Ingen som kör med "bara" utrörelse istället för filter i sina kar? Visst att det blir mindre massa för nedbrytande bakterier att sitta i men ett kar i balans som man dessutom sköter sina vattenbyten i borde väl endå fungera mycket tillfredställande? Även om det är mycket snack om vikten av en stor filteryta så finns det ju bakterier i gruset, på rötter och stenar etc.
Någon borde väl ha en synpunkt? :)
MVH
/Jens
Jo jag har ett 100liters kar med enbart lite cirkulation, det va från början ett väl inkört kar med alla behövliga bakterier och ett stort filter, sen hittade jag ett finare akvarium billigt så då tog jag helt enkelt och inredde det nya karet samt flyttade över doppvärmare, innefilter och fiskar direkt till det nya karet, det gammla karet stoppade jag först ner en syresten i men det gillade inte växterna riktigt så jag tog min gammla "dammsugare" (en sån där grön historia som kopplas till en luftpump för att städa akvariet) och lät den stå i utan påse för att få lite cirkulation på vattnet, nu har jag bara 5 små guppys i karet men det funkar fint, står dessutom i mitt 25gradiga reptilrum så doppvärme är överflödigt,
byter ca 20% vatten var 3'e vecka och inga döda fiskar än iaf ett halvår senare :)