Filter fråga

#1 - 25 mars 2014 18:18
Tänkte höra lite angående filter. Har nämligen ett ytterfilter till mitt 340-liters akvarium men var tvungen att ta bort det för några dagar sedan och satte då tillfälligt i ett innerfilter Aquael för 100-150 liters akvarium, 5.2 watt, max 450 l/h som jag hade hemma. Idag hade jag tänkt koppla i ytterfiltret igen men såg att mitt hantelciklid par hade lagt ägg igen. Och jag vet med säkerhet att börjar jag greja med filtren kommer övriga akvarieinvånare att ta skydd i Hantelciklidparets håla. (Detta hände nämligen förra gången och efter den incidenten vart det inga yngel).
Min fråga är nu kan jag vänta med att koppla in ytterfiltret i några veckor? Eller kommer det gå åt helvete med tanke på innerfiltrets låga kapacitet?
I akvariet går 7 hantelciklider var av 4 är halvstora, 4 praktbotior och två mindre L-malar.
#2 - 25 mars 2014 18:32
Min gissning som helt nykläckt akvarist ..igen;-) är att det inte går käpprakt åt helvete. Misstänker det i.o.m att jag aldrig använt något filter...;-)
#3 - 25 mars 2014 18:38
Beroende på hur mycket vatten du byter och hur mycket växter du har i förhållande till hur mycket mat du slänger i kan du skita i filter öht.. men du lär ju känna dig fram..
#4 - 25 mars 2014 19:14
Hallå Hemi, igen ;)
Min gissning är väl den samma, men tänkte istället för att gissa och anta att det troligen fungerar så tänkte jag om det fanns någon som satt inne på säkra svar.

Ettfettbranamn, Har inga växter och jag matar på hyfsat bra så att en del foder hamnar på botten med tanke på praktbotiorna och malarna. Sedan byter jag kring 50-70 liter per 1-2 veckor.. beror lite på.
Tycker som sagt att det borde fungera att ha det på detta viset i några veckor utan att det borde bli några störrr problem. Men har inga tidigare erfarenheter av detta.

Annons