Filter eller inte? Möjligt med bara ytrörelse?

#1 - 6 oktober 2007 14:21
Hej,

funderar lite på om man kunde köra ett kar helt utan filter. Bara en utströmmarsten eller alternativt en liten powerhead för att skapa ytrörelse. Sen försöka få en population med mindre djur att leka och föröka sig i karet. Troligen endå göra delvattenbyten. Ett filter i sig borde ju inte vara av sås tor vikt så länge man inte har en stor bioload i karet?

MVH
/jens
#2 - 6 oktober 2007 15:24
Diana wahlstad drottning av lowtec använder inga biologiska filter i sina akvarium. De konkurerar med växterna om lättilgängligt kväve.
MVH
Magnus
#3 - 7 oktober 2007 11:45
Det är ju ett alternativ men då blir det till att ordna en Walstadbotten och det vet jag inte om jag har tid/lust att göra just nu...Intressant framtida projekt dock. Men att köra utan filter med bara något för att skapa utrörelse borde väl fungera? Enda skillnaden blir väl marginellt mera delvattenbyten? Har inga fiskar i karet utan bara räkor, sniglar, vattengråsuggor o dyl.

MVH
/Jens
#4 - 8 oktober 2007 17:16
Ingen som kör med "bara" utrörelse istället för filter i sina kar? Visst att det blir mindre massa för nedbrytande bakterier att sitta i men ett kar i balans som man dessutom sköter sina vattenbyten i borde väl endå fungera mycket tillfredställande? Även om det är mycket snack om vikten av en stor filteryta så finns det ju bakterier i gruset, på rötter och stenar etc.

Någon borde väl ha en synpunkt? :)

MVH
/Jens
#5 - 8 oktober 2007 18:26
Zybeer skrev:
Ingen som kör med "bara" utrörelse istället för filter i sina kar? Visst att det blir mindre massa för nedbrytande bakterier att sitta i men ett kar i balans som man dessutom sköter sina vattenbyten i borde väl endå fungera mycket tillfredställande? Även om det är mycket snack om vikten av en stor filteryta så finns det ju bakterier i gruset, på rötter och stenar etc.

Någon borde väl ha en synpunkt? :)

MVH

/Jens

Jo jag har ett 100liters kar med enbart lite cirkulation, det va från början ett väl inkört kar med alla behövliga bakterier och ett stort filter, sen hittade jag ett finare akvarium billigt så då tog jag helt enkelt och inredde det nya karet samt flyttade över doppvärmare, innefilter och fiskar direkt till det nya karet, det gammla karet stoppade jag först ner en syresten i men det gillade inte växterna riktigt så jag tog min gammla "dammsugare" (en sån där grön historia som kopplas till en luftpump för att städa akvariet) och lät den stå i utan påse för att få lite cirkulation på vattnet, nu har jag bara 5 små guppys i karet men det funkar fint, står dessutom i mitt 25gradiga reptilrum så doppvärme är överflödigt,
byter ca 20% vatten var 3'e vecka och inga döda fiskar än iaf ett halvår senare :)
#6 - 8 oktober 2007 21:44
En vän till mig (fifi här på zoopet) har ett akvarium, osäker på hur stort det är men kanske på ca 60 liter... hon har inget filter där, det enda hon har är en luftpump kopplad till en syresten. Funkar fint. Vattenbyte 1 gång i veckan.
#7 - 9 oktober 2007 06:34
Den här tråden kan ge lite info.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106756

Annons