Filter fråga

#1 - 23 januari 2009 08:09
I mitt nytt-gammalt köp på 60L Aquael sitter det ett filter med två korgar med en filtermatta i den ena och stenar i den andra

Någon som känner till just den här modelen? Vad är det för stenar, vilken funktion har dem och ska jag byta de nu vid uppstart om förra ägaren använd karet i ett år?
Guest
#2 - 23 januari 2009 12:31
Ja skulle byta stenarna mot makaroner (http://www.pwss.se/product.php?productid=4584&cat=850&page=1).
#3 - 23 januari 2009 13:23
OK, spelar det någon roll i vilken ordning korgarna står? Ska det vara filtermatta närmast insuget eller tvärtom?
Guest
#4 - 23 januari 2009 13:29
Det vet ja tyvärr inte :/ men har du provat att googla efter nån instruktionsbok till filtret?
#5 - 23 januari 2009 13:38
Normalt så rinner vattnet igenom filter materialet först.
#6 - 23 januari 2009 13:50
Lasse J skrev:
Normalt så rinner vattnet igenom filter materialet först.

Tack då vet jag det :)
#7 - 23 januari 2009 19:42
aneta skrev:
I mitt nytt-gammalt köp på 60L Aquael sitter det ett filter med två korgar med en filtermatta i den ena och stenar i den andra

Någon som känner till just den här modelen? Vad är det för stenar, vilken funktion har dem och ska jag byta de nu vid uppstart om förra ägaren använd karet i ett år?
stenen heter zeolit och är ett biologskt filtermaterial, det har också en förmåga att absorbera nitrit! zeolit bör man regelbundet byta (efter ca: 3-6 mån) då de fina porerna sätts igen! mitt förslag är att du köper en bit grov filtermatta och lägger i den korgen i stället eller alt. små biobollar!
#8 - 24 januari 2009 20:58
åheim skrev:
stenen heter zeolit och är ett biologskt filtermaterial, det har också en förmåga att absorbera nitrit! zeolit bör man regelbundet byta (efter ca: 3-6 mån) då de fina porerna sätts igen! mitt förslag är att du köper en bit grov filtermatta och lägger i den korgen i stället eller alt. små biobollar!

Har köpt Eheim Substrat Pro, det ska va en effektiv bio-rengöring. Tack för svaret

Annons