas om på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
#3 - 25 mars 2012 13:05
Det där var ju smart, tack för tipset Kjell!
#4 - 25 mars 2012 14:27
Varför inte göra som det tipsas om på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
Ja men det tipset är ju bara för att dölja ett innerfilter, här var ju vitsen att bygga ett eget filter bakom med filterkuber! Jag tycker personligen att det är otroligt osnyggt att sätta slimline även på båda ´gavlarna, blir sån burkkänsla!
#5 - 25 mars 2012 14:48
Snedställer du slimlinen så ser du inget av innehållet du har bakom bakgrunden:). På det viset får du en helt annan djupkänsla med....
#6 - 25 mars 2012 15:23
ansjo skrev:
Snedställer du slimlinen så ser du inget av innehållet du har bakom bakgrunden:). På det viset får du en helt annan djupkänsla med....

Han skrev ju att han skulle bygga in det framtill slimlinen så då syns filterkuberna ändå inte.

Den erfarenhet jag har(ca 2 veckor):
Till mitt 64l kar har jag en Eheim compact 600 circulationspump. Helt tyst och otroligt liten. Den är dock i kraftigaste laget så jag kör den på ca halvfart(300-modellen borde räcka). Den pumpen har inga problem att dra vattnet genom filterkuberna. Jag ha ca 7,5 cm mellan bakgrunden och slimlinen för mina händer klarade inte av något smalare. För att få slimlinen rak, tejpade jag en remsa på utsidan av glaset som jag mätt ut nogrannt. Sedan var det enkelt att limma den rakt.

Läs min tråd (länk i signaturen) limmandet börjar på sid 2.
#7 - 25 mars 2012 17:14
alfreds skrev:
Han skrev ju att han skulle bygga in det framtill slimlinen så då syns filterkuberna ändå inte.

Visst, men det behövs inte om man snedställer den. På det viset tjänar man även ett par liter vatten till fiskarna.
#8 - 25 mars 2012 17:22
ansjo skrev:
Visst, men det behövs inte om man snedställer den. På det viset tjänar man även ett par liter vatten till fiskarna.

Och förlorar av filtret
#9 - 25 mars 2012 18:21
Varför inte skippa slimlinen och göra ett "Hamburger mattenfilter"? Kan du få tag på svart 10 ppi och sedan ställer det som ansjo föreslår så ser du det knapt och du har ett garanterat bra filter.
#10 - 25 mars 2012 19:51
alfreds skrev:
Och förlorar av filtret

Jag tror nog det blir fullt tillräckligt med utrymme för filtermatta ändå för det lilla karet...
#11 - 26 mars 2012 05:42
ansjo skrev:
Jag tror nog det blir fullt tillräckligt med utrymme för filtermatta ändå för det lilla karet...

Jo det lär räcka

Aquatic hur tänker du, måste slimlinen täcka alla sidor eller inte?(Jag tänkte på hur du tänker bygga in det)

Annons