Filter bygge

#1 - 19 november 2009 19:32
Tänkte prova att bygga mig ett filter av ett rör på 1 liter som jag ska fylla med små bitar (ca 2x2x2 cm) av blå filtermatta. Innan mitt lilla blå filtermatta-filter tänkte jag mig ett litet enkelt förfilter som jag ska kunna rengöra enkelt vid vatten byte. Detta ska jag ha till mitt lilla 30 liters kar.

Tror ni det kommer fungera?
Hur ofta tror ni jag kommer behöva rengöra mitt blå filtermatta-filter? och hur kraftig pump tror ni jag behöver för att driva runt mitt projekt?
#2 - 19 november 2009 20:10
Ska du bygga ett ytterfilter eller ska röret stå i akvariet? Vet inte hur du ska dra vatten igenom röret. Antar att röret ska var öppet nederst och nåt pumphuvud överst?

Jaja hur nu du än löser det så har jag för ett tag sen köpt ett litet ytterfilter med 1,5L filtermaterial och den pumpen drar igenom 200l/t obelastad och denna har jag i ett ca 35L kar med gott resultat hitills. I mitt tycke borde du sikta på 150-300l/t men kommer säkert få förslag på det tiodubbla. Detta får du avväga mot vad du ska hålla i akvariet och hur mycket din filterlösning "bromsar" när det är inkört.
#3 - 19 november 2009 20:57
Den hän pumpen passar ypperligt http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1 och använder grov filtermatta i kuber så kommer du sällan behöva röra det!
#4 - 19 november 2009 22:24
tokajo skrev:
Tänkte prova att bygga mig ett filter av ett rör på 1 liter som jag ska fylla med små bitar (ca 2x2x2 cm) av blå filtermatta. Innan mitt lilla blå filtermatta-filter tänkte jag mig ett litet enkelt förfilter som jag ska kunna rengöra enkelt vid vatten byte. Detta ska jag ha till mitt lilla 30 liters kar.

Tror ni det kommer fungera?

Hur ofta tror ni jag kommer behöva rengöra mitt blå filtermatta-filter? och hur kraftig pump tror ni jag behöver för att driva runt mitt projekt?

Om jag minskar min filtervolym till 0,5 liter, tror ni att det skulle fungera då också? och hur ofta behöver jag rengöra mina filtermatta-kuber då?
#5 - 20 november 2009 13:15
Hej.

Jag använder mig att ett pumphuvud idag som är god för 1000l/t med grovporig matta runt ett pvc rör som har hål hela vägen ner.

Provade att inte rengöra mattan på 2-3v (antecknade inte förra rengöringen så är inte säker) utan har bara gjort vattenbyten fram till igår då. Tog ut mattan och vred den i akvarievattnet, den färgades svart!
Akvarievattnet var brunfärgat men "rent" så visst stannade skiten i mattan men frågan är om det är så snyggt med pissfärgat vatten.

Skulle hellre göra nått i stil med 2 etage.

Ytterst grovporigt vilket tar hand om dom större partiklarna och innanför den mattan ha filtermaterial som tar hand om resten.

Vill du ha biologisk rengöring eller iaf komma så nära det som möjligt så vore kanske en konstruktion som har 2 delar nått att tänka på.
Nått som tillåter dig att lossa på pumphuvudet och ta ut det finare materialet och rengöra enbart den medans grovporiga sitter kvar längst ner i röret.

Bifogar en paintbild skapad på 1min så häng dig inte på kvaliten nu ;-)
Den förklarar lite hur jag tänkte mig ett innefilter som funkar lite bättre än enbart filtermatta i grovporigt material.

Borra passande hål för vatten där pilarna sitter.
http://img109.imageshack.us/i/filterg.jpg/
#6 - 20 november 2009 19:43
Här kommer en skiss på hur jag tänkt mig filtret.

http://privat.bahnhof.se/wb935057/filter/

verkar det vettigt?

Annons